IPA Mango Coldcrash

ADale

Norbrygg-medlem
Kjører uten trykksett nå og har den ene ball-lock ventil påskrudd. Regner med at det er ok for gjæringen? Eller bør jeg sette på lokk der istedet? (Lekker det gjennom en ball-lock kobling?)
 

Kloakk

Norbrygg-medlem
Kjører uten trykksett nå og har den ene ball-lock ventil påskrudd. Regner med at det er ok for gjæringen? Eller bør jeg sette på lokk der istedet? (Lekker det gjennom en ball-lock kobling?)
Det skal normalt ikke lekke i en ball lock nei, hvordan slipper du ut CO2?
 

Kloakk

Norbrygg-medlem
Det er en all rounder? I såfall må jo den siden med flyteball ha en ball lock post og andre siden en kork med hull til gjærlås. Jeg lar alltid bare begge postene stå på uavhenging om jeg gjærer under trykk eller ei og bruker en blow off med ball lock når jeg ikke gjærer under trykk :)

received_893121814864687.jpeg
 

ADale

Norbrygg-medlem
Det er en all rounder? I såfall må jo den siden med flyteball ha en ball lock post og andre siden en kork med hull til gjærlås. Jeg lar alltid bare begge postene stå på uavhenging om jeg gjærer under trykk eller ei og bruker en blow off med ball lock når jeg ikke gjærer under trykk :)

Vis vedlegget 51585
Det var lurt. Skal gjøre det neste gang. Har allrounder, ja. Akkurat nå lurer jeg på hvorfor det ikke plopper. Har mye skumdannelse og kan se gjær falle til bunnen hele tiden. Kan jeg ha klart å montere gjærlåsen feil?

Forsterker du plastdunken med de grønne båndene?
 

Vedlegg

  • IMG_20210509_130017.jpg
    IMG_20210509_130017.jpg
    1,4 MB · Sett: 5

Jørgen O

Fylkesleder
Det var lurt. Skal gjøre det neste gang. Har allrounder, ja. Akkurat nå lurer jeg på hvorfor det ikke plopper. Har mye skumdannelse og kan se gjær falle til bunnen hele tiden. Kan jeg ha klart å montere gjærlåsen feil?

Forsterker du plastdunken med de grønne båndene?
De grønne båndene er nok for å holde på plass isolasjonen rundt temperaturproben som styrer gjæringstemperaturen.

Jeg bruker også Allrounder, og lar bare sikkerhetsventilen stå åpen fram til stormgjæringen er over. Deretter setter jeg på spunding-valve med minimalt trykk (0,2 bar) for å sikre at det blir oksygenfritt.
 

Kloakk

Norbrygg-medlem
Det var lurt. Skal gjøre det neste gang. Har allrounder, ja. Akkurat nå lurer jeg på hvorfor det ikke plopper. Har mye skumdannelse og kan se gjær falle til bunnen hele tiden. Kan jeg ha klart å montere gjærlåsen feil?

Forsterker du plastdunken med de grønne båndene?
Ja med den aktiviteten burde det absolutt plåppe, så CO2 kommer seg ut en annen plass. Du kan spraye litt starsan rundt gjærlås, post og sikkerhetsventil. Siste alternativ er jo at lokket ikke er helt på, men det burde du jo ha sett :)

Nei de stroppene er bare for å holde isolasjonen med temperarturføleren til inkbirden mot karet.

Har du tenkt å overføre ølet med hevert? Kunne ikke se noe flyteball.
 

ADale

Norbrygg-medlem
Ja med den aktiviteten burde det absolutt plåppe, så CO2 kommer seg ut en annen plass. Du kan spraye litt starsan rundt gjærlås, post og sikkerhetsventil. Siste alternativ er jo at lokket ikke er helt på, men det burde du jo ha sett :)

Nei de stroppene er bare for å holde isolasjonen med temperarturføleren til inkbirden mot karet.

Har du tenkt å overføre ølet med hevert? Kunne ikke se noe flyteball.
nei, tanken var å koble til flyteball med ballock, når jeg skal trykksette det før coldcrash. Jeg ser jeg kunnea ha gjort dette fra starten, men så lenge jeg desinfiserer det først, skulle jo dette gå bra. Begynte å ploppe nå, jeg hadde akkurat litt for lite væske i gjærlåsen...
Spørsmål: Når jeg neste gang skal trykkgjære, er det ikke da en liten sjanse for at trykket kan bli for stort der inne når CO2 ikke får komme ut? Så i en Bryggselv video at det er normalt å sette 1,2 bar ved trykkgjæring. Er dette riktig? Skal jeg bruke forskjellig trykk avhengig av øltype og gjær??
 

