jula drillpumpe som bryggerpumpe

TTL

 
http://www.jula.no/drillpumpe-i-messing-711215
Hei godtfolk!

Jeg begynner å nærme meg ferdigstilling av et nytt bryggerverk. Har samlet deler her og der det siste året, og det begyner å bli noen hjemme som lurer på hvor pengene blir av... en av de tingene jeg har igjen å handle er en eller anne pumpe. Jula har en drillpumpe i messing (telefonen min ville at linken skulle limes inn i toppen av feltet og ikke her...)
Er det noen som har erfaringer med denne til brygging? Eventuelt noen kloke tanker?
Hilsen Truls
 
Har ikke prøvd den. Messing inneholder litt bly, og er ikke det du vil bruke mest av i bryggeriet ditt... Hvor mye bly som lekker ut av noe sånt aner jeg ikke, men kontakt med sur vørter er mer risikabelt enn kontakt med vann. Er det snakk om å flytte vørteren én gang går det kanskje greit?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
tenkte å bruke pumpa til både sirkulasjon under meskinga, sirkulasjon / vørlpul under kjølinga og for å flytte vørter. Så det blir en del kontakt med varm vørter. men blyet som er i messing er vel i relativt stabil form, er det ikke?

Eventuelt, er det noen som har et godt forslag til low cost pumpe som fungerer greit? eller en god en til overs til en billig penge kanskje?

Truls
 
kjøpte denne for slikk og ingenting fungerer som bare det.

http://www.ebay.com/itm/12V-DC-Mini-Brushless-Magnetic-Water-Pump-High-Temp-100-w-Thread-ZC-T40-/261269296417?ssPageName=ADME:L:OC:US:3160
 
Jeg har forsøkt meg på en av de som det blir linket til over her.. Den er fin til å sirkulere i hlt og flytte vørter. Jeg har også forsøkt å sirkulere mesken en gang, med hell. Men den er ikke sterk nok til whirpool, dessverre.

Den er billig, så den er kanskje verdt et forsøk. Selv så kjøpte jeg Chugger pumpe isteden :)
 
SølveB skrev:
Har et par sånne pumper, og fungerer fint til sirkulering under mesk. Eg kjører min på 9v for å få litt lavare flow. Har bestilt ny pumpe som er litt kraftigare, men usikker på om den funker til whirlpool

http://www.ebay.com/itm/Solar-Hot-Water-Pump-Run-on-12V-Battery-or-Solar-Panel-Good-to-230-F-145psi-/190635868928?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item2c62c88300
Eg har to slike. Bruker begge til sirkulasjon (hlt og mesk) Dei går utruleg stille, men kan være litt kranglete å få skikkelig i gang viss det er luft i pumpehuset. Vil tru dei er for svake til whirlpool.
 
TTL skrev:
… men blyet som er i messing er vel i relativt stabil form, er det ikke?

Nei  - tvert om.  Blyet blir ikkje "legert" med messingen - det ligg som små øyer - også i overflata - og er der for at messingen skal vera enklare å maskinera.    Sånn generelt vil eg tru at det er greit å ta rede på  kva slags messing-legering det dreiar seg om når ein skal bruka messing i brygging.  Det er ei mengd forskjellige legeringar med forskjellig innhald.  Det kan vera mange prosent bly i messingen - alt avhengig av kva den er laga for. 

Eg ser det er ein del som brukar f.eks. messing båtgjennomføringar i bryggeria sine.  Dei er laga for bruk mellom skrogside og for å pumpa sjøvatn inn i båten eller ut av båten - ikkje for å drikkevatn.   

No kan messing "behandlast" med ei blanding av eddik og hydrogenperoksyd men det er ikkje berre berre  og ikkje lett å få skikkeleg - eg har forsøkt dette og synes det var vanskeleg å finna den korrekte tida messingen skulle liggja i oppløysinga - litt for kort eller litt for lenge og det var fåfengt.

 
 
I følge John Palmer's How to brew, så er mengden bly i messing (>3%) så liten at den ikke utgjør noen helserisiko. Palmer er høyt utdannet innen "metallurgy" så jeg antar at han vet hva han snakker om.
 
Selvfølgelig vil jo mengden av messing brukt i bryggeoppsettet ha noe å si. Men de fleste hjemmebryggeres brukt av messing begrenser seg vel som regel til diverse små koplinger, og rørdeler.
 
Tilbake
Topp