Jordfeil i elementer med sveisefri gjennomføring.

franknh

Norbrygg-medlem
Hei og God Jul :)

Jeg har over lengere tid benyttet meg av 2 stk. 3200W elementer fra Brewpower med sveisefri gjennomføring. Ved siste brygg begynte jordfeilbryteren å slå ut, men jeg klarte å bli ferdig uten at det skjedde flere ganger. Men når jeg nå skulle brygge går jordfeilbryteren etter noen minutter. Jeg har ikke megger, men har målt ledere til jord/kjele med multimeter uten utslag. Skiftet ledning til elementene hvor jeg så testet de direkte i vegg utenfor bryggeskapet, uten at det ble noe forskjell. Elementene er på 2 forskjellige kurser med felles jordfeilbryter.

Men når jeg ser ned i kjelen kan det se ut til at selve elementet er bare max 1 mm unna gjennomføringen. Men kappen rundt selve elementet er vel beskyttet, eller tar jeg feil?

Håper det er noen som kan hjelpe meg på vei her.

Frank.
 
Jordfeil i elementet er det ikke noe å gjøre med, enten bruker du det videre på en kurs uten jordfeilbryter eller så kaster du det.
Du skulle fått meget det, en liten feil på noen kiloohm er ikke noe å stresse med hvis resten av anlegget ditt er i orden.
 
Hei og God Jul :)


Men når jeg ser ned i kjelen kan det se ut til at selve elementet er bare max 1 mm unna gjennomføringen. Men kappen rundt selve elementet er vel beskyttet, eller tar jeg feil?

Håper det er noen som kan hjelpe meg på vei her.

Frank.

det betyr ikke noen for feilen
 
Takk for svar Oddvar,
Ja jeg vurderte å koble av jordledningen, men da som en nødløsning før jeg evt. bestiller meg nye elementer. I tillegg har jeg bestilt meg en megger fra England, kjekt å ha :)
 
Det at jordfeilautomaten slår ut på jordfeil vitner om at det er en feiltilstand på anlegget, og da må det utbedres, ikke ignoreres. Du må få målt elementene for å være sikre på at det er de det er feil med (selv om det er mest sannsynlig). Skulle det ikke være det, må du få målt resten av anlegget ditt. Fatter hadde en stående jordfeil i elementet på vv tanken sin. Gammelt anlegg, hadde ikke jf vern. Det ble oppdaget ved at stereoanlegget til naboen "hylte" hver gang det ble slått på. E-verket målte seg frem til at det var fatter som hadde en jordfeil. Byttet element og alt var ok igjen med lydanlegget til naboen. Viser bare at strømmens veier er uransakelige ;)
 
Joda, er innforstått med det.
Er i underkant av 2 år siden jeg hadde ELsjekk av E-verket, men selvfølgelig kan mye ha skjedd på den tiden. Renoverer badet nå og har elektriker innom jevnlig, så jeg skal få han til å ta en sjekk av elementene først og fremst. Kommer til å kjøpe en annen type elementer denne gang.
 
Grunnen til at vi har jording er at det alltid vil være jordfeil i et el. nett, men har du ditt anlegg i orden er ikke jordfeil noe problem.
Problemet @YngveKL nevner er at naboen har noe puss med sitt stereoanlegg.
 
Men var det ikke slik at du kunne måle mellom fase og jord for å avdekke jordfeil. At man skulle måle rundt 130V mellom fase og jord og noe mindre (128V ish) mellom den andre fasen og jord?
 
Mener det var "fattern" som hadde jordfeil i berederen som igjen slo inn hos naboen :D
Ja det var sånn det ble avdekket at fatter hadde en stående jordfeil. Godt mulig at også naboen hadde noe grums, det vet jeg ikke, men "hylinga" forsvant når nytt element var på plass hos fatter.
 
Ville bare si at det var feil med jordfeilbryteren som gjorde til at den gikk av hele tiden. Tålte ikke belastning over 2000W :p
 
Ville bare si at det var feil med jordfeilbryteren som gjorde til at den gikk av hele tiden. Tålte ikke belastning over 2000W :p

Jordfeilbryter eller sikringsautomat med jordfeilbryter ?, ikke helt uvanlig , har vert med på å skifte alle automater i sikringsskap forde de ikke taklet i nerheten av merkestrømmen.
 
Her var det snakk om jordfeilbryter som dekket 3 sikringer. Har jordfeilautomater på disse kursene nå.
 
Tilbake
Topp