juleøl med alegjær?

Hei!
Er temmelig fersk, så dette er den første jula jeg brygger..Vanlig juleøl er vel vanligvis laget med lagergjær, men jeg har for øyblikket ikke noe sted hvor jeg får lagra ølen på temperaturer som passer lagergjær..så jeg lurer på:

Noen som har en oppskrift på en øl som kommer så nærme juleøl som mulig, men bruker alegjær?
Evt. om det funker å bytte ut lagergjæren med en alegjær i f.eks. en av vinneroppskriftene i juleølkonurransen?
og hvilken gjær bør jeg bruke i så fall?

På forhånd takk for all evt. hjelp : )

US-05 på lav temperatur er ofte greiest til det formålet, siden den ikke setter så mye fruktig ale-preg, men den produserer et ganske tørt øl, så du kan gjøre lurt i å meske litt høyt.

Hva med å brygge noe ala en Amber Ale, kansje med litt forsiktig humling eller Noble humler istedet for amerikansk. Jeg synes Egir's rallar (amber ale) funker utmerket som Jule øl.

Jeg prøver meg på dette brygget som jule øl i år

Amber Winter ale (Reinværs brygg) (American Amber Ale)

Original Gravity (OG): 1.060  (°P): 14.7
Final Gravity (FG):    1.015  (°P): 3.8
Alcohol (ABV):        5.89 %
Colour (SRM):          13.3  (EBC): 26.2
Bitterness (IBU):      30.4  (Tinseth)

55.25% Munich II
34.99% Pale Ale Malt
4.6% Caramunich III
1.84% Caramalt
1.84% Caramunich I
1.47% Aromatic Malt

0.7 g/L Fuggles (4.7% Alpha) @ 60 Minutes (Boil)
0.5 g/L Northdown (9.6% Alpha) @ 60 Minutes (Boil)
0.5 g/L Citra (11.1% Alpha) @ 15 Minutes (Boil)
0.7 g/L Fuggles (5.7% Alpha) @ 15 Minutes (Boil)
0.1 g/L Northdown (9.6% Alpha) @ 15 Minutes (Boil)
0.7 g/L Citra (11.1% Alpha) @ 1 Minutes (Boil)
0.9 g/L Fuggles (5.7% Alpha) @ 1 Minutes (Boil)
0.2 g/L Northdown (8.1% Alpha) @ 1 Minutes (Boil)

Single step Infusion at 64°C for 60 Minutes. Boil for 60 Minutes

Fermented at 19°C with WLP006 - Bedford British

Notes: Brygget den 17.11.12

Gjæret på gjærkaken etter porteren, så gjæringen gikk fort begynner å sakke på dag 3. fikk noe "blow out" ut gjærings låsen men ikke så mye. Skal flaske så fort som mulig nå eller ha det på trykk dunken.

Recipe Generated with BrewMate

Hei!

Mange gode alternativer her, prøv eventuelt Nottingham gjær, og gjær ned mot rundt 15 grader, så får du en nøytral gjæring som "tilsvarer" lagergjær. Har gjort det selv med meget godt resultat :)
Det er alltids lov å prøve noe som ingen andre har prøvd, så lenge du deler dine erfaringer  ;D

KRaaen

Takk for hjelpa!

Kjetil S skrev:
US-05 på lav temperatur er ofte greiest til det formålet, siden den ikke setter så mye fruktig ale-preg, men den produserer et ganske tørt øl, så du kan gjøre lurt i å meske litt høyt.

Tenkte å sette på torsdag, er midt i eksamenstida, og har ikke fiksa gjærkultur før, så dette virker som en god plan i første omgang..Men høy mesketemperatur hva er det? 68? eller 70? Og lav temp? Tror jeg får vanskelig med å fikse noe lavere enn 19grader..

Vi før prøve oss på en Reinværsøl til helga, kanskje, takk for oppskrift : )

Vi har valgt et navn på bryggelaget forresten: Torshov Kjøkkenbrygg.. Til nå har laga 50liter med et forsøk på kopi av sierra nevada pale ale (som ble god) og en IPA (som karbonerer for øyeblikket)..

ikke mesk med for høy temp viss du bruker mye crystall malt, det kan bli for søtt også. juster altid meske temperatur etter hva du ønsker + malt, det vil si at malt som krystall osv kan gjøre høy meske temp unødvendig. og høy meske temp kan gjøre noen typer malt overflødig som dekstrin malt osv....

en enkel pale ale oppskrift mesket ved 62* gir et relativt tørt øl med mer alkohol og plass i smaksbildet til masse humle aroma. samme opskriften mesket ved 67-68 gir et fyldigere, søtere og maltrikt øl med litt mindre alkohol, hvor humlen fint kan vere en mild smaks komponent. men det er flere ting som spiller inn så ikke over tenk oppskriftene i begynnelsen. bli kjent med noen ingredienser og en fast teknik og juster enkelt ingredienser og mengder etter vert som du får erfaring.

