Jod test; gjøres det til vanlig?

Terje J

Norbrygg-medlem
Lurer på om det er vanlig å gjøre jod test for å sjekke om all stivelse er konvertert til sukker, eller er dette noe man gjør kun ved high gravity brygging og bruk av ris/mais etc??
 
Glennrlie, hva er din erfaring mtp testresultat?
Gjør du det for å kunne slippe unna med eks 20 min mesk fremfor å la mesken stå i 60 for å være på den sikre siden?
 
Iodintest har faktisk ikke noe å si for det du legger opp til her. Iodintest er for å påvise at det ikke er stivelse igjen i vørteren. Men det viser ingenting om hva slags sukkararter du har i den.

F.eks. Hvis du vil ha en relativt tørr øl som du kjører på 63C, så vil en iodint test sannsynligvis vise negativt resultat (altså at det ikke er stivelse igjen) etter ca 20-30 minutter. Men etter 20 minutter vil ikke beta-enzymene ha fått nok tid til konvertere de langkjedete sukkerartene alpha-enzymene har gjort om til sukker, til enkle sukkerarter, og du vil ikke få den utgjæringen du siktet etter.

Avslutter du mesken der så sitter du igjen med masse langkjedede sukkerarter, det vil nesten være det samme som å meske på høyere temperatur.
 
Sist redigert:
Glennrlie, hva er din erfaring mtp testresultat?
Gjør du det for å kunne slippe unna med eks 20 min mesk fremfor å la mesken stå i 60 for å være på den sikre siden?
Mesker som regel 50-60 min uansett, så er kun for å sjekke.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tenker at jodtest er litt I samme gata som pH målinger. Har man gjort alt riktig så er det ingen grunn til at man skulle havne utafor. Men en enkel sjekk for å bekrefte dette skader ikke, og har man ikke gjort sjekken så er det to ukjente faktorer som kan være medvirkende til å forklare hvorfor brygget gikk skjeis og ikke minst; sjekkene gir deg mulighet til å brygge bedre øl rettogslett...
 
Eller for å spørre annerledes;
Er det noen av dere som har fått en posivit Jodprøve, dvs målt ufullstendig konvertering?
 
Tar det i ny og ne, men kun om eg er i tvil (f.eks. ved mykje spesialmalt og råfrukt). Har dog aldri fått utslag på stivelse, så eg støtter den om at ein skal kludre det bra til for å ikkje få god konvertering.
 
Tilbake
Topp