Juleøldilemma...

Det begynner jo å nærme seg julebrygging, og jeg klarer ikke helt å bestemme meg for oppskriften. I fjor brygget jeg en ganske enkel lager med lite humle og mye karamellmalt, og det har jeg ikke lyst til å gjøre i år...

Noen som har forslag til et øl som er "julete" nok for vanlige folk, men ikke så kjedelig at det må skylles ned med akevitt?

Jeg heller mot en stor, krydret porter - men jeg er litt redd for at jeg blir den eneste i familien som drikker den ;D

På forhånd takk for tips!
 
Jeg brygget denne sist høst, og jeg er egentlig veldig fornøyd med den:

http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/bee...esort=0&numshow=50&namesearch=&brewersearch=
Det er et krydret mørkebrunt juleøl. Selv om jeg ikke benyttet spesielt mye krydder ble kryddersmaken ganske markant. I etterkant vil jeg nok si at jeg kunne ha klart meg med litt mindre nellik. Fem nellikspikere gjør utrolig mye av seg. Det er et veldig julete øl, så det faller vel ikke i smak hos alle. :)
 
I tilfelle noen er interessert så nærmer det seg en løsning ;)

Det blir et kraftig kompromiss, og ikke i min favør, men hva gjør man vel ikke for å glede familien (som jo er de som kjøper presanger til meg ;D ). Det blir mest sannsynlig en "kvasi-lager", gjæret ved 15 - 16 grader med US-56 tørrgjær.

Har ikke helt bestemt meg for hvor kraftig ølet skal bli, så mengden pale malt er ikke definitiv. Mengdene ellers er for testbrygg på 20l.

6kg pale malt
250g Crystal
60g pale chocolate

45g Northern Brewer (9%) 60min
10g Hallertauer Tradition 20min
40g Hallertauer Trad. 1min

US-56

Noen synspunkter?
 
Begynner kanskje å bli litt i seneste laget. Men fikk også lyst til å overraske familien med juleøl.
Men problemet er at jeg kun har mulighet til å brygge på ekstrakt, noen som har en grei oppskrift/anbefalning jeg kan bruke?
Ølet må kunne gjæres i romtempratur.

Husker fra jeg var liten at min far alltid brygget jule øl, men dette var mer av den lyse varianten uten særlig alkohol :)
Hadde vært morro å kunne by på noe selv med litt mer fylde og smak.
 
Fredda skrev:
problemet er at jeg kun har mulighet til å brygge på ekstrakt, noen som har en grei oppskrift/anbefalning jeg kan bruke?
Ølet må kunne gjæres i romtempratur.
Hei!
Min juleøl blei en Old Ale fra boka "brewing classic styles" ! Den virka spennede, så Jeg brygget ekstrakt versjonen og en kompis brygget all-grain, sånn at vi kan sammenlikne når "nettene blir lange og kulda setter inn" ! Grei skuring og gjæres på 20 grader.
 
Her drar vi opp syv år gamle tråder, gitt  :yes:

Jeg var superfornøyd med christmas ale-settet til bryggselv i fjor, så jeg tror jeg skal brygge noe sånt i år også. Denne gangen skal jeg imidlertid brygge det på sommeren så det får et halvt år i kjelleren!
 
MortenB82 skrev:
Her drar vