Jula-bøtter

Jeg aner ikke hva som er greia. Men hvis du graver litt i produktinformasjon her og der (Jeg har gjort det, pga hydro-prosjektet mitt, der brukes det plast) så det som går igjen hvor det er manglende kniv og gaffel, men fortsatt typebestemmelse (f.eks type 5) er at det står at det er laget av resirkulert plast.
Du mener glass og gaffel sant?

glass-og-gaffel.png
 
At selve plasten er av en type som kan brukes til næringsmidler (PP, PE ++) betyr ikke at produktet automatisk er næringsmiddelgodkjent.

Uten at jeg kjenner de direkte kravene, så vil jeg anta at man stort sett bruker helt ny plast for næringsmiddelgjodkjente produkter fordi man ikke nødvendigvis vet hva resirkulert plast har vært igjennom. Man greier helt fint å sortere ut forskjellige plasttyper (noen begrensninger, spesielt sort plast), men sorteringen oppdager ikke nødvendigvis om plasten har vært utsatt for noe giftig. Å finne ut av om plasten er ok koster nok mye mer enn å bare kjøpe ny - plast er veldig billig.

Det går mest sannsynlig bra, men man er ikke garantert noe.
 
Det er jo produktet (bøtta) som eventuelt er næringsmiddelgodkjent. At polypropylen i seg selv er trygt, er ikke noen garanti for at fargestoffene som er brukt, andre tilsetninger eller produksjonen ikke tilfører forurensninger som kan være skadelige. At bøttene sannsynligvis er trygge å bruke er jo også noe annet enn at produsenten garanterer at de er trygge.
 
Det er jo produktet (bøtta) som eventuelt er næringsmiddelgodkjent. At polypropylen i seg selv er trygt, er ikke noen garanti for at fargestoffene som er brukt, andre tilsetninger eller produksjonen ikke tilfører forurensninger som kan være skadelige. At bøttene sannsynligvis er trygge å bruke er jo også noe annet enn at produsenten garanterer at de er trygge.
Det er vel teknisk sett bare det plastlaget på innsiden av bøtta som må være næringsmiddelvennlig. Fargestoffer er i det ytterste laget, og det er ikke nødvendigvis PP-plast heller. Men klart, man har ingen garantier når det ikke er merket.
 
Ekstra informasjon : det er laget i Polen (EU) så er det en del av giftige produkter som kan ikke brukes som de som er i brukt i Kina f.eks

Jeg har kjøpt flere i går uansett og kvalitet et veldig lik de andre, større fra bryggselv o.l.
Poenget er de har sikkert ikke betalt for godkjenning og min følelse er at det er hovedgrunnet men kan ikke bevise helt sikkert på!
For min del er det bare for å eksperimentere litt, og jeg tipper at alt tatt sammen, er det veldig få risikoer. Når man tenker at en 25/30L bøtte ligger på 300kr og den er 15L for 50kr.. er det litt galt å tenke på
 
Det er vel teknisk sett bare det plastlaget på innsiden av bøtta som må være næringsmiddelvennlig. Fargestoffer er i det ytterste laget, og det er ikke nødvendigvis PP-plast heller. Men klart, man har ingen garantier når det ikke er merket.
Jeg har ikke hatt noen plastbøtter som består av flere lag, men dersom disse bøttene gjør det, så burde det vel holde med at det innerste laget er næringsmiddelgodkjent.
 
Ekstra informasjon : det er laget i Polen (EU) så er det en del av giftige produkter som kan ikke brukes som de som er i brukt i Kina f.eks

Jeg har kjøpt flere i går uansett og kvalitet et veldig lik de andre, større fra bryggselv o.l.
Poenget er de har sikkert ikke betalt for godkjenning og min følelse er at det er hovedgrunnet men kan ikke bevise helt sikkert på!
For min del er det bare for å eksperimentere litt, og jeg tipper at alt tatt sammen, er det veldig få risikoer. Når man tenker at en 25/30L bøtte ligger på 300kr og den er 15L for 50kr.. er det litt galt å tenke på

Europris-bøttene (30L) ligger på 149,- og er faktisk av bedre kvalitet en de jeg har fra Bryggselv eller Ølbrygging... Størrelsen på Julabøttene er dog perfekt til testbatcher... glad jeg kjøpte 4-5 av de gamle :)
 
Europris gjæringskar 30L er godkjente for mat og drikke. Det står i bunnen: PP og 5 og bilde av ett glass og en gaffel. Det er de jeg bruker. De er billig og godkjent til brygging. Europris har en liten avdeling for brygging av øl og vin, der finner du de. Men sjekk alltid for sikkerhets skyld.
 
Sist redigert:
Kjøpte 30L kar med krane på Gulating til 170-180,- kr. Disse virket solide nok. Om du har Gulating i nærheten, anbefaler jeg å sjekke ut.
 
Jeg var innom Jula i Haugesund i dag og de hadde 5 bøtter i hylla, så jeg kjøpte fire (man er jo ikke grådig). Men disse er merket med "glass og gaffel". Så først nå skjønner jeg ingenting :)
 
Jeg var innom Jula i Haugesund i dag og de hadde 5 bøtter i hylla, så jeg kjøpte fire (man er jo ikke grådig). Men disse er merket med "glass og gaffel". Så først nå skjønner jeg ingenting :)
Det er ei stund sia jeg skjønte det. Og det er den viktigste innsikten du kan ha - i følge Sokrates:).

Men jeg sjekka også mine bøtter, og de er merka som dine. Du skal se godt etter for å få øye på det symbolet, men det er der - eller det er mulig at det finnes eldre bøtter som ikke har det. Mine er ikke eldre (kjøpsdato, da) enn to-tre år.
 
Var innom jula i går. De nye bøttene er merket med glass og gaffel, ikke i plasten, men trykt på bøtta, på samme måte som logo og annet skrift. Nokså tydelig.

Vet ikke hva det har å si at det ikke er preget i selve plasten.
 
Inne i sirkelen er det en pil. I dette tilfellet peker den mot næringsmiddel godkjent. Kanskje bruker de pilen til å skifte mellom godkjent, ikke godkjent, alt etter hvordan kvaliteten ender opp.

Ikke vet jeg, men satser ihvertfall på at disse går fint ann å bruke :)
 
Inne i sirkelen er det en pil. I dette tilfellet peker den mot næringsmiddel godkjent. Kanskje bruker de pilen til å skifte mellom godkjent, ikke godkjent, alt etter hvordan kvaliteten ender opp.

Ikke vet jeg, men satser ihvertfall på at disse går fint ann å bruke :)
Glass og gaffel: Egnet for oppbevaring av mat og. drikke
Ring med pil: Plast skal gjenvinnes.
 
Jeg ser at flere anbefaler 15liters Jula bøtter til små "prøve brygg" og oppbevaring, men de har ikke disse på lager noen steder. Er det noen som vet om de ikke blir solgt lenger, eller må jeg bare vente på at de kommer på lager?
Hei. Her er det bare å styre unna de få bøttene som er igjen. De har jo ikke lokk.

Kontaktet kundeservice der for et par uker siden, og de går ut av sortement.
Det artige er jo at det ikke kommer noen nye inn.
 
Tilbake
Topp