IPA . Flasking eller fat ?

Mc.

Norbrygg-medlem
Hva er best ? Noen som har gjort seg erfaringer med det ?
Har en ferdig IPA som skal på flaske eller fat i morgen.
Har laget den en gang tidligere med godt resultat(Pliny the elder klone).
Men jeg husker at selv om ølet var veldig godt så manglet det litt aroma i forhold til hvordan det luktet i fatet den dagen jeg flasket det. Da luktet det himmelsk godt.
Jeg karbonerte med sukker og noen få flasker med speise.
Jeg lurer på om jeg hadde beholdt mere av aromaen om jeg overfører den til fat og trykksetter.

Har 300 ml speise jeg kunne ha tenkt meg å ha i fatet, men da utelukker jeg oksygenfri overføring til fatet.
Samtidig så tenker jeg at gjæren kanskje vil spise opp oksygenet om jeg tilsetter speise ? I tillegg vil jeg også purge selvfølgelig. Det blir selvfølgelig for lite speise for å få rett karbonering så det må tilsettes co2 etter hvert.

jeg åpnet akkurat en flaske fra min siste IPA. en klone av fyr og flamme.
denne smakte/lukta mye mindre på flaske syns jeg. det ble noen flasker i tillegg til fatet, å direkte fra fat så er det stor forskjell syns jeg.
ville anbefale att gå før fat

Ok. Men sikkert best å overføre til fat uten å tilsette speise. Eller kanskje ikke. Hmm, what to do.

Hei @Mc.

Se på denne tråden her: Brusflaske-format gass inn/ væske ut enhet

Jeg bruker denne løsningen for å presse en væske inn i et purget corneliusfat.
Noe sånt kan nok hjelpe deg å få speisen inn i fatet uten å måtte åpne opp og slippe inn oksygen.
Det hadde nok funket. Fylle flaske med speise, purge med co2 og tilføre via ballock med trykksatt co2.
Bor desverre laaangt unna bryggebutikk. Det får bli uten speise denne gangen.

Det hadde nok funket. Fylle flaske med speise, purge med co2 og tilføre via ballock med trykksatt co2.
Bor desverre laaangt unna bryggebutikk. Det får bli uten speise denne gangen.

Ville droppet speisen uansett. Hva tenkte du formålet med speisen skulle være?

Ville droppet speisen uansett. Hva tenkte du formålet med speisen skulle være?
Liker smaken av øl som er karbonert med speise. Men siden jeg ikke har nok til 11 liter så har det vel liten hensikt. Fikk vel egentlig bare lyst til å bruke opp speisen jeg hadde tatt vare på.

Det er ikke veldig forskjelle på speise og Co2 synes jeg iallefall, Noe er det jo muligens alt etter hva slags øl man lager, men til en IPA ville jeg ikke orket iallefall, den har vel ikke så veldig bruk for en ektra fermentering iom at det er humla som skal være greia, og humle blir degradert over kald temperatur, med speise måtte du satt fatet varmere. Men ja iom at du ikke har nok så ser iallefall ikke jeg poenget med å "tukle" siden du uansett må gasse på for å få nok co2.

Tilbake
Topp