Interessant artikkel om HSA

Brulosopher gjør mye bra, men problemet er at han endrer kun en variabel. Forskjellen på dårlig øl og bra øl er ofte svært mange variabler.

Hvordan er det ett problem?... Og hvordan skulle man klare å tolke resultatet av testen om man endret 20 input parametre?

Det er vel ikke noe tvil om at man får dårligere resultat om man slurver med hele prosessen, det er vel ikke det han prøver å bevise?

Synes måten han gjør testen er god nok. Ved å tukle med kun en variabel (den som er temaet) så er det jo egentlig kun den som blir utslagsgivende, i teorien.

Se for deg at du bare kutter ut oksygenering, men lager en stor starter, bruker gjærnæring og gjærer ved nøye kontrollerte temperaturer. Da vil nok forskjellen på ølet mellom oksygenert vørter og ikke-oksygenert vørter være minimal. Om man Kutter ut gjærnæringen, bare pitcher 1 rør, og DA tester forskjellen mellom oksygenert vørter vs. ikke-oksygenert vørter, vil jeg tro det vil være en forskjell.

Bare fordi at brulosopher ikke finner noen forskjell i smakstesten, betyr ikke nødvendigvis det at det ikke ER noen forskjell. Den kan bare være så liten at den ikke er målbar med smaksapparatet

Tror denne saken ble postet for noen uker siden.

Mener å huske at den største svakheten med denne testen var at langtidseffekten av HSA ikke ble undersøkt. Jeg er ikke så bekymret for HSA innenfor en måned elns, det jeg lurer på er hvor mye det påvirker hyllestabiliteten på la oss si et halvt år.

Om man Kutter ut gjærnæringen, bare pitcher 1 rør, og DA tester forskjellen mellom oksygenert vørter vs. ikke-oksygenert vørter, vil jeg tro det vil være en forskjell.

Meh, teste noe der utfallet er så godt som kjent på forhånd? Jeg synes i alle fall det er mer intressant med måten Brülosophy gjennomfører testene på.

Du kan endre flere variable men da må du også bedrive langt mer omfattende testing enn det en kan få til på egenhånd. Dessuten må du veldig fort over på statistikk som er over mitt hode. Å bare endre en ting er glimrende og jeg skulle ønske jeg hadde tid og energi til å gjøre slike ting.

Tilbake
Topp