Innstilling maltmølle

Etter flere år med Blichmann-bryggverk og MonsterMill maltmølle har vi nå gått over til Speidel 200ltr og ny MonsterMill mølle. På det gamle bryggverket stilte vi inn på 1,1 mm og fikk omtrentlig den samme effektiviteten uansett malttyper som ble brukt, og alltid fin kverning. Vi var nøye med å blande godt før vi kjørte igjennom mølla. Nå har vi brygget 2 testbrygg på Speidelen, og mølla har vært innstilt på 1,2mm begge gangene etter råd om at maltet skal være noe grovere i en Speidel. Første brygg var en ale med 80% pilsnermalt (Lucky Jack clone) hvor vi endte opp med 81 % effektivitet, noe vi var fornøyde med. Neste brygg var en amerikan ale med rundt 90 % Marris Otter, og her endte vi opp med 65,7 % effektivitet - en markant forskjell som gjorde at vi valgte å ikke skylle. Vi sjekket masken og så helt klart at det var mye som ikke var kvernet. Når en sammenligninger pilsnermalten mot Marrius Otter så er maltkornene markant mindre...

Tydeligvis er innstillingen på 1,2 mm akkurat i overkant mye for MO til å få akseptabel kverning. Er det slik at det er krise for Speidelen å ha en kverning rundt 1-1,1mm? Noen med erfaringer her?
 
Etter noen år med BIAB skaffet meg en MM3 og en Speidel for ikke så lenge siden, og har også slitt med det samme. Jeg har malt med enda litt høyere åpning (~1,3), men hatt mindre enn 50% Marris Otter. Jeg har vært ned mot 70 % meskeeffektivitet. Jeg har hatt noen begrensninger pga. dårlig sveiveapparat, men har nå bestilt en 18V momomentmonster som skal løse den delen av det. Kommer til å gå noe mer vitenskapelig til verks med prøvemaling og endring av innstillinger før neste brygging. Inkludert fukting av malten.

Har en kollega som noe sjokkert kunne rapportere om 94% utbytte på forrige Speidel-brygg, dog med mye skylling og moderat OG. Han fukter maltet og maler med 0,8-0,9 mm åpning. Jeg vet ikke om det frister å fukte malt til en 200l batch, men det bør gjøre at man kan knuse finere uten å få problemer. Dog øker man volumet på den ferdige malten noe. Se feks her

http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Malt_Conditioning

Jeg tror ikke sammenligningen av volum der er helt realistisk, da man aldri ville malt tørr malt så fint. Om ikke fukting er aktuelt tror jeg det vil være en fordel å justere åpningen i mølla per malttype. Har ikke klart å finne noen oversikt over ulike malttyper og forskjellen i anbefalt åpning, men det kan man jo måle og/eller prøve seg frem til.

Jeg kan evt komme sterkere tilbake om et par uker når jeg har fått tid til å prøve meg frem.
 
Har selv åpning på ca 1 mm, og vurderer å gå permanent ned på 0,9 mm. Leste et sted på forumet om andre som hadde gjort det samme med gode resultater. Finner ikke posten i farten..

Easybrew
 
Hei
Hvordan måler dere 0,9 mm? Har dere et mellomstykke som dere legger mellom? Har selv en MM3 og får Speidle 50 til uken. Må stille inn riktig før brygg :)
 
Tilbake
Topp