skrivende stund er jeg i gang med et jule øl brygg.
Oppskriften er som følgende.
4,5 kilo extra light DME
0,5 kilo medium
160 gram Challenger kok 60minutter (bitter humle)
100 gram East kent Goldings kok 5 min(Smak-aroma)
15 gram cascade tørrhumling(Ligger i dunken under gjæringsprosessen)
5 kanel stenger 18 gram kok 10 min
5 gram nellik kok 10 min
350 gram røykmalt
200 gram crystall malt
200 gram aromamalt
150 gram sjokolademalt
To poser Nottingham tørrgjær. Teperaturen var nede på 14 grader i to døgn. Da økte jeg tempen så at den gikk sakte opp til 20. Ølet har stått til gjæring i en uke nå.
200 gram hvitt sukker til ettergjæring.
Dette er til totalt 30 liter vørter
Malten jeg bruker er spesialmalt og trenger en liten meskings prosess. Varmt vann på ca 70 grader og nok vann til at det blir en tjukk suppe. La den stå en halvtimes tid og røre rundt med jevne mellomrom og deretter sile av malten. Når vørteren er silt av så har jeg malten oppi meske bøtta i gjen for utskylling. Dette gjentar jeg to ganger. Så er det oppi med spraymalten (DME) og løser den opp i ca 70 grader varmt vann, og oppi med vørteren fra spesialmalten og setter det til kok i 60 minutter. Nå har jeg stukket den om. OG. Glemte jeg å måle, men fg var litt i underkant av 1010.
Smakte på det nå som jeg stakk det om og det var helst tynn smak av øl, men allikevel smaksrikt pga. Krydderet. Dette kommer jeg til å brygge engang til, men da med atskillig mer DME eller flytende.
[move]Nå er det Jul i gjen og Jula varer helt til påske :beersmiley:[/move]
Oppskriften er som følgende.
4,5 kilo extra light DME
0,5 kilo medium
160 gram Challenger kok 60minutter (bitter humle)
100 gram East kent Goldings kok 5 min(Smak-aroma)
15 gram cascade tørrhumling(Ligger i dunken under gjæringsprosessen)
5 kanel stenger 18 gram kok 10 min
5 gram nellik kok 10 min
350 gram røykmalt
200 gram crystall malt
200 gram aromamalt
150 gram sjokolademalt
To poser Nottingham tørrgjær. Teperaturen var nede på 14 grader i to døgn. Da økte jeg tempen så at den gikk sakte opp til 20. Ølet har stått til gjæring i en uke nå.
200 gram hvitt sukker til ettergjæring.
Dette er til totalt 30 liter vørter
Malten jeg bruker er spesialmalt og trenger en liten meskings prosess. Varmt vann på ca 70 grader og nok vann til at det blir en tjukk suppe. La den stå en halvtimes tid og røre rundt med jevne mellomrom og deretter sile av malten. Når vørteren er silt av så har jeg malten oppi meske bøtta i gjen for utskylling. Dette gjentar jeg to ganger. Så er det oppi med spraymalten (DME) og løser den opp i ca 70 grader varmt vann, og oppi med vørteren fra spesialmalten og setter det til kok i 60 minutter. Nå har jeg stukket den om. OG. Glemte jeg å måle, men fg var litt i underkant av 1010.
Smakte på det nå som jeg stakk det om og det var helst tynn smak av øl, men allikevel smaksrikt pga. Krydderet. Dette kommer jeg til å brygge engang til, men da med atskillig mer DME eller flytende.
[move]Nå er det Jul i gjen og Jula varer helt til påske :beersmiley:[/move]