Innstilling av maltmølle og utbytte på Speidelen ?

Petter F skrev:
StoreMy skrev:
Har ikke sett noen speise på restene, mens Beersmith hevder jeg ligger fra 50-70%
Mest forunderlig er brygg med spraymalt har det lavest utbyttet.

Er ikke dette bare fordi man oftest tilsetter spraymalt i øl hvor man har fått dårligere utbytte enn planlagt, og vil booste OG litt?

Nei, her er det nok en svakhet/feil i BeerSmith.
Fikk tall som var noe mer like på andre oppskrifter når jeg sjekket med kalkulator på nettet.
 
Petter F skrev:
Har du noen tips til oss andre eller, Bjarte?

Jeg lurer litt på optimalt meskeskjema, merker at utbyttet mitt går ned når jeg prøver å korte ned på mesketiden (selv om jeg følger andres oppskrifter). Hva med volum vann til mesking og skylling? Jeg har sett mange som mesker med 27 l og skyller med 5 l, men selv har jeg endt opp på 22 l og 10 l for å kunne skylle ut mer.

Det beste er å bli kjent med sitt eget bryggeri og prøve seg frem til det som fungerer best. Kverningsgrad, meskeph, meskeskjema, maltsammensetning osv. har alle innvirkning på utbyttet :)
 
Etter at jeg begynte å røre i mesken, bruke vanntilsetninger og skylle til øverste merke har min effektivitet gått betraktelig opp. Kverner alltid så grovt at det meste av kornet kun ser "knekt" ut.
 
Vi kjøpte nettopp en mm3 og siden vi er menn skrudde vi litt på alt sammen og vannjusterte hele greia. Etter at vi justerte den tilbake igjen, mener æ fant på nett ka d originale var og vi prøvde det. Men d ble altfor mye knust. Så prøvde vi oss fram med større og større åpning, til det ikke gikk større. Likevel syns jeg maltwn ble mer malt enn knust. Vår speidel 50 slet med å få igang sirkulasjonen. Hadde 14kg malt i, (imperial ipa)
Vi har tidligere med coronamøllen ligget på 68-78% effektivitet. Vi steg fra 68 til 78 når vi begynnte å stoppe meskingen og røre i maltet underveis. 2-3 ganger i timen. Med mm3 så havnet vi på 77 og 78%, selv om knusingen var mye finere.. Effektiviteten er tatt fra beersmith etter at korrekte mengde i "bøtta" er lagt inn. Legger forresten inn alle volumer underveis.
 
Jeg trodde jeg hadde kleint utbytte på 76-78, men ser at det er ganske vanlig. Stort sett spiller det ikke så mye rolle, men det får en del å si når jeg skal brygge med høy OG for da får jeg kanskje ikke plass til all malten jeg trenger. Med ti kg malt i en tenkt oppskrift som gir OG på 89 om utbyttet er 78 %, ville man med 88 % i følge Beersmith fått ut en OG på 101. Det er jo ikke så rent lite!
 
Jeg startet med 0.8 - 1.0 og hadde et utbytte på rundt 80% ettersom jeg av og til mesker med litt over 6 kg i maltrøret gikk jeg etterhvert opp til 1.2 mm på mølla. Litt bedre sirkulasjon og utbyttet gikk ned til 77-78%. Men i det siste har jeg prøvd å fukte maltet før maling og maler på 0.6 mm.  Resultatet er svært mye bedre maling med stor hele biter av skall pluss knuste kjerner. Effektivitet er oppe i 85%.  Nesten ikke skallrester i vørteren. Eneste ulempen er at det er mer prakk å male pluss at jeg er usikker på hvor godt mølla har av dette.

mvh

Bård
 
1,2 mm med Monster Mill MM2, 11-12 kg malt har gitt meg på alle mine 5 brygg omtrent 85% i effektivitet.
Stopper og roter rundt i malten én gang, midt i meskingen.
 
VonRabben skrev:
1,2 mm med Monster Mill MM2, 11-12 kg malt har gitt meg på alle mine 5 brygg omtrent 85% i effektivitet.
Stopper og roter rundt i malten én gang, midt i meskingen.

Hvordan pauser dere speidelen?
 
Rutof skrev:
VonRabben skrev:
1,2 mm med Monster Mill MM2, 11-12 kg malt har gitt meg på alle mine 5 brygg omtrent 85% i effektivitet.
Stopper og roter rundt i malten én gang, midt i meskingen.

Hvordan pauser dere speidelen?

Trykker på knappene med pil opp og pil ned samtidig.
 
Borgar skrev:
0,6 er jo nesten mel?

Nei, ikke når du fukter malten før du maler den. Ikke i det hele tatt. Skallet på malten er mindre knust på 0,6 malt fuktet enn det er på 1.2 malt tørt.

mvh

Bårdd
 
Kverner på det groveste på Crankandstein 3D, mener det er rundt 1.5-1.6mm. Jeg rører ikke i maltrøret eller stopper Speidelen underveis. Skyller med 1l pr 1kg. Effektiviteten ligger stabilt på 75%. Da bruker jeg Beer Smith som målegrunnlag.

Det er nok ingen tvil om at jeg kunne ha drevet opp effektiviteten ved å kverrne litt finere, samt å stoppe og røre underveis. Jeg er dog for makelig anlagt til det. Det fungerer fint slik det gjør.
 
Det er kanskje en selvfølge for de fleste men greit å nevne.

I beersmith må man huske å skille mellom mash efficiency og brewhouse efficiency.

Mash efficiency er hvor mye av det teoretiske utbyttet man har fått ut av malten, mens brewhouse tar med trubtap og hele sullamitten.

Selv har jeg mash efficiency på 75 - 85% og brewhouse på rundt 70% med min Speidel 20L.
 

Vedlegg

  • mash.jpg
    mash.jpg
    145,8 KB · Sett: 251
  • brewhouse.jpg
    brewhouse.jpg
    74,2 KB · Sett: 243
Tilbake
Topp