Planlegging av større bryggeri

Jeg er ivrig hjemmebrygger på andre året og har klart å rote meg borti oppstart av et aldri så lite kommersielt bryggeri. Vi føler oss rimelig sikre på hva vi skal ha av utstyr, men det  har dukket opp noen spørsmål som jeg tenkte å lufte her på forumet. Også blir jeg veldig glad for tilbakemeldinger av alle slag. Først litt om bryggeriet og hva vi har tenkt:

Bryggeriet skal bygges i et uthus til en gammel, nedlagt togstasjon. Uthuset er pusset opp og bygget opp fra grunnen innvendig for å tilfredsstille alle krav til næringsmiddelsikkerhet og slik at det blir mest mulig praktisk for oss som skal brygge der. Vi skal kun drive det på hobbybasis, ikke som en jobb eller for å tjene store penger.

Vi skal bruke en ombygd 400-liters melketank i stål til både mesking og kok etter BIAB-prinsippet, men med en stor maltkurv som kan heises opp med vinsj for skylling og tømming. Varmtvann til mesk og skylling kommer fra et annet kar ved siden av. Vi eksperimenterer litt med tanken på HERMS i stedet for å bruke varmeelementene i kjelen, eventuelt som en kombinasjon, men er usikre på om dette har noe for seg i et så stort system. Hva tror dere? Vil det holde med en kveil 10-15mm kobberrør i HLT?

Planen er å bygge det opp etter «malen» til The Electric Brewery med et panel hvor alt styres elektronisk. For vår del blir det varmeelementer i HLT og meske-/kokekjelen som skal styres. Det burde være mulig å bare utvide med flere releer, styringen er jo den samme.
Vi har fått bygd en underjordisk motstrømskjøler på nærmere 100 meter (Norges lengste?) over til en annen bygning hvor gjæringskarene skal stå i temperaturstyrte rom. Av hardware har vi valgt 1/2" silikonslanger, fittings og ventiler fra MoreBeer og 2 stk March Nano Brewery pumper. Vi går for hurtigkoblinger på varm side og TriClamp etter nedkjøling. Er dette godt nok dimensjonert? Vi er klar over at det kan ta litt tid å flytte vørter/øl, men det kan vi leve med. Er mer redd for at pumpene kanskje leverer for høyt trykk for vanlige silikonslanger som ikke er armert eller at det kan dukke opp andre problemer vi ikke har forestilt oss.

Vår største utfordring er nok gjæringstankene, siden de er den største utgiftsposten. Vi har sett på tanker fra Kina, med kjølekappe og temperaturstyring, som er MYE billigere enn f.eks. amerikanske, men er de gode nok? Jeg er generelt skeptisk til å kjøpe slike ting fra Kina. Tanker med temperaturkontroll er selvfølgelig drømmen, men for oss er det ikke veldig viktig å produsere lager. Vi kan komme billigere unna med å holde oss til ale og regulere temperaturen i rommet til lav ale-temperatur og eventuelt varmekabler eller matter til å varme opp tankene hver for seg. Noen som har erfaringer med gjæringstanker fra Kina? Eller som har andre forslag til store gjæringskar i budsjettklassen? Vi regner med å gjære maks to batcher samtidig og lagre ferdig øl på fat eller tank i kjølerom. Fins det noen som lager gjæringskar i rustfritt etter mål?

Vi vurderer også å gå for 800-liters tank til mesk og kok i stedet for 400. Burde det gå greit med det samme utstyret ellers, eller er vi da oppe på et nytt nivå når det gjelder pumper, slanger og slikt?

Håper noen har erfaring med å starte opp i «den store, kommersielle» verden og kan bidra med ideer rundt valg av utstyr.

Med hilsen Fredrik og Numedal Stasjonsbryggeri, Rollag.
 
1/2" for slanger, fittings og ventiler blir litt i det puslete laget for et 400l-bryggeri. (Hvis det er det som er ønsket batch-størrelse)

Den March Nano pumpen tror jeg også blir litt i det minste laget. Jeg ville gått for en Novax-pumpe.

Ellers så er HERMS ikke så aktuelt for så store bryggerier. Så lenge man treffer med strike-temperaturen så beveger temperaturen seg ganske sakte. Jeg ville lagt på 50% på både kok og mesketank i forhold til ønsket volum.

Bruk av Triclamps er absulott å anbefale! Bruk 1"/1.5" Triclover clamps overalt! :)
 
Et par ting:

Underjordisk morstrømskjøler på 100 m høres RIMELIG risky ut med tanke på renhold. Har dere tenkt på hvordan dere løser eventuelle problemer om noe må byttes?

Med 400 liter i gjæringstankene MÅ dere ha en eller annen form for temperaturkontroll på gjæringen. Kun å regulere romtemperaturen blir vanskelig. Så store volumer genererer MYE varme under gjæringen. Kjøper du tanker fra Kina gjennom et firma med gode referanser vil du få god kvalitet.

Som Freddy sier er nok ikke HERMS noe alternativ i et så stort system.
 
Den beste investeringen dere kan gjøre nå er å jobbe gratis noen uker på et bryggeri som er oppe og går. Helst før dere kjøper mer utstyr.
 
Freddy skrev:
1/2" for slanger, fittings og ventiler blir litt i det puslete laget for et 400l-bryggeri. (Hvis det er det som er ønsket batch-størrelse)

Den March Nano pumpen tror jeg også blir litt i det minste laget. Jeg ville gått for en Novax-pumpe.

Ellers så er HERMS ikke så aktuelt for så store bryggerier. Så lenge man treffer med strike-temperaturen så beveger temperaturen seg ganske sakte. Jeg ville lagt på 50% på både kok og mesketank i forhold til ønsket volum.