Kloakk

Norbrygg-medlem
nei, tanken var å koble til flyteball med ballock, når jeg skal trykksette det før coldcrash. Jeg ser jeg kunnea ha gjort dette fra starten, men så lenge jeg desinfiserer det først, skulle jo dette gå bra. Begynte å ploppe nå, jeg hadde akkurat litt for lite væske i gjærlåsen...
Spørsmål: Når jeg neste gang skal trykkgjære, er det ikke da en liten sjanse for at trykket kan bli for stort der inne når CO2 ikke får komme ut? Så i en Bryggselv video at det er normalt å sette 1,2 bar ved trykkgjæring. Er dette riktig? Skal jeg bruke forskjellig trykk avhengig av øltype og gjær??
I teorien så skal sikkerhetsventilen, den rød i midten av lokket slå ut, før tanken eksploderer. Når man gjærer under trykk må du bruke en spundingventil. Jeg bruker denne https://kristiansand.bryggselv.no/ventiler/105354/spunding-valve-for-fat-regulering-av-trykk men de fleste bryggebutikker tilbyr en eller annen versjon.

Så kan du enten trykksette all rounderen fra start med din egen gass, eller du kan la trykke øke til ønsket trykk med gjæring. Jeg foretrekker å trykksette fra start så jeg vet at spundingventilen er stilt inn til riktig trykk og fungerer som den skal.

Såvidt jeg vet er det ingen gjær som liker trykk, men wyeast har en lagergjær de mener takler det bedre. https://kristiansand.bryggselv.no/w...igh-pressure-lager-lager--gjær-til-ølbrygging

Jeg har aldri brukt den, men både 34/70 og US-05 oppførte seg som vanlig når jeg gjæret med 1-1,2 bar. Syns jeg resultatet ble noe bedre? Egentlig ikke, gikk det fortere uten negative konsekvenser for øl som er drukket opp i løpet av 3 måneder fordi jeg kunne gjære lagerøl på 18 grader? Absolutt :)

Så det kommer jo veldig ann på hva du vil brygge og hvorfor du vil trykksette det.
 

ADale

Norbrygg-medlem
I teorien så skal sikkerhetsventilen, den rød i midten av lokket slå ut, før tanken eksploderer. Når man gjærer under trykk må du bruke en spundingventil. Jeg bruker denne https://kristiansand.bryggselv.no/ventiler/105354/spunding-valve-for-fat-regulering-av-trykk men de fleste bryggebutikker tilbyr en eller annen versjon.

Så kan du enten trykksette all rounderen fra start med din egen gass, eller du kan la trykke øke til ønsket trykk med gjæring. Jeg foretrekker å trykksette fra start så jeg vet at spundingventilen er stilt inn til riktig trykk og fungerer som den skal.

Såvidt jeg vet er det ingen gjær som liker trykk, men wyeast har en lagergjær de mener takler det bedre. https://kristiansand.bryggselv.no/w...igh-pressure-lager-lager--gjær-til-ølbrygging

Jeg har aldri brukt den, men både 34/70 og US-05 oppførte seg som vanlig når jeg gjæret med 1-1,2 bar. Syns jeg resultatet ble noe bedre? Egentlig ikke, gikk det fortere uten negative konsekvenser for øl som er drukket opp i løpet av 3 måneder fordi jeg kunne gjære lagerøl på 18 grader? Absolutt :)

Så det kommer jo veldig ann på hva du vil brygge og hvorfor du vil trykksette det.
ok, jeg har spundling valve, ja. Så jeg bruker altså samme trykk for alle typer. Og sikkerhetsventilen vil slippe ut CO2 om den må det.
 

Kloakk

Norbrygg-medlem
ok, jeg har spundling valve, ja. Så jeg bruker altså samme trykk for alle typer. Og sikkerhetsventilen vil slippe ut CO2 om den må det.
Alt etter som hvilken spundingventil du har så må den stilles inn til riktig trykk ja, på min er det i motsatt ende av ball lock, det er en skrue med fjær. Jeg trykksetter all rounderen med sodastream på 1,2 bar, setter på spundingen helt lukket og skrur til det kommer et lite "hiss" så jeg vet at den vil slippe ut CO2 når det overstiger 1,2 bar i all rounderen.

Det har vært lurt å sjekke den innimellom når det nærmer seg storm for plutselig produseres det MYE CO2 på kort tid og da har jeg måtte åpne spundingen ytterligere for å klare holde den rundt 1,2 bar. Samme når stormen avtar for at det ikke skal synke under. Det kan selvfølgelig kun gjelde den Bryggselv selger.
 
Topp