jeg fant jeg fant, ett CO₂ apparat....

GardQ

 
Var en tur på miljøstasjonen i dag og fikk plukket med meg ett 6kg CO₂ apparat fra 1989 som sist var kontrollert i 1998. Så hva nå? Tanken er å bygge en keezer over sommer'n, å da trenger jeg jo en CO₂ tank. Men hvem i Follo/Oslo kan bygge om denne til meg for en rimelig penge?
CO₂ apparatet så ganske slitent ut, er det noen grunn til att jeg ikke kan pusse ned lakken og lakke det opp igjen?
Og blir dette billigere en å kjøpe ferdig ferdig?
 
Både Aktiv Brannvern og Ernst Nilsen kan vel bygge om i Oslo. Begge selger iallefall ombygde. Mulig det blir noe billigere enn å kjøpe av de, men ikke sikkert det er veldig stor forskjell.
 
Jeg har snart brukt opp 2 stk 6kg brannslukkere som stigrøret IKKE er fjernet, det har ikke vært noe problem, har ikke fått noe flytene c02 ut.
 
Det er mange som har forskjellige meninger angående kasserte brannslukkere her inne. Jeg tenkte jeg ville dele min erfaring.

Jeg har også funnet noen kasserte co2 apparater som jeg fremdeles bruker i min Kegerator. Jeg har ikke gjort noe med dem i det hele tatt. Mange mener at du må fjerne stigerøret inni for ikke å få flytende co2 i regulatoren. Skal du bruke co2 til kun å drive ut øl fra fatene, samt ha trykk på kontinuerlug, er min mening at du ikke trenger å bygge om i det hele tatt. Det er vedlig lite co2 som kommer inn i regulatoren at det har da gått over til gassform.

Skal du bruke mye co2 til feks å fylle tomme fat osv kan du få et problem med at det iser i regulatoren og da kan den oppføre seg litt rart.

En ting somkan være greit med ombygde apparater er at du da får vriventil på toppen. På originale fat må du holde nede hendelen hele tida for at gassen skal komme ut. Jeg bruker bare en strips rundt, så er den saken grei.

Lykke til uansett hva du går for!
 
GardQ skrev:
Var en tur på miljøstasjonen i dag og fikk plukket med meg ett 6kg CO₂ apparat fra 1989 som sist var kontrollert i 1998. Så hva nå?
Skru av strålerøret med slangen, sett på en regulator og kjør. Du behøver ikke å gjøre noe annet, enn å håpe på at det dukker opp et nytt CO2 apparat på miljøstasjon før du har tømt det gamle.
Eller så kan du levere inn den gamle flaska og få den trykktestet og fylt den på nytt med CO2. Da kan du samtidig be dem som trykktester, om å ikke sette inn igjen stigerøret når de monterer flaska.
 
Trådstarter er ikke den første som sniker med seg et co2 apparat fra gjenbruksstasjonen. Stigerøret er intakt, strips på håndtaket og alt er vel!
 
Takk for svar. Og jeg har kommet fram til att det er like  greit å kjøpe en ferdig ombygd tank fra aktivt brannvern, siden brannslukkern min er tom og må testes før den kan fylles. Koster sikkert litt mere, men det blir mindre styr.
Så da kan jeg heller bruke tiden på å se etter ett komplett tappeanlegg og billige cornelius fat  :)
 
Tilbake
Topp