Innstilling av kværn.

Hei!
Jeg har nå prøvekjørt min nye kværn, en C&S 2A og malt litt på den fabrikk innstilte innstilling.
Det virker alt for fint til Speidelen.
Er det noen som har erfaring for hvordan innstillingen skal være?
Har tidligere kjøpt ferdigkværnet malt og fått pumpestopp, mente da at det jeg kjøpte var for fint og kjøpte derfor egen kværn, men fabrikkinnstillingen virker enda litt finere.

Huub skrev:
Jeg øker fuktigheten i malten med ca 2% og kverner med minst mulig åpning. Måtte prøve litt fram men virker bra for meg.

les om dette for eksempel her:
http://www.braukaiser.com/wiki/index.php/Malt_Conditioning
:brygging:

edit.. minst mulig betyr at jeg ikke øydelegger skallene for mye selvsagt..

Hei! Takker for informasjon, leste litt å kondisjonere malt, men det ble hevdet der at mølla kunne ruste.
Når du har gjort dette, har da Speidelen fungert greit?  :bank2:

Når du har gjort dette, har da Speidelen fungert greit?  :bank2:
[/quote]

ikke noe fare for rust med 20 ml vann per 1 kg malt.

Speidel? Nei, jeg har kjøkkenutstyr jeg.. ;)
men det må gå fint.. bare prøv

Huub skrev:
Når du har gjort dette, har da Speidelen fungert greit?  :bank2:

ikke noe fare for rust med 20 ml vann per 1 kg malt.

Speidel? Nei, jeg har kjøkkenutstyr jeg.. ;)
men det må gå fint.. bare prøv
[/quote]

Takk skal du ha, da prøver vi litt kondisjonering og fabrikk innstilling og ser hvordan det går.  :yes:

Morten K. Agerup Myhr skrev:
Jeg kjører med maks "klikk-åpning" for brygging på Speidel.  Funker for meg...

Nå ble jeg en smule forvirret, du kondisjonerer ikke maltet, bare stor åpning? Den måten å gjøre det på, hva vil det si omtrent hva i åpning. 2A er trinnløs, så der må jeg måle.
:bank2:

Får stort sett minimalt med "mel" og kun knuste korn/delte korn.  I og med at rullene er såpass ruglete, blir det vel litt ugreit å få noe godt mål, er jeg redd.

Morten K. Agerup Myhr skrev:
Får stort sett minimalt med "mel" og kun knuste korn/delte korn.  I og med at rullene er såpass ruglete, blir det vel litt ugreit å få noe godt mål, er jeg redd.

Ok. jeg får prøve meg litt fram, både med condition av maltet og en størrte åpning.  :yes:

Valsene på 2A tåler vatn og fukt dårleg. Eg stilte min 2A ved å finne det punktet når kverna akkuratt slutta å slippe igjennom heile korn. knuser malten altid tørr, og har ennå ikkje opplevd "stuck mash", mern så bruker ikkje eg speidel da. kan jo hende det kan ha noko å sei. uansett ville eg aldri utsatt min 2A for fukt eller vatn.

Torvald skrev:
Valsene på 2A tåler vatn og fukt dårleg. Eg stilte min 2A ved å finne det punktet når kverna akkuratt slutta å slippe igjennom heile korn. knuser malten alltid tørr, og har ennå ikkje opplevd "stuck mash", mern så bruker ikkje eg speidel da. kan jo hende det kan ha noko å sei. uansett ville eg aldri utsatt min 2A for fukt eller vatn.

Takk for det svaret, da tror jeg at jeg først og fremst finner en åpning som ikke knuser maltet for mye og ser hvordan det blir.  :yes:

Huub skrev:
Jeg vil ha mest mulig 'mel'  :)

Speidel fungerer ikke med for fin maling, da mesken tetter seg og pumpa ikke klarer å sirkulere. Å finne rett maling er kanskje det som er vanskeligst å meste når man bruker Speidel. Det er derfor Speidel-brukere gjerne vil ha erfaring fra andre Speidel-brukere.

Jeg hadde første brygg med ny mølle i dag (MonsterMill MM3) og hadde 0,9 mm avstand mellom valsene. Fungerte rimelig greit, men tror jeg skrur opp litt til neste gang.

gustavf skrev:
Huub skrev:

Speidel fungerer ikke med for fin maling, da mesken tetter seg og pumpa ikke klarer å sirkulere. Å finne rett maling er kanskje det som er vanskeligst å meste når man bruker Speidel. Det er derfor Speidel-brukere gjerne vil ha erfaring fra andre Speidel-brukere.

Jeg hadde første brygg med ny mølle i dag (MonsterMill MM3) og hadde 0,9 mm avstand mellom valsene. Fungerte rimelig greit, men tror jeg skrur opp litt til neste gang.

Jeg prøvde mølla C&S 2A på fabrikk instilling 0,045" og det blir vel sånn omtrent 1,1 mm, det syntes jeg ble for fint i forhold til det jeg har kjøpt ferdig malt. Det ferdige malte likte altså ikke min Speidel.  :noway:

Per N skrev:
gustavf skrev:
Huub skrev:

Jeg prøvde mølla C&S 2A på fabrikk instilling 0,045" og det blir vel sånn omtrent 1,1 mm, det syntes jeg ble for fint i forhold til det jeg har kjøpt ferdig malt. Det ferdige malte likte altså ikke min Speidel.  :noway:
Kvern så grovt som mulig! Jeg har 50litern og bruker Corona med håndemakt hver gang, jeg kan da overvåke kornet malingsgrad bedre og har ikke noe problemer med hverken utbytte eller stuck mash. Det tar meg ca 40min kvelden før på ca 10kg.. Da kan jeg stolt si at jeg har jobbet litt ekstra før ølet! :smile:

Tilbake
Topp