DYI Gjæringsskap - kan noen lage en guide?

Har et lite spørsmål angående temperaturstyring. Har som sagt anskaffet med en Inkbird ITC-308, og fant et billig og gammelt kjøleskap på Finn. Jeg tenkte at det er vel bare å plugge kjøleskapet i ITC-en, angi hvilken temperatur den skal holde seg på åsså er det bare fryd og gammen. Jeg kom på etterhvert at det er jo mulig å velge ulik styrke på selve kjøleskapet også, altså om den skal kjøle på minimum eller maksimum! Hva gjør folk her?
Skal du langt nok ned må sensoren i kjøleskapet kobles ut.

Sjekk www.brewpi.com de har laget en god guide på hvordan du gjør dette.
 
Funderer på å bestille en slik selv, hvordan er den i bruk? Enkel å programmere? Er den nøyaktig?

Svært enkel å programmere. Jeg stiller den inn på temperaturen jeg vil ha i skapet, så +- 0.3 grader. Har aldri observert større variasjoner enn det. Du kan også stille inn øvre og nedre alarmgrense om du vil ha et varsel. Denne enheten finnes nå i de fleste norske bryggebutikkene om du ikke vil bestille fra Kina til halv pris.
 
Korleis fungerer ITC-308 eigentleg?
Slår den på kjøleskapet ved ein viss temperatur, og av igjen med ein anna?
Kan du stille inn begge desse temperaturane sjølv?
Kan du stille inn tida den skal slå på igjen slik at den ikkje slår på for ofte? Er det varmeutgang på den og?
Legg de sensoren som følger med oppi vørteren?
Er det meir enn 1 sensor?

Lurer fordi eg har laga ein simulator, og har lagt inn regulatoren min, som er veldig lik den brewpi bruker, men kunne tenkt å samanlikna med ITC-308 og sjå om den fungerer like bra, eller bedre - men då må eg vite korleis den fungerer :)
 
Jeg vurderer også å kjøpe en ITC-308, men lurer også på om man kan koble på varmekilde på den i tillegg til kjølekilde (kjøleskap). Til de av dere som har kjøpt på ebay: ser den koster rundt 360 kroner med gratis frakt. Måtte dere betale moms/tollgebyr?
 
Korleis fungerer ITC-308 eigentleg?
Slår den på kjøleskapet ved ein viss temperatur, og av igjen med ein anna?
Kan du stille inn begge desse temperaturane sjølv?
Kan du stille inn tida den skal slå på igjen slik at den ikkje slår på for ofte? Er det varmeutgang på den og?
Legg de sensoren som følger med oppi vørteren?
Er det meir enn 1 sensor?

Lurer fordi eg har laga ein simulator, og har lagt inn regulatoren min, som er veldig lik den brewpi bruker, men kunne tenkt å samanlikna med ITC-308 og sjå om den fungerer like bra, eller bedre - men då må eg vite korleis den fungerer :)
---
Ja den slår av og på kjøleskapet samt varmeelement om du kobler det til. Feks settemp 10 grader +-0.5. Da vil den slå på kjøleskapet ved 10.5 og varme på ved 9.5. Du også justere en delay så den ikke skrur seg på så ofte, fra 2 minutter og opp. Følger med 1 sensor som iallefall jeg fester på bøtten, isolerer så med en bit liggeunderlag.
 
Jeg vurderer også å kjøpe en ITC-308, men lurer også på om man kan koble på varmekilde på den i tillegg til kjølekilde (kjøleskap). Til de av dere som har kjøpt på ebay: ser den koster rundt 360 kroner med gratis frakt. Måtte dere betale moms/tollgebyr?
-
Ja du kan koble til varmeelement om du ønsker det. Har totalt fått 5 stk fra Kina uten å betale toll.
 
Det er mange gode tips her men jeg tror du kan gjøre det enklere dersom du ikke har ambisjoner om å ta dette et par hakk videre i nær framtid (f. eks å ha to brygg samtidig, særlig med uavhengig styring).
Jeg har hverken tid eller kapasitet (til å drikke så mye øl) til det så gikk for løsning på bildet.
Jeg rigget det opp i går og brukte kanskje en drøy time så det var virkelig plug and play.
  • På veggen ved siden av kjøleskapet henger en ITC-310, å ha den utenfor gjør at jeg kan lese av temperaturen bare jeg kikker inn i rommet - veldig kjekt.
  • Varmekilde er en 28W standard glødepære (av den smale sorten), montert inni en hermetikkboks. Jeg skal teste å kjøre den litt hardt og se om det blir for varmt. Isåfall kan jeg legge under en keramisk flis, evnt gå for en varmepære.
  • Pæra er montert i en slik http://www.clasohlson.com/no/Pæresokkel-med-ledning/Pr366033000.
  • Sokkelledningen fra Clas og føler fra 310en er så tynne at døra går fint igjen, altså slipper man boring i kjøleskapet og slipper å fylle det opp med unødvendig stæsj.
  • Skal montere skikkelig hylle istedefor glass
  • Pga lav høyde bruker jeg Speidel gjæringsdunk med ventil og slange som går ned i en brusflaske fylt med vann og StarSan
Testet det igår og temperturen virker å være stabil. Når varme og kulde kicket inn gikk det få minutter før ønsket temp. Har dog et par spørsmål:

