Innstilling på møller (startet på "tørrhumlig av kjøpeøl" ) og utbytte.

Fortsetter her på egen tråd.

Øllevill skrev:
Hei Oddvar.

Det er en MM med to ruller, billigste varianten. Har ennå ikke fått somlet meg til å kjøpe bladmål, så
åpningen vet jeg ikke. Men regner med at det er fabrikkinnstilling.

Kjørte malten gjennom to ganger sist. Det hjalp noe.

--Øyvind

Min 3 valser er stillet på 1,3 mm med bladmål i begge ender samtidig, slipper da å flytte den att og frem til det blir rett, malten ser da litt ikke malt ut men det gir et utbytte på 90%, jeg foretar meg da ikke annet enn litt resirkulasjon.
 
jobber med en corona mølle, og den har som kjent ikke noe form for tal og stille etter.

men eg kunne godt tenkt meg bilder av ferdig malt malt. som ein kan samenligne litt med. dette kan sikkert vere til nytte for mange ferske bryggere :)
 
Har tidligere lest at det skal være ca 5-6 hele korn i en handful etter kværning av malt, er det flere hele korn når du har kværnet er det for stor åpning. Mindre hele korn for liten åpning.
Dette går jo også ut på om du får stuck mash med den åpning du har. Visst dette ikke er et problem så går det jo bra med liten åpning....  :ilike:
Du kan jo også sjekke Web siden til the Eletric Brewery som har et helt subjekt om akkurat dette......
 
Tilbake
Topp