Innspill på en ApA :-)

Her er vel ingenting unikt, men jeg har prøvd meg på en smaksrik ApA......
Er det noen som har noen formeninger?

Vedlegg

• ApA.pdf
    48,1 KB · Sett: 172
Ingen kritikk akkurat, men jeg forstår ikke heilt hvorfor så mange oppskrifter bruker Münchenmalt i så godt som alle typer ales. Er det en trend?
Kanskje en idé å fokusere litt mer på humlepreg i smak, og dytte 10-minutterstilsetningene opp på  20 istedet, da det gjerne er "sweet spot" for humlesmak.

Du responderer korrekt! Jeg ville ha innspill, og du leverer:) Kan godt dytte humla oppi på 20min, men kommer da til å redusere litt på den 60min'en. Når det gjelder munichen så er det litt for den rødlige fargen og litt for sødme :) Men mulig det er "feil"?

Så fin ut denne, ville kanskje tørrhumlet i 7-10 dager med Cascade for å få enda mer aroma.

Odland skrev:
Så fin ut denne, ville kanskje tørrhumlet i 7-10 dager med Cascade for å få enda mer aroma.
Jeg har litt lyst til å prøve tørrhumling ja. Bare lurer på om det ikke blir for mye?? Jeg prøver meg på bitterhumle i mesken også...har hørt at det skal ta "brodden" av bitterheten(den skarpe som gjerne kommer med en gang) selv om det setter i gang spyttproduksjonen og vekker apetitten ganske betraktelig.
Kom gjerne med flere innspill. Maltsammensetningen blir nok som den er nå. Det er humlingen jeg er mest spent på :skitbra:

Jeg liker münchenermalt! Det gir et litt praftigere maltpreg, uten at det tilfører karamellsødme slik krystallmalt gjør. Heia München! Men i en amerikansk pale ale hadde jeg heller kuttet ut amberen.

Ang. humlingen: En amerikansk pale ale bør absolutt tørrhumles. Og hva mener du egentlig bed "steep 60 min"? At det skal trekke i vørteren i en time etter koking? Et typisk humleskjema for en pale ale vil gjerne ha noe bitterhumle i for koking i 60 min, så en god dose (eller flere) for koking i 10-20 min.. og til slutt noe i ve 2-0 minutter, ev. en tisetning i hop back eller for trekking i whirlpool. Men tørrhumle vil man som regel finne. Det trenger ikke være spesielt store mengder. 0,5-1 g/l gir en absolutt merrkbar effekt, uten at det blir overveldende.

Gahr skrev:
Jeg liker münchenermalt! Det gir et litt praftigere maltpreg, uten at det tilfører karamellsødme slik krystallmalt gjør. Heia München! Men i en amerikansk pale ale hadde jeg heller kuttet ut amberen.

Ang. humlingen: En amerikansk pale ale bør absolutt tørrhumles. Og hva mener du egentlig bed "steep 60 min"? At det skal trekke i vørteren i en time etter koking? Et typisk humleskjema for en pale ale vil gjerne ha noe bitterhumle i for koking i 60 min, så en god dose (eller flere) for koking i 10-20 min.. og til slutt noe i ve 2-0 minutter, ev. en tisetning i hop back eller for trekking i whirlpool. Men tørrhumle vil man som regel finne. Det trenger ikke være spesielt store mengder. 0,5-1 g/l gir en absolutt merrkbar effekt, uten at det blir overveldende.
Takker for konstruktive innspill! Så da mener man at amber bare kuttes ut? Og øker tilsvarende på munichen kanskje? Steephumlen kom av en feil jeg gjorde i beersmith, den skal være "flameouthumlen:)"
Skal heller prøve og tilsette mindre på 60min da, og heller mere ved 20 feks.. Deal?:)

Jeg ville kuttet ut amber og erstattet den med pale. Mengden münchener er bra. Ellers ok.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Tilbake
Topp