ps du begynner å få skikelig dårlig tid viss brygget skal bli godt til jul. så hold deg til en OG på ca 1.045-50 og ikke bruk malt som trenger mye modning som skjokolademalt osv... og allerhelst bør du ha trykkdunke av ett-eller annet slag for å få nok kullsyre i tide.

hole skrev:
ikke mesk med for høy temp viss du bruker mye crystall malt, det kan bli for søtt også. juster alltid meske temperatur etter hva du ønsker + malt, det vil si at malt som krystall osv kan gjøre høy meske temp unødvendig. og høy meske temp kan gjøre noen typer malt overflødig som dekstrin malt osv....

en enkel pale ale oppskrift mesket ved 62* gir et relativt tørt øl med mer alkohol og plass i smaksbildet til masse humle aroma. samme opskriften mesket ved 67-68 gir et fyldigere, søtere og maltrikt øl med litt mindre alkohol, hvor humlen fint kan vere en mild smaks komponent. men det er flere ting som spiller inn så ikke over tenk oppskriftene i begynnelsen. bli kjent med noen ingredienser og en fast teknik og juster enkelt ingredienser og mengder etter vert som du får erfaring.

ps du begynner å få skikelig dårlig tid viss brygget skal bli godt til jul. så hold deg til en OG på ca 1.045-50 og ikke bruk malt som trenger mye modning som skjokolademalt osv... og allerhelst bør du ha trykkdunke av ett-eller annet slag for å få nok kullsyre i tide.

Takk for tipsa!
veit jeg er seint ute, men eksamen måtte prioriteres : ( I tillegg var jeg ikke klar over at juleøl generelt ser ut til å trenge å lagres ganske lenge..

Har funnet ut at kjellerboden min holder 12-13grader, så da er lagergjær mulig likevel..tenkte å prøve oss på denne http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,7902.0.html..der er det bare satt opp at man trenger tjue dager med gjæring og ingenting om modning/lagring, så det bør vel funke? og at det gjæres på 12-13grader istedenfor 10 er vel ikke problematisk? eller?

Ikke bruk lager gjær vis ølet skal drikkes til jul, velg heller en nøytral ale gjær som koltsh/alt gjærog ølet gjær ved ca 17*C. husk at ølet gjerne gjærer ved 2-3*C over romtemperatur, så start ølet ved 17-19* og sett det etsted som holder ca 15*C. gjerer ut på ca 7 dager og bør få vertfal 7 dager kaldt(2-4*C) for å klarne før flasking

eller viss du vil ha størst skjanse for å få godt øl til jul bruker du en nøytral engelsk gjær som gjerne etterlater lit rest sødme, de vil dog gi noe mere gjær aromaer en de tyske ale gjær typene som er meget nøytrale og tåler litt kaldere gjæring godt. og la gjeringen foregå ved 18-19* somregel er disse klare etter 7-10 dager og kan flaskes da.

flaske modninga tar minst 2 uker men kan ta såmye som 4 uker.

ps 12*C er for varmt for de fleste lager gjær typer, det vill dannes usmaker.

Oppskriften du linket til sier kun noe om gjærings tempraturene. han gjærer ved 10*C (inne i gjerings dunken) og øker tempen til 20*C nor gjeringen er nesten over for å drive bort/la gjæren metabolisere enkelte smaks stoffer som ikke er ønskelige i en lager øl. derretter blir ølet lageret ved ca 4*C eller kaldere i flere uker eller måneder (kanskje 4+) for å klarne helt. derreter has ølet på trykkdunke for trykk karbonering eller så flaskes ølet og får stå i romtemperatur i 2-4 uker for karbonering i flaska før kjøling til serverings temperatur. Med andre ord det er omtrent nå man brygger maibock, oppskriften du referer til ser ut til å være en slaks bock og inneholder carafa 1 som er en lys skjokolade malt som bør få modne en stund for å gi best smak.

Ok, da får vi nesten utsette juleølet til neste jul (eller..til september blir vel riktigere)

Men prøver oss på, Regnværsølet, du foreslo, Hole : )

Eneste modifikasjon blir at vi bruker litt humle en kompis har dyrka i kolonihagen sin på Bjølsen som aromahumle!

Ett siste spørsmål: på hvilken temperatur bør jeg flaskemodne Regnværsølet? Først en uke på litt under 20 for å få karbonert dem, men hva er en bra temperatur etter det?

Takk for alle tipsa!

La flaskene stå ved romteperatur, ingen grunn til å  risikere noe. Alle smaker er alerede formet.
la de også stå minst 2 uker gjerne 3-4. Kjøl heller ned noe av øllet før tiden viss du skal smake. Jeg lar ofte ølet stå varmt til det er klart. Så kjøler jeg det net til serverings temp.

Tilbake
Topp