Innspill på egen oppskrift

JEG

Moderator
Beklager om dette ikke er rette plassen, men fant ingen bedre plass for dette.

Vil lage en Am-IPA med Chinook, Centennial og Mosaic (tenkte lege på Citra, men den var utsolgt).

Har lekt og lest litt, og kommet frem til følgende:

Screenshot 2015-11-08 at 02.04.54.png
Nøkkeltall:
Batch Size: 25.00Liters
Boil Size: 28.00Liters @ 60 min
OG 1.062
FG 1.012
Color 6.1° SRM
Efficiency 75 % (usikker om jeg klarer dette)
Bitterness 59.7 IBU (tinseth)
BG:GU 0.96
Alcohol 6.5% ABV

IBU etc ser fint ut, men veldig usikker på humleoppsettet, og tar gjerne imot kommentarer på det. Planen var å få det tropiske fra Mosaic avstemt med furu og sitrus fr

Ville flyttet 10G av centennial og mosaic fra 20 til 5 for ferskere smak av de. Dette vil tulle til IBUen din. Ellers synes jeg du bare skal kjøre på. Det står ikke noe om gjær eller mesk. Men 65C i en time og nok chiko pitchet på 12-14 grader og holdt på 18-19 burde få deg i mål.

• Like
Reaksjoner: JEG
@loebrygg : Jøss. Kan vel ikke være helt lik, så hadde vært artig om du postet oppskrift.
@Miguel : Done. Justerte og litt på tørrhumlen (reduserte Chinook) og økte Chinook @ 60, så er det nokså konsekvent forhold. Vedr. gjær, så tenkte jeg US-05. Mesketemp satte jeg 66 - uten at jeg kan begrunne det veldig :) (I praksis blir det dessverre noe off), men veldig åpen for forslag.

Ser at den blir litt lys, men tror det vil fungere greit.

Centennial og Chinook har vært åpnet noen uker og oppbevart tettpakket i kjøleskapet, så er litt redd de er noe reduserte.

Screenshot 2015-11-08 at 11.58.03.png

Har brygget noe lignende, men med litt rugmalt i tillegg til det du har satt opp. Er veldig fornøyd med denne; spesielt med tanke på farve og skum, som jeg tror kan skyldes rugen. Litt Nelson Sauvignon i tørrhumlinga kan gi litt grapefruktpreg, som et alternativ til Citra. Lykke til!

• Like
Sist redigert:
  • Like
Tusen takk for innspill!
La til litt rug etter innspill fra @HåvardK . Mens jeg leste om rug kom jeg ogås over en oppskrift fra @Gahr (her) som fikk meg til å forskyve humlene fra 20 til 15 og fra 5 til 3, samt å bruke Chinook også på 15. I tillegg justerte jeg for å få en opp EBC.

Meskingen setter jeg til 66'C, men vurderer 55 C i 15 min., 66 C i 45 min., 77 C i 5 min (fra Gahr). Satser på at 60 min kok holder.

Slik ser det ut nå:
Screenshot 2015-11-08 at 14.41.30.png

Screenshot 2015-11-08 at 14.41.46.png

Ser knall ut, denne. Ikke sikker på at du trenger proteinrasten på 55 grader, men det skader vel heller ikke. Jeg har gjæret mine på +/- 20 grader, som har funket som fjell. Med -05 er jo dette et uproblematisk brygg i utgangspunktet. Spent på å høre hvordan det går for deg.

Bruker https://brewgr.com/
Sikkert på langt nær så bra som Beersmith etc., men ser ut til å dekke mitt bruk, samtidig som det er online (bruker Chromebook og kan derfor ikke insatallere noe). At det er gratis er jo også OK :).

Liker det bedre og bedre etter hvert som jeg blir vant med det. Er Open Source, så kan bli en spennende utvikling :)

Tilbake
Topp