Bruk av Triclamps er absulott å anbefale! Bruk 1"/1.5" Triclover clamps overalt! :)

Einig i alt bortsett fra det med pumpene. Eg har både Novax og den Marchpumpa, den rustfrie. Riktig nok i ein versjon med rustfri impeller og trefasemotor med frekvensomformar.
Det er ikkje veldig stor forskjell i flow på dei to. Novax-pumpa leverar nok ein god del høgare trykk så den kan opprettholde flowen ved auka motstand. Men den bråkar noko sinsjukt i forhold til Marchpumpa. Og så er eg ikkje heilt sikker på om den faktisk er OK for varme næringsmiddel, det står maks 35 grader på merkeskiltet. Eg har bytta til Viton-seal, men likevel.

Og så ville eg droppa den lange slangen og funne ein anna løysning der. Platekjølar for kjølingen er vegen og gå på så store volum.

Herms har ikkje mykje føre seg trur eg, men resirkulering med pumpe er ein fin ting.
 
Jeg er enig md Protto angående platekjøler. Men jeg ville gått for en variant der man kan skille alle platene ifra hverandre.
 
Ein ting til: Med dei pumpene bør du ha minimum 3/4" slange på sugesida. Fortrinsvis tredd innpå 1" triclamp hosebarbs. Det går, eg har prøvd. Brewershardware har slange og TC barbs.
Det er og mogeleg bryggmaker kan skaffe tjukkare slangar.
 
Vejers størkøb i Danmark har noen deilige armerte silikon-slanger. Dem har dimensjoner helt opp til 1".
 
Tusen takk for raske og nyttige svar!

Da ser det ut som vi skal gå opp på slangedimensjon og holde oss til TriClamp hele veien. dropper HERMS.

Bare for å unngå misforståelser; det er March "Nano Brewery Pump", http://morebeer.com/products/march-nano-brewery-pump-stainless-230v.html?site_id=7 vi har sett på, ikke den vanlige March-pumpen.
Uten mottrykk pumper den 17 gallon pr min.

Freddy skrev:
Vejers størkøb i Danmark har noen deilige armerte silikon-slanger. Dem har dimensjoner helt opp til 1".
Jeg finner ikke noe som heter silikonslange der. Er det de blå "Food Flow"-slangene? Eller Aquafit rød? Tror jeg har vært borti noe sånt før, og de burde være fine.

Den underjordiske kjøleren er ikke så ille som det høres ut som. Det er et kobberrør i én hel lengde fra start til slutt som ligger i et plastrør. Det kan i verste fall trekkes ut hvis det blir behov for det.
Vi er litt skeptiske selv, men når utleier gir oss nesten alt vi ber om måtte vi bare prøve ut idéen. Vi må uansett flytte ølet mellom to bygninger, og det å flytte det i rør løser en del problemer i forhold til å flytte store gjæringstanker.
Rengjøring har vi tenkt å gjøre ved å sirkulere et CIP-vaskemiddel i systemet. Ser vi at det fungerer dårlig blir det nok platekjøler.

Skulle veldig gjerne fått litt erfaring fra andre små bryggerier, men det blir vanskelig å få tid til det. Det beste vi får til er å prøve å besøke bryggerier og se hvordan de gjør ting.

Igjen: Takk for svar, dette forumet er fantastisk!
 
KFBacken skrev:
Freddy skrev:
Vejers størkøb i Danmark har noen deilige armerte silikon-slanger. Dem har dimensjoner helt opp til 1".
Jeg finner ikke noe som heter silikonslange der. Er det de blå "Food Flow"-slangene? Eller Aquafit rød? Tror jeg har vært borti noe sånt før, og de burde være fine.

Både dem røde og blå slangene er silikonslanger som har armering på utsiden. Virkelig gode saker som også tåler litt trykk.
 
protto skrev:
Det er og mogeleg bryggmaker kan skaffe tjukkare slangar.

vel - det er jo i lita nettsjapp  i  byen midt på vestlandskysten som har både 3/4" og 1" platina-kurert silikonslnge på lager  (som enkelte i tigerstaden kallar for "super" - her er det heilt vanleg….).    (med fare for å få foten i ræva frå moderatorane her på Norbrygg).
 
katla skrev:
protto skrev:
Det er og mogeleg bryggmaker kan skaffe tjukkare slangar.

vel - det er jo i lita nettsjapp  i  byen midt på vestlandskysten som har både 3/4" og 1" platina-kurert silikonslnge på lager  (som enkelte i tigerstaden kallar for "super" - her er det heilt vanleg….).    (med fare for å få foten i ræva frå moderatorane her på Norbrygg).

Drit i det, dette er folkeopplysning ;)

Er det armering i dei?
 
protto skrev:
Er det armering i dei?

Nei - standard platina herda slangar utan noko armering.    3 mm tjukke.  Armering treng ein vel kanskje  berre om ein skal ha større trykk enn det vi bryggjarar "normalt" sett bruker?  Laga for temperaturar for -40 til +200 grader Celsius.
 
Silikon-slanger kommer i flere varianter. De fleste av dem har lav mekanisk styrke. For sikkerhets skyld ville jeg gått for armerte slanger. Det er tross alt snakk om 400 liter her.

Jeg har selv opplevd å sprenge uarmerte silikon-slanger. Men det tror jeg nok var en litt enda mykere variant en den som distribueres ifra nettsjappa i byen midt på vestlandskysten.
 
Så at en ville ta slangene fra byen midt på vestlandskysten med i testamentet. Tror jeg jeg skal også. Solide greier.

--
 
Hva er egentlig greia med denne nettsjappa? Er det noe problem med den, siden det virker som den ikke er lov å nevne?!?
 
Tilbake
Topp