isolert konisk gjærkar, temperaturregulering

Hvilken løsninger bruker folk til å varme opp isolerte dobbelvegg gjærkar? 130L kar i mit tilfelle, se bilde. Står i kjelleren/bryggerom med rund 12C året rund.

Det finnes mye mtp kjøling, men finner lite mtp varme.
Ser at det finnes en løsning til å både varme og kjøle fra KegKing, men den er beregnet for mindre enheter. brewshop har også en 500W TC element til bruk med bl.a. brewtools sine tanker, men jeg mangler et ekstra tilkobling nede, også er jeg litt redd for at 500W er for voldsomt (?)

Capture.JPG
 
Jeg har fått sveisa på en 2" triclamp på 1bbl SS gjæringstank til Brewtools sitt varmeelement. Får sannsynligvis tanken til helga og var tenkt å fylle den med vørter som skal gjæres på 32C med Skare. På det volumet er 500W nok nødvendig.
 
Jeg har fått sveisa på en 2" triclamp på 1bbl SS gjæringstank til Brewtools sitt varmeelement. Får sannsynligvis tanken til helga og var tenkt å fylle den med vørter som skal gjæres på 32C med Skare. På det volumet er 500W nok nødvendig.
Mtp det 500W varmelement, blir det ikke et risiko at det blir mye konsentrert varme i nærheten av elementet som da fører til stresset gjær i det området og dermed usmak? Planlegge du å styre det elementet med inkbird?
Er spennt å høre hvordan det kommer å funker for deg!
 
Har ingen erfaring med dette men hvis det er glykol i kappa for kjøling er det ikke bedre å forsøke å varme og sirkulere den på noe vis heller enn å stikke et varmeelement rett i vørteren?
 
Har ingen erfaring med dette men hvis det er glykol i kappa for kjøling er det ikke bedre å forsøke å varme og sirkulere den på noe vis heller enn å stikke et varmeelement rett i vørteren?
Jeg har luksus av egen vannkilde dvs ubegrenset kald vann (3-4 C) som bare renne i bekken om jeg ikke bruke det, dvs jeg tenkte å kjøle med vann fra springen og regulere via solenoid ventil.
Men det kunne kanskje tilkobles et varmebad + pumpe parallelt og bruke tilbakeslagsventiler der det trenges.
Noen som har prøvd noe slik?
 
Mtp det 500W varmelement, blir det ikke et risiko at det blir mye konsentrert varme i nærheten av elementet som da fører til stresset gjær i det området og dermed usmak? Planlegge du å styre det elementet med inkbird?
Varmeelementet til Brewtools er inni ei hylse, så det er ikke direkte kontakt mellom varmeelementet og vørteren, men stålsylinderen som er utenpå varmeelementet. Det blir ganske lav watt pr cm2 på den sylinderen, så tviler på at det skal bli noe problem. Tidligere har jeg gjæra med kveik i plastbøtte på vaskerommet med varmekablene på 25C og døra på gløtt, ingen problemer med det. Gulvet blir veldig varmt.. Tenker å styre med inkbird ja.
 
Varmeelementet til Brewtools er inni ei hylse, så det er ikke direkte kontakt mellom varmeelementet og vørteren, men stålsylinderen som er utenpå varmeelementet. Det blir ganske lav watt pr cm2 på den sylinderen, så tviler på at det skal bli noe problem. Tidligere har jeg gjæra med kveik i plastbøtte på vaskerommet med varmekablene på 25C og døra på gløtt, ingen problemer med det. Gulvet blir veldig varmt.. Tenker å styre med inkbird ja.
Kveik tåler jo litt mtp temperatur. Er uansett spennt å høre hvordan det funker for deg når du ta det i bruk :)
 
Varmeelementet til Brewtools er inni ei hylse, så det er ikke direkte kontakt mellom varmeelementet og vørteren, men stålsylinderen som er utenpå varmeelementet. Det blir ganske lav watt pr cm2 på den sylinderen, så tviler på at det skal bli noe problem. Tidligere har jeg gjæra med kveik i plastbøtte på vaskerommet med varmekablene på 25C og døra på gløtt, ingen problemer med det. Gulvet blir veldig varmt.. Tenker å styre med inkbird ja.
Da kan du jo på samme måte koble til varmtvann fra varmtvannstanken
Spiller vel ingen rolle om du bruker strømmen i varmtvannstanken eller et annet sted for å varme opp tanken.
 
Da kan du jo på samme måte koble til varmtvann fra varmtvannstanken
Spiller vel ingen rolle om du bruker strømmen i varmtvannstanken eller et annet sted for å varme opp tanken.
Ser ikke hvordan det kan løses i praksis. Kveiken holder varmen selv de første to dagene, og kan da med fordel kjøles litt så den ikke går over 35 grader. Så trenger jeg varmen i tre-fire dager om jeg tørrhumler. Kaldtvann går gjennom radiatoren, mens varmeelementet står i 2" porten. Enda en pumpe med varmt vann har jeg liten tro på i forhold til varmeelement.
 
Den enkleste måten for oss hjemmebryggere er å varme/kjøle ned i et ambient miljø, for eksempel et rom hvor du sirkulerer luften i den temperaturen du trenger den skal være. I mindre skala kan dette være en modifisert fryseboks eller et kjøleskap hvor du installerer en vifte og varmeapparat. Ulempen med et kjøleskap er at den laveste temperaturen er 3 til 4 Celsius og dermed ikke er interessant for lager/pilsner.

Når det gjelder bruk av kjølespiraler og varmeelementer som kommer i direkte kontakt med det ølet, anbefales det at temperaturforskjellen mellom kjøle-/oppvarmingsmediet og det ølet er mindre enn 5 Celsius, slik at unngår spottstress.

En så stor gjæringstank som du har, krever mer eller mindre et sofistikert system hvor du kan varme/kjøle glykolblandingen til den temperaturen du trenger. Det kan være en ide å kontakte "Brewpi" for en kontrollerløsning.

Det vil garantert koste mer enn to/tre mindre tanker.

Nici
 
Når det gjelder bruk av kjølespiraler og varmeelementer som kommer i direkte kontakt med det ølet, anbefales det at temperaturforskjellen mellom kjøle-/oppvarmingsmediet og det ølet er mindre enn 5 Celsius, slik at unngår spottstress.
Da skjønner jeg ikke glykol oppsett, differansen på temperatur der er langt større enn kaldtvannet jeg tenker å sirkulere gjennom radiatoren inni tanken. Når ølet stormgjærer blir det som er i kontakt med ølet kontinuerlig mikset. Særlig med kveik, Verdant, S04, Nottingham og sikkert flere så formelig koker det nedi der.
 
Dere snakker om spotstress osv. her, men når ølet aktivt gjærer, er det jo ganske heftig sirkulasjon i vørteren, det kan man jo se selv om man har hatt en fermzilla eller liknende. Er ikke det bra nok for å unngå spotstress?
 
Tilbake
Topp