Juleøl eller lignende fra sett?

GeirH

 
Vi har foreløpig bare satt øl to ganger, første gang et hveteøl (fra et coopers-sett, med 2 kg spraymalt og wyeast gjær) som ble kjempegodt, og som er oppdrukket nå  :) og vårt neste som er en IPA med amber spraymalt og wyeast xl1335 som står på flasker og fat for andregangsgjæring nå... Spørsmålet er, hva blir det neste?

Vi har tenkt å avansere, og gå litt videre fra ferdigsett, men det blir neppe før over nyttår (krever vel endel nytt utstyr?)... Er det noen som har et godt tips til et sett (kjøper spraymalt og annen grær i tillegg om nødvendig) som vi kan sette som et juleøl? Vi er begge veldig glade i belgisk øl, og har kjøpt en god del både Grimbergen Dubbel og Leffe Brune (som kunne funke etter vår smak til juleøl) og som har vært nydelige øl som vi har nytt både til fest og til mat, og kunne tenkt oss noe i nærheten av...
 
Du trenger ikke så mye mer utstyr for å avansere fra ølsett til ekstraktbrygging.
I hovedsak trenger du en kjele som du kan koke ca.1/2 av totalmengden i og en maltpose for å trekke spesialmalten i.

Forskjellen fra ølsett er att du legger en pose med spesialmalt i det kalde vannet mens du varmer det opp uten noe ekstrakt, når det når ca75-78C tar du ut posen å skyller den lett med ca.1l varmt vann (ca.75-78°C)
Ved denne metoden er det ikke så nøye med temperaturkontroll sålenge det ikke overstiger 78°C siden du da begynner å trekke ut uønskede taniner.
Etter dette tilsetter du ca.1/2 av ekstrakten, koker det opp å begynner med humletisetninger.
(grunnen til att jeg ikke benytter meg av all ekstrakten er att humleutbyttet reduseres jo mer konsentrert vørteren er. Hvorfor ca.1/2 av ekstrakten har jeg ikke noe konkret svar på, men føler det er greit hvist du koker ca.1/2 av totalvolumet.)
Det som kan være greit er å bruke flytende maltekstrakt some er hermetisk lukket til den siste tilsettningen av maltekstrakt siden den er steril i boksen å dermed ikke trenger å kokes.
Bare tilsett den i den varme vørteren når du er ferdig med kok så den kan blande seg godt.
Etter koke setter du bare kjelen i vasken med rennende vann for å kjøle den ned for så å helle den i gjæringsdunken å fylle opp med vann til ønsket mengde.
 
Tilbake
Topp