Juleøl

skrivende stund er jeg i gang med et jule øl brygg.

Oppskriften er som følgende.

4,5 kilo extra light DME
0,5 kilo medium
160 gram Challenger kok 60minutter (bitter humle)
100 gram East kent Goldings kok 5 min(Smak-aroma)
15 gram cascade tørrhumling(Ligger i dunken under gjæringsprosessen)
5 kanel stenger 18 gram kok 10 min
5 gram nellik kok 10 min
350 gram røykmalt
200 gram crystall malt
200 gram aromamalt
150 gram sjokolademalt
To poser Nottingham tørrgjær. Teperaturen var nede på 14 grader i to døgn. Da økte jeg tempen så at den gikk sakte opp til 20. Ølet har stått til gjæring i en uke nå.
200 gram hvitt sukker til ettergjæring.
Dette er til totalt 30 liter vørter

Malten jeg bruker er spesialmalt og trenger en liten meskings prosess. Varmt vann på ca 70 grader og nok vann til at det blir en tjukk suppe. La den stå en halvtimes tid og røre rundt med jevne mellomrom og deretter sile av malten. Når vørteren er silt av så har jeg malten oppi meske bøtta i gjen for utskylling. Dette gjentar jeg to ganger. Så er det oppi med spraymalten (DME) og løser den opp i ca 70 grader varmt vann, og oppi med vørteren fra spesialmalten og setter det til kok i 60 minutter. Nå har jeg stukket den om. OG. Glemte jeg å måle, men fg var litt i underkant av 1010.
Smakte på det nå som jeg stakk det om og det var helst tynn smak av øl, men allikevel smaksrikt pga. Krydderet. Dette kommer jeg til å brygge engang til, men da med atskillig mer DME eller flytende.

[move]Nå er det Jul i gjen og Jula varer helt til påske  :beersmiley:[/move]

Hei Jalle, hvordan gikk bryggingen denne dagen? Vil tro det blir et ganske så bittert brygg siden du bruke omtrent halvparten av humlemengden til bitterhet som jeg bruker til 8 hektoliter (riktignok av annen alpha-%)  >:D. Blir dette noensinne drikkelig, tror du?  ???

Hei Eduard. Hyggelig av deg å spørre. Jeg har innsett nå at det er meget overkill med humle. Jeg stakk det om til en annen dunk i dag og samtidig tok en smak i munnen av det. Det var jo selvfølgelig meget bittert. Formye. Bitterheten overdøver ølsmaken. Samtidig er det en syrlig smak..gressmak? jeg synes ikke at det er regelrett gressmak i det. da jeg stakk det om i dag var det veldig grumsete. Det var brunt og veldig uklart i forhold til ølbrygg før. Denne gangen brukte jeg klar urt i stedet for I. Moss. Jeg brukte den gjæra som fulgte med da jeg ikke hadde mer av andre typer. Det var enormt som det gikk. Det var egentlig ferdig på mandag kveld tror jeg. Nå skal det stå til i mogen onsdag så får jeg se om jeg skal tappe det på flasker.

Jeg har lest at bryggerier bruker humle med høy alpha% pga. økonomien med humle/kostnad. Jeg lurer bare på hva du eller dere bruker av humle typer og alpha% ?

Som regel så bruker jeg Nugget på 10-15%-alpha. Da trenger jeg bare 300-450 g per brygg på 8 hl, avhengig av hvor bittert ølet skal bli. Av og til bruker jeg Chinook eller Northern Brewer istedenfor, men også disse er ofte over 10%-alpha. Bakgrunnen i å bruke høy-alpha er at det ikke blir så mye særpreget smak av bitterhumlen, derfor kan man gjerne bruke samme humletype til mange slags øl, og ja, prisen har da mer å si enn når man bruker aromahumle. Derimot så er det jo litt forskjell mellom de forskjellige bitterhumletypene så dersom man er veldig smaksbevisst så kan man gjerne avvike bitterhumlen for hver type som man brygger.

Forresten, dersom du synes at brygget ditt ble altfor bittert, så kan du evt prøve å brygge et brygg til med veldig lite lav-alpha humle til bittering, for så å blande begge brygg. Men tatt i betraktning hvor mye bitterhumle du har brukt så blir vel blandingsresultatet enda hakket over akseptabel bitterhet, tror jeg... :-[

Jeg tror Eduard er inne på noe..

En del av amerikanske høyalfahumler gir ikke så gressaktig preg, og en kan derfor lage et bitrere øl som ikke smaker så bittert pga mere myk bittersmak.

Simcoe er den humle som er kjent for å kunne gi veldig god bitterhet med relativt mange bitterenheter. Samme gjelder Warrior også...

Smakte i helgen en 100 prosent nugget ale som Sigurd og hans menn hadde brygget, nydelig smak av humle.  :skaal:

Tilbake
Topp