IPA med citra humle

Jeg skal lage en IPA med kun citra humle og med kun pale ale malt. Har Wyeast 1272 All-American Ale som jeg skal bruke som gjær. Det jeg lurer på er på hva er for MYE humle? Har lyst på en frisk IPA med mye humle. Men har noen av dere erfaring med hva som blir for mye? Har 6 kg malt og skal brygge på speidel 20 liter.
 
Hei!

Jeg brygget nylig en IPA med cascade og citra. Jeg brukte tilsammen 120g humle under bryggingen og 70g til tørrhumlingen (brygget var på 24L). Dette føltes som nok, men det har helt med hvor store mengder en bruker til en hver tid. Jeg kastet i 30g om gangen (15g av hver) og endte opp med IBU på 57. Noe mange vil anse som lavt, men som jeg syns var digg, særlig nå på sommers tid :)
 
Latehops og dryhop da. Synes selv citra ikke er så gjennomtrengende som andre humler mtp aroma, så den er fin til å ta i litt med.
 
Jeg testbrygget en IPA her på fredag med 50g Warrior på 60 min og 90g Cascade spredt utover fra 30 min ned til 0 - Skal tørrhumle med 100g Cascade. Kjenner at jeg er litt spent på hvor heftig det blir.
 
Brygget 50 liters med SMaSH citra, brukte da 50/100/100 og 200 med tørrhumling. Det beste brygget vi har laget (kan ha noe med at det var første med fersk gjær) men ølla er fantastisk
 
Hei!

Jeg brygget nylig en IPA med cascade og citra. Jeg brukte tilsammen 120g humle under bryggingen og 70g til tørrhumlingen (brygget var på 24L). Dette føltes som nok, men det har helt med hvor store mengder en bruker til en hver tid. Jeg kastet i 30g om gangen (15g av hver) og endte opp med IBU på 57. Noe mange vil anse som lavt, men som jeg syns var digg, særlig nå på sommers tid :)

Skal etter planen brygge IPA med cascade og citra på neste bryggedag. Er veldig spent, ettersom jeg kun har brukt cascade hittil. Tenkte også å bruke flere malttyper enn tidligere; blir vel pale, pilsner, hvete og karamell, i den rekkefølgen mtp. mengde. Har tidligere kun brukt først- og sistnevnte.
 
Jeg brukte

85% Maris Otter Pale
10% CaraAmber
5% Hvete

Kunne godt ha halvert Caramalten, og evt brukt enten 50/50 Pilsnermalt eller bare gå 100% pilsner om det er "crisphet" som er det ønskelige. Min ble i alle fall fin, men om jeg gjør noen forandringer på den til neste gang blir det å bumpe opp smak og aromahumlingen litt, ikke så alt for mye men nok til at det blir litt mer pow! når en tar en kjeft. Syns ikke IBU'en skal tukles med i alle fall. 55~ ble perfekt til formålet.
 
Cool denne tråden kom opp, jeg skal flaske en slik citra batch på tirsdag, jeg brukte pale ale malt, og ca 500g cara malt, og 100g citra på 30min og 3min. skal bli spennende, lukta meget godt av dunken (25L btw)
 
Cool denne tråden kom opp, jeg skal flaske en slik citra batch på tirsdag, jeg brukte pale ale malt, og ca 500g cara malt, og 100g citra på 30min og 3min. skal bli spennende, lukta meget godt av dunken (25L btw)

Hvor jeg forstod deg rett så hadde du 100g på både 30min og 3 min?

Hvis det stemmer så høres over 100 IBU med citra veldig artig ut :)
 
Venter på pakken fra petit, håper den kommer tirsdag eller onsdag. Men slik jeg har tenkt til nå vil det bli noe slikt:
15 gram citra Pellet i mesken
15 gram Citra Pellet 60 min
10 gram citra Pellet 45 min
10 gram citra Pellet 30 min
15 gram citra Pellet 15 min
30 gram citra Pellet 5 min
75 gram citra Pellet 1 min
150 gram citra pellet tørrhumle
 
Tilbake
Topp