Ispindel - elektronisk hydrometer til overvåkning av gjæring og temperatur

Jeg fikk min fra å gå til 19 til 24,7 ved bare å justere batteriklemmen, slik at batteriet kom lengere mot lokket. Utvidet nederste fjær og klemte øverste i sammen med en nebbtang :)
 
Jeg kjøpte meg en brukt iSpindel fra Finn.no i fjor høst som var ferdig kalibrert. Tenkte jeg skulle kalibrere på nytt da posten sannsynligvis hadde ristet bort kalibreringen. Fikk koblet meg opp og satte den i vann for å se. kalibreringen var ikke dum, så jeg la bare inn et offset for å prøve mitt første brygg. Jeg brukte iSpindel i Grainfather Conical Fermenter, og jeg mottok ingen signal. Bestilte meg derfor et iSpindel WiFi Relay fra Nautilis, som jeg uansett hadde sikla på. Koblingen disse to imellom gikk greit, med iSpindelen leverte fra seg rare verdier da den lå stille i en beholder med vann. SG varierte vra 0.990 til 1.060 bare ved å ligge stille.

PCB delen er relativ løs og kan roteres uten problemer i sylinderen. Hadde det ikke vært bedre om denne hadde ligget på samme sted? Hvordan får jeg fikset dette uten å lime fast iSpindelen?

Om det finnes noen i Trondheimsområdet med bred erfaring innen bruk og kalibrering av iSpindel, hadde jeg satt stor pris på om vi kunne kommet i kontakt.
 
Kjøpte en iSpindle ferdig montert. Men har problemer med å kalibrere denne. Tilten svinger ganske mye voldsomt og stabiliserer seg ikke.

1. Offset kalibrering er grei nok. Ligger rundt 90° og er forholdsvis stabil. Kun et par tidelers variasjon.

2. Men når jeg skal kalibrere i rent vann svinger tilten voldsomt. Første gang mellom 18 og 36°. Dette etter å ha ligget minst 10-15 minutter i vannet. Den ligger altså helt stille. Etter re-setting, ut-inn med batteri er den mellom 18 og 24°, altså litt bedre. Har prøvd å trekke den lenger ut, men den dyttes inn når jeg skrur på lokket. Justering etter @Geir Bjørnar Holden sitt triks endrer tilten seg til å ligge mellom 21 og 27°.

Antakelig er batteriet er montert litt for lavt. Forklarer det den ustabile tilten?

Noen med tips til hva som kan gjøres for å få en stabil tilt?

Video for de som er interessert i det.
 
Kan det være en dårlig lodding der? Eller defekt aksellerometer?
Hva viser den hvis den ligger stille på et bord?
 
Det vil vel være å gå inn i config modus og legge den på et bord. Er den stabil da?

Prøv å legge den i andre vinkler for å se om den er stabil der. Noe opp og ned vil det være men ikke store utslaget.
 
Hvis du kan skru den fra hverandre, så kan du se med godt lys og forstørrelsesglass om det er noen kaldloddinger. Jeg hadde det i en trafo for spotlighter. Skrudde på, så ble den varm, og lyset ble borte... Så skjedde med neste trafo og neste, men da var det lett å fikse.
 
Jeg hadde en dårlig lodding på min (min feil, jeg hadde loddet sammen selv) som førte til at alt funket når den var ute av røret, men aksellerometeret (vinkelmåleren) fungerte ikke i røret. Jeg varmet opp og ga litt mere loddetidd til de loddepunktene, og alt ble bra.
 
Det vil vel være å gå inn i config modus og legge den på et bord. Er den stabil da?

Prøv å legge den i andre vinkler for å se om den er stabil der. Noe opp og ned vil det være men ikke store utslaget.
Vet ikke om dette gir så mye mening. Har prøvd å flashe til siste firmware. Via web skjer det ingenting.

Med PC via kabel får jeg en feilmelding på appen. Har prøvd med 2 forskjellige PC-er. Kobler til med porten som ligger feil vei dvs jeg må ta den ut av beholderen.

Er noe merkelig med hele greia. Har antakelig kjøpt katta i sekken.


Hvis du kan skru den fra hverandre, så kan du se med godt lys og forstørrelsesglass om det er noen kaldloddinger. Jeg hadde det i en trafo for spotlighter. Skrudde på, så ble den varm, og lyset ble borte... Så skjedde med neste trafo og neste, men da var det lett å fikse.
Har verken utstyr eller kunnskap til å lodde. Derfor jeg kjøpte en ferdig montert.
 
Tilbake
Topp