Isolasjon av meske-og kokekjele

Er det noen som har tips til hvordan man kan varmeisolere meske-kokekjelen? Jeg har en 27-liters kjele med innebygd element (fra brygging.no), og ønsker at det skal gå fortere å varme vannet og vørteren, samt at det skal bli lettere å holde stabil temp under mesking. Spare tid og strøm...
 
Pakk de inn i liggeunderlag er en klassiker. På kokekjelen min har jeg brukt bobleplast som isolasjon. Enkelt og billig.
 
Liggeunderlag er vel det som er mest vanlig. Kjøp billig liggeunderlag på Clas Ohlson. PS: IKKE selvoppblåsense.... :)
Alternativt kan gamle tepper osv være aktuelt, men er litt mer klei å klare å få godt rundt gryta. Bruk det du finner hjemme, evt kjøp liggeunderlag. :D
 
Bruker liggeunderlag som jeg har skåret til slik at det passer med håndtak og krane.
Korter ned tiden det tar å varme vann.
I tillegg til det legger jeg gjerne over en gammel dyne/sovepose når jeg bruker den som meskekar.
Om jeg resirkulerer under meskingen fikler jeg veldig med termostaten slik at jeg får jevn temperatur uten dyne/sovepose over, men det er litt styr.
Om du ikke resirkulerer er det ikke lurt å ha varme-elementet på, da får du svidd vørter.....
 
jeg hadde planer om å isolere med lamellmatte men det er det jo ingen av byggevareforretningene i nedre Glomma som selger. Så går for liggeunderlag jeg også
 
MortenBo skrev:
jeg hadde planer om å isolere med lamellmatte men det er det jo ingen av byggevareforretningene i nedre Glomma som selger. Så går for liggeunderlag jeg også

Lamellmatter er laget for å isolere kanaler. Foreslår også å sjekke med butikker innen VVS som rørlegger eller blikkenslager...
 
Ja, likte denne løsningen, de isolerer bra, er flammesikre, er designet for å legges pent rundt rør og med metallfolien ytterst gjør jo at det ser bra ut også :) 

Husk å dekke alle åpninger mot glassullen med (matchende metall) tape, slikt ingen løse småbiter av glassull kan komme ut og forurense øl/vørter.
 
Hva med et varmeteppe som man bruker oppi senga? Det må vel være knall spesielt under mesking.
 
Terje W skrev:
Hva med et varmeteppe som man bruker oppi senga? Det må vel være knall spesielt under mesking.

Du mener sånne som årlig henretter et utall mennesker hvert år selv uten hjelp fra varm vørter og vannsøl?
 
Armaflex er suveren isolasjon til bryggekjeler. spør din nærmeste rørlegger/kjølemontør om leftovers. ellers er liggeunderlagg eller håndkler tingen. håndkler kan man jo slenge i vaskemaskinen hvis brygget skulle flyte over kjelekanten.
 
Tilbake
Topp