innspill på oppskrift

Bård

Norbrygg-medlem
hva tror dere om denne. Blir det en brukbar Porter mon tro?

Volume: 70 liters
OG: 1058
FG:  
Alcohol: 5.8 % by vol.
Colour: 65 EBC (Very dark brown)
Bitterness: 22 IBU
BU/GU: 0.37

Fermentables
Liquid Medium Extract 7500 grammes
Chocolate Malt 1000 grammes
Special B 230 EBC 1000 grammes
Smoked Malt 6 EBC 500 grammes
Roasted Barley 200 grammes
Liquid Medium Extract 4500 grammes

Mash schedule: 65 degrees for 60 minutes

Hops
Citra 13.5% alpha 80 grammes 60 minutes
Target 15.3% alpha 80 grammes 60 minutes
Target 15.3% alpha 30 grammes 15 minutes
Liberty 3% alpha 50 grammes 5 minutes
Citra 13.5% alpha 20 grammes 5 minutes

Fermentation
Yeast: 1084 Irish Ale
Fermented at 19 degrees C for 14 days.

:sikle
Høres grei ut den.
Når jeg lager stout eller porter, bruker jeg ikke aromahumle i hele tatt....
de er oppgitt tillite eller ingen aroma, så litt er sikkert helt fint, smak og behag dette. litt høy alkoholinnhold, men jeg har laget stout med 5,5%, og den ble veldig god, igjen smak og behag.
synes IBU og farge høres fint ut, og liker sjokolademalt veldig godt i porter, kanskje et tips å bruke litt bjørns havregryn også????
jeg personlig synes det gir en kremaktig god fylde på mørke øltyper.

Ser greit ut, men ville byttet medium extract til lyst. ellers tror jeg det ser ok ut men du får kanskje litt høy FG med den gjæren du velger og medium maltekstrakt og såpass mye spesialmalt. tror jeg ville økt IBU opp mot 30 for å balansere litt mot restsødmen.

Jfr beercalc og DM2007 er faktisk fg litt lav i dette oppsettet for å få en typeriktig porter..

Men ved å bytte til kun lys ekstrakt ville det vel heller bli en pale/brown  ale? Eller har jeg misforstått?

Ps.takk for innspill!

Og bjørns havregryn.. brukes det i mesken, eller som tørrhumle? hardkokt eller lettkokt, og hvor mye?

lettkokte.. brukes rett i mesken som vanlig malt. 5-10% er vel normalt.
må være lettkokte, siden de er ferdig behandlet. de gjør etter min mening underverker, men øker OG også selfølgelig, og er vel mer typeriktig i havrestout, men
det er viktigere med godt enn typeriktig øl?  ;D

Med pale liquid extract og spesialmalten din er du i følge beersmith på 69,7 ebc i følge bjcp skal porter vere mellom 34,9- 59,1.
Forventet utgjæring med beercalc er bare en prosentsats. Medium maltekstract er laget med litt crystal malt og har derfor lavere utgjæring enn lys. Irish ale gjærer som regel litt mindre ut og dette pluss 15% spesialmalt i tillegg vil gi en høyere FG .Tipper du havner rundt 1018-20 med lys og litt høyere med medium.

Takker igjen for at dere øser av deres kunnskap og erfaring.

Beercalc beregner fg til å være 1014, så her er det tydeligvis litt variasjoner på hvilke formler de ulike kalkulatorene bruker. (?)
Øke bitterheten opp mot 30 skal bli!
Skal også vurdere havregryn.
ekstrakten er kjøpt, så lite å gjøre med det..

Forøvrig refereres det til følgende tabell:

Vedlegg

• Porter.JPG
    Porter.JPG
    51,1 KB · Sett: 262
Beercalc beregner 75% utgjæring uansett hva du putter oppi. Beersmith bruker % fra gjærprodusent som er 73% men etter hvert som du brygger vil du forstå mer av dette. Jeg tror du havner under 70% utgjæring med denne oppskriften, men det blir jo bedre match i forhold til typebetegnelsen til bercalc.
Som et tips og godt utgangspunkt ved ekstrakt og minimesk er alltid å bruke lysest mulig ekstrakt og bruke spesialmalten til fylde,smak og farge.

Beste måten å lære på er å brygge, så sett i gang. Lykke til.
Rapporter om resultatet!!!

Jeg tror jeg ville ha droppet Special B fra oppskriften om det var en klassisk porter du var ute etter.

åh det glemte jeg. Special b er egentlig carabohemian. Carabohemian var ikke et alternativ i beercalc..

Bård skrev:
åh det glemte jeg. Special b er egentlig carabohemian. Carabohemian var ikke et alternativ i beercalc..

Special b er litt lysere enn caraaroma og en del lysere en carabohemian. Jeg synes caraaroma og special b fint kan brukes om hverandre.

Takk igjen.
Lærer mye av disse opplyste svarene deres. Neste batch blir definitivt brygget på lys ekstrakt.

TBT har nå 68 liter porter til gjæring. Vørteren smaker svært lovende. Fin farge, men muligens litt mye humlearoma for å være wtyperiktig.  Bitterheten virker akkurat passe. Nå blir det spennende å se Hva gjæren gjør med ølet.:)

Tilbake
Topp