Julematøl

bryren

Norbrygg-medlem
I de siste åra har det blitt en del juleøl. Noe kjøpt, en del brygga. De aller fleste blir drukket alene, og ikke til julemiddagen. De aller fleste kan bli for kraftige eller for sterke. Til julemiddagen i år ble det drukket 1,5 liter øl. For at dette ikke skulle gå helt galt, ble det NØ brun jul til pinnekjøttet i år. Veldig fint øl til den type mat, men aller best fordi det ikke er for sterkt. Så nå er jeg ute etter tips på hva jeg skal ha som julematøl neste år. Dobbelbock på 8-9% skal fortsatt lages, men jeg er ute etter et øl jeg kan drikke større mengder av. Noen år ribbe, noen år pinnekjøtt, men ser at bock, brown ale, old ale kan være passende øl til begge. Noen som har en passende oppskrift?
 
Du kan prøve denne. En god brown ale som har bra kropp og godt maltpreg og ikkje for høg alkohol. Du kan om ønskelig meske 1 eller 2 grader varmere for å ende opp med litt høyere fg og fylde/sødme. Tilbakemeldinger mottas med takk
 

Vedlegg

  • Brewfather_JoaBrown2_20211231.pdf
    114,3 KB · Sett: 28
I de siste åra har det blitt en del juleøl. Noe kjøpt, en del brygga. De aller fleste blir drukket alene, og ikke til julemiddagen. De aller fleste kan bli for kraftige eller for sterke. Til julemiddagen i år ble det drukket 1,5 liter øl. For at dette ikke skulle gå helt galt, ble det NØ brun jul til pinnekjøttet i år. Veldig fint øl til den type mat, men aller best fordi det ikke er for sterkt. Så nå er jeg ute etter tips på hva jeg skal ha som julematøl neste år. Dobbelbock på 8-9% skal fortsatt lages, men jeg er ute etter et øl jeg kan drikke større mengder av. Noen år ribbe, noen år pinnekjøtt, men ser at bock, brown ale, old ale kan være passende øl til begge. Noen som har en passende oppskrift?
Jeg brygga meg en ordinary bitter til julematen. 3,5%, passe bitter, malt og humlesmak. Funka bra synes jeg, og like klar i hodet … Litt lite kropp, så jeg justerer FG opp noen knepp neste gang.
 
Jeg har en bock som jeg har brygget de 3-4 siste årene til ribbe, pinnekjøtt, mørpølse, kålrabistappe og surkål. Den holder 3.5-4%. Jeg synes den er passe frisk og søt og perfekt til julematen. Og kan drikkes med akevitt uten at nissen går seg bort etter maten. Og så vidt jeg vet er bock der som skal ligge nærmest tradisjonelt, norsk juleøl.

Neste år skal jeg prøve med litt mer malt for å få den litt fyldigere. Tenker å meske 10-12 minutter på 7x grader først, før jeg tar ut maltet og senker temperaturen til 67 som jeg pleier å merke den på.
 
Tilbake
Topp