  • Jeg satte føleren mot luft fordi Bryggselv mente at å teipe den til bøtta var en dårlig løsning da det vil være en treghet som gjør at du plutselig kan ha 50 grader i skapet før tempen i bøtta stiger. dette syns jeg er et solid argument men ser at mange her har nettopp varmkilde og sensor teipet med isolasjon - hva gjør dere for å unngå slike scenarioer?
  • Er det egentlig bedre å styre tempen i vørteren mot å ha den i lufta og dermed la gjæren jobbe fritt?
  • Jeg satt kompressor på delay med 8 minutter men etter at temperaturen dropper under marginen på 0,5 C blinker "cooling" en kort stund før kjøleskapet starter. Burde det ikke ta 8 min før start eller har jeg misforstått denne funksjonaliteten?
 

Vedlegg

  • 20170110_221420.jpg
    20170110_221420.jpg
    73 KB · Sett: 96
Varmekilde og sensor mot bøtta kan gå fint.
Du har ITCsensoren i friluft i skapet og en annen sensor (f eks inne/utetermometer) under isolasjon mot bøtta.
Da ser du hva skaptemperaturen er og tilnermet hva øltemperaturen er.
Du vil og se hvor mye (lite) endring i lufttemperaturen endrer øltemperaturen.
Men du må følge godt med hva som skjer under stormgjæring.
 
Men er det til å unngå at skapet blir altfor varmt/kaldt før temperaturen i 25L væske har nått ønsket nivå og dermed at det slår andre veien? Er det altså ok å ha f. eks 40C i lufta med fare for at tempen i vørteren fort stiger 1-2 C før temperaturen har kommet seg ned igjen? Termostaten har såvodt jeg kan se ikke mulighet til å sette maks/min temp, kun for alarm så kan ikke se hvordan dette kan unngås.
Ja det er en god løsning med to termostater for vørter og luft men hvordan skal man egentlig forholde seg til det? Oppskrifter oppgir vel lufttemperatur siden relativt få har mulighet til å styre dette i vørteren. Så om f. eks en oppskrift sier 20C mens vørteren holder 24C under stoermgjæring er det riktig å tvinge den ned til 20C eller la gjæren få jobbe fritt?
 
Slik jeg leser oppskrifter så er temperatur den du har i vørteren/ølet.
Hva den er andre steder har lite å bety for gjæringen.
Tving den ned, eller hva jeg liker bedre, start lavt nok og ikke slipp den for høyt.
-Skal du slippe den løs så har du jo gitt den frie tøyler.
 
Oppskrifter oppgir gjæringstemperatur, altså temperaturen i karet, ikke i omgivelsene. Hele poenget er jo å vite hvilken temperatur gjæren jobber på.

Underlig råd du fikk av Bryggselv, forresten. Hvis du setter opp kjøleskapet/fryseren din riktig, vil temperaturen sjelden variere mer enn en halv grad - mindre hvis du går inn for det -gitt at du taper føleren til karet. Hvis du måler i luft, så vet du litt mindre om hvordan gjæren har det.
 
Oppskrifter oppgir gjæringstemperatur, altså temperaturen i karet, ikke i omgivelsene. Hele poenget er jo å vite hvilken temperatur gjæren jobber på.

Underlig råd du fikk av Bryggselv, forresten. Hvis du setter opp kjøleskapet/fryseren din riktig, vil temperaturen sjelden variere mer enn en halv grad - mindre hvis du går inn for det -gitt at du taper føleren til karet. Hvis du måler i luft, så vet du litt mindre om hvordan gjæren har det.

OK, takk for avklaring.
Ja, rådet var at om man har varme i skapet vil den kjøre på hardt helt til temp er nådd i vørter, når det skjer kan tempen være 40C+ og i tiden det tar å kjøle ned igjen kan tempen ha steget 1-2 grader over ønsket.
For meg gir dette mening i teorien og selv en 28W pære gir såpass varme at jeg ikke blir overrasket om det blir 40C i et lite skap.
 
Jeg bruker varmekabel på karet. Men selv om man bruker pære eller varmerør/-plate, så vil kjøleskapet slå inn når temperaturen passerer den øvre grensen du har satt for styringen, og det tar ikke lang tid å kjøle fra 40 til 20 grader. Jeg tviler på at temperaturen i karet rekker å stige med mer enn 0,1-0,2 grader i løpet av den tiden. Det er mye større treghet i væske enn i luft.
 
Jeg kjører et skap med itc 308.
Her har jeg en frostvakt som varmekilde. Den genererer greit med varme, mye mer enn lyspæra gjør.
Jeg testet teorien din om at ølet kanskje steg en grad eller to før det ble kaldt nok i skapet. Satte alarm på slik at om det ble mer enn 0.8grader i forskjell så skulle alarmen gå. Dette skjedde aldri.
Så tror nok du gjør best i å følge rådene på forumet her om å teipe føleren til gjæringskaret og isolere den med litt isopor eller om du heller vil rasere ett liggeunderkag så fungerer det og.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Hadde jeg brukt kun en føler og denne var plassert mot karet ville jeg først forsøkt med 0,1 eller lavere
som intervall. Vi har vel med to motstridende forhold å gjøre her, gjæren som vil ha minst mulig endring
og en kompressor som vil ha tilstrekkelig lange pauser mellom start og stopp.
Å bruke både varme og kulde samtidig gir, slik jeg tenker, unødvendig mange start og stopp av kompressoren.
Pluss at de kan komme i motfase og jobbe unødvendig mye.
Sier du f eks at kompressoren skal slå inn maks en gang pr 20min (tror jeg har sett det anbefalt her på forumet)
så test det med en bøtte med vann.
Gir 0,1 intervall for hyppige start og stopp så øker du opp til 0,2.
Med kun varme er det enklere da varmekilder ikke bryr seg så mye om mange start og stopp.
 
Det er mange gode tips her men jeg tror du kan gjøre det enklere dersom du ikke har ambisjoner om å ta dette et par hakk videre i nær framtid (f. eks å ha to brygg samtidig, særlig med uavhengig styring).
Jeg har hverken tid eller kapasitet (til å drikke så mye øl) til det så gikk for løsning på bildet.
Jeg rigget det opp i går og brukte kanskje en drøy time så det var virkelig plug and play.
  • På veggen ved siden av kjøleskapet henger en ITC-310, å ha den utenfor gjør at jeg kan lese av temperaturen bare jeg kikker inn i rommet - veldig kjekt.
  • Varmekilde er en 28W standard glødepære (av den smale sorten), montert inni en hermetikkboks. Jeg skal teste å kjøre den litt hardt og se om det blir for varmt. Isåfall kan jeg legge under en keramisk flis, evnt gå for en varmepære.
  • Pæra er montert i en slik http://www.clasohlson.com/no/Pæresokkel-med-ledning/Pr366033000.
  • Sokkelledningen fra Clas og føler fra 310en er så tynne at døra går fint igjen, altså slipper man boring i kjøleskapet og slipper å fylle det opp med unødvendig stæsj.
  • Skal montere skikkelig hylle istedefor glass
  • Pga lav høyde bruker jeg Speidel gjæringsdunk med ventil og slange som går ned i en brusflaske fylt med vann og StarSan
Testet det igår og temperturen virker å være stabil. Når varme og kulde kicket inn gikk det få minutter før ønsket temp. Har dog et par spørsmål:

  • Jeg satte føleren mot luft fordi Bryggselv mente at å teipe den til bøtta var en dårlig løsning da det vil være en treghet som gjør at du plutselig kan ha 50 grader i skapet før tempen i bøtta stiger. dette syns jeg er et solid argument men ser at mange her har nettopp varmkilde og sensor teipet med isolasjon - hva gjør dere for å unngå slike scenarioer?
  • Er det egentlig bedre å styre tempen i vørteren mot å ha den i lufta og dermed la gjæren jobbe fritt?
  • Jeg satt kompressor på delay med 8 minutter men etter at temperaturen dropper under marginen på 0,5 C blinker "cooling" en kort stund før kjøleskapet starter. Burde det ikke ta 8 min før start eller har jeg misforstått denne funksjonaliteten?
Dette tror jeg er helt fint. Har nærmest identisk opplegg som deg på mitt gjæringskap og har laget (etter egen gane) godt øl :) med denne løsningen, både lager og ale.
Jeg har testet både å tape tempføleren isolert til gjæringskar og å ha den i luft i kjøleskapet (da jeg ofte har 2 gjæringsdunker der inne samtidig) og har kommet frem til at den på-tapede løsningen gjør at vørteren har mer stabil temperatur.
Hvor varmt/kalt det faktisk er i skapet er egentlig ikke så viktig så lenge gjæringsdunken har korrekt temp, og jeg synes at det blir mindre jobbing for kompressor og pære ved å ha en føleren tapet til karet.
 
Tilbake
Topp