ISY S-Reduce, middel som fjerner H2S

Finn Berger

Moderator
Lallemand har lansert et nytt vidundermiddel som de lover vil fjerne svovelusmaker fra ølet. Jeg synes det høres veldig interessant ut - og Lallemand er jo et seriøst firma. Det er neppe lurium når det er de som står bak.

Pakningsstørrelsene er dessverre 1 kg og 5 kg, og det er mye for oss hjemmebryggere. Anbefalt dose er 10-30 gr/hl, så en kilo vil vare lenge sjøl for de ivrigste blant oss. Men ville noen vært interessert i å gå sammen om ei pakke?

Jeg har nettopp sendt en mail til Ølbrygging med spørsmål om det kunne være aktuelt for dem å ta det inn. Jeg aner altså ikke om de vil gjøre det, og jeg aner sjølsagt ikke hva prisen eventuelt vil ligge på.

H2S er et problem for meg som pilsbrygger, og sjøl om det kjennes litt som juksing å bruke et sånt middel, vil jeg ikke nøle med å skaffe meg det om det blir mulig:).

Sist redigert:
Hvis jeg forsto dette riktig. Så var produktet gjær autolysat tilsatt kopper, som bunnfeller sammen med gjæren.

Hvis man høster gjær fra bunnfallet, er det da fare for akkumulering av kopper ved gjentatt bruk?

Eller er mengden gjær vi gjenbruker liten nok til at effekten er minimal?

Hvis jeg forsto dette riktig. Så var produktet gjær autolysat tilsatt kopper, som bunnfeller sammen med gjæren.

Hvis man høster gjær fra bunnfallet, er det da fare for akkumulering av kopper ved gjentatt bruk?

Eller er mengden gjær vi gjenbruker liten nok til at effekten er minimal?
Det var et veldig relevant spørsmål.

Et annet er hvorvidt dette stoffet kan påvirke holdbarheta til ølet. Det er jo et argument mot kopper ellers.

Jeg sender en mail til Lallemand.

Jeg har sendt en mail til Lallemand:

I have a couple of questions:

I'm reusing yeast over several generations. Will I be able to do that if I use ISY S-reduce? I will not be able to filter it out, so I can't really see how I will be able to do that.

Copper should, I think, in general be avoided because it will shorten the beer's shelf life. Does the fact that it is embedded in the cell walls of the autolysat mean that that will not be an issue?

I'm a homebrewer, and 1 kg is a bit more than I need, even if I'm brewing quite often. Will it be available in smaller doses soon? I know from the forum I'm moderating that quite a few people will be interested, as many have problems with H2S in their pilsners.

with best regards
Finn Berger

Ølbrygging er suverene. De ringte meg opp:).

Det de sier, er at det er vanskelig å ta det inn fordi de da må ta inn mye mer enn de kan regne med å få solgt. Men det var mulig de kunne få inn en prøve - som jeg i så fall kunne få noe av.

Forøvrig regna de med at det etter hvert ville komme i mindre forpakninger.

Tilbake
Topp