Jeg hadde satt den på maks. Da hvis ikke begrenser du jo 308'ns spillerom..
Skal du langt nok ned må sensoren i kjøleskapet kobles ut.Har et lite spørsmål angående temperaturstyring. Har som sagt anskaffet med en Inkbird ITC-308, og fant et billig og gammelt kjøleskap på Finn. Jeg tenkte at det er vel bare å plugge kjøleskapet i ITC-en, angi hvilken temperatur den skal holde seg på åsså er det bare fryd og gammen. Jeg kom på etterhvert at det er jo mulig å velge ulik styrke på selve kjøleskapet også, altså om den skal kjøle på minimum eller maksimum! Hva gjør folk her?
Funderer på å bestille en slik selv, hvordan er den i bruk? Enkel å programmere? Er den nøyaktig?
---Korleis fungerer ITC-308 eigentleg?
Slår den på kjøleskapet ved ein viss temperatur, og av igjen med ein anna?
Kan du stille inn begge desse temperaturane sjølv?
Kan du stille inn tida den skal slå på igjen slik at den ikkje slår på for ofte? Er det varmeutgang på den og?
Legg de sensoren som følger med oppi vørteren?
Er det meir enn 1 sensor?
Lurer fordi eg har laga ein simulator, og har lagt inn regulatoren min, som er veldig lik den brewpi bruker, men kunne tenkt å samanlikna med ITC-308 og sjå om den fungerer like bra, eller bedre - men då må eg vite korleis den fungerer
-Jeg vurderer også å kjøpe en ITC-308, men lurer også på om man kan koble på varmekilde på den i tillegg til kjølekilde (kjøleskap). Til de av dere som har kjøpt på ebay: ser den koster rundt 360 kroner med gratis frakt. Måtte dere betale moms/tollgebyr?
Oppskrifter oppgir gjæringstemperatur, altså temperaturen i karet, ikke i omgivelsene. Hele poenget er jo å vite hvilken temperatur gjæren jobber på.
Underlig råd du fikk av Bryggselv, forresten. Hvis du setter opp kjøleskapet/fryseren din riktig, vil temperaturen sjelden variere mer enn en halv grad - mindre hvis du går inn for det -gitt at du taper føleren til karet. Hvis du måler i luft, så vet du litt mindre om hvordan gjæren har det.
Dette tror jeg er helt fint. Har nærmest identisk opplegg som deg på mitt gjæringskap og har laget (etter egen gane) godt øl med denne løsningen, både lager og ale.Det er mange gode tips her men jeg tror du kan gjøre det enklere dersom du ikke har ambisjoner om å ta dette et par hakk videre i nær framtid (f. eks å ha to brygg samtidig, særlig med uavhengig styring).
Jeg har hverken tid eller kapasitet (til å drikke så mye øl) til det så gikk for løsning på bildet.
Jeg rigget det opp i går og brukte kanskje en drøy time så det var virkelig plug and play.
Testet det igår og temperturen virker å være stabil. Når varme og kulde kicket inn gikk det få minutter før ønsket temp. Har dog et par spørsmål:
- På veggen ved siden av kjøleskapet henger en ITC-310, å ha den utenfor gjør at jeg kan lese av temperaturen bare jeg kikker inn i rommet - veldig kjekt.
- Varmekilde er en 28W standard glødepære (av den smale sorten), montert inni en hermetikkboks. Jeg skal teste å kjøre den litt hardt og se om det blir for varmt. Isåfall kan jeg legge under en keramisk flis, evnt gå for en varmepære.
- Pæra er montert i en slik http://www.clasohlson.com/no/Pæresokkel-med-ledning/Pr366033000.
- Sokkelledningen fra Clas og føler fra 310en er så tynne at døra går fint igjen, altså slipper man boring i kjøleskapet og slipper å fylle det opp med unødvendig stæsj.
- Skal montere skikkelig hylle istedefor glass
- Pga lav høyde bruker jeg Speidel gjæringsdunk med ventil og slange som går ned i en brusflaske fylt med vann og StarSan
- Jeg satte føleren mot luft fordi Bryggselv mente at å teipe den til bøtta var en dårlig løsning da det vil være en treghet som gjør at du plutselig kan ha 50 grader i skapet før tempen i bøtta stiger. dette syns jeg er et solid argument men ser at mange her har nettopp varmkilde og sensor teipet med isolasjon - hva gjør dere for å unngå slike scenarioer?
- Er det egentlig bedre å styre tempen i vørteren mot å ha den i lufta og dermed la gjæren jobbe fritt?
- Jeg satt kompressor på delay med 8 minutter men etter at temperaturen dropper under marginen på 0,5 C blinker "cooling" en kort stund før kjøleskapet starter. Burde det ikke ta 8 min før start eller har jeg misforstått denne funksjonaliteten?