Du bør starte med ca 30 til 100 millioner celler pr ml vørter. For få celler og de blir stressede, som en underpitch på en måte. For mange celler og du får liten gjærvekst.
Takk for gode svar, blei litt klokere nå. Noe negativt med liten cellevekst. Får man da late bortskjemte gjærceller?
Hvis det f.eks fra slurry som har stått en stund så er det litt dumt med liten gjærvekst siden du for det meste vil pitche gamle celler, og ikke nye friske datterceller. Er det fra en ny gjærpakke har det ikke så mye å si siden gjæren som oftest er ved god helse.
Jeg hadde en solid mengde bunnhøstet E.C.Dahlsgjær i kjøleskapet nå. Men den var nærmere 2 måneder gammel, så jeg tok bare litt av den (0,25 dl), og satte en starter på 1,5 liter. Den deler jeg på to, og så setter jeg en 2-liter på den ene halvparten, mens jeg gjemmer den andre.
På den måten blir det minimalt med gammel gjær i det jeg får.
Kan legge til at man kan jo alltids friske opp gjær ved å mate den litt. Men hvis man overpitcher regelmessig og høster så blir det mye gammelt til slutt.
Den der matingen interesserer meg. Så vidt jeg skjønner, så kan du hindre at gjæren tømmer lagrene sine på den måten - og hvor mye lenger liv får den da?
La oss si jeg har et kvartlitersglass med gjær pluss en del starterøl på toppen. Hvordan gjør du det i praksis? Gjæren går i dvale når jeg setter den i kjøleskapet. Når begynner du behandlingen? Hvor ofte mater du?
Jeg vet egentlig ikke, bare vet at det går, man trenger vel mikroskop kanskje.
Jeg gjenbruker gjæren min relativt fort så jeg mater ikke, men jeg pleier å fylle på vørter på glasset etter kjøling og når det er tid for pitch så vil gjæren mildt sagt ut av glasset.
Så du holder deg ikke med en haug med ulike typer som du regelmessig forer, altså? Jeg så for meg kjøleskapet ditt som et slags fjøs med ulike typer wyeast og whitelabs på rekke og rad i båsene sine, utålmodig ventende på dagens/ukas dose med nøye tilmålt kraftvørter.
Haha, jeg har riktignok seks kolber som du stusset litt på for en tid siden, men nei. Jeg har skjønt at jeg ikke gidder å ta vare på masse gjær som kommer til å bli gammel, for da må man faktisk bruke tid på den, jeg orker ikke bruke tid på den slags vedlikehold, bruker nok tid på å lage øl fra før.
Jeg planlegger. F.eks 1x 380 blir til seks øl, pr nå iallefall. Splitter en pakke i to så har jeg 2x3. Og repitcher fort.
Og så har jeg en lagerstrain ved siden av,pluss en ymse som regel.
De «viktige ølene» ender opp i 3.gen, så kjører serier.
Tidligere så hadde jeg vondt for å ikke ta vare på slurry, men nå har jeg blitt så kynisk at hvis det ikke er en plan for slurryen så driter jeg i å ta vare på den.
5 mrd/ml er rimelig tett, det har jeg også indirekte fått høre fra et laboratorie, mtp slurry, men det skal ikke være uoppnåelig Du er vel ganske ren i slurryen din, så jeg ville tatt utgangspunkt i 3mrd/ml.
Men det spørs jo også hvilken gjær, f.eks klarer man å pakke Nottingham tettere enn us05 såvidt jeg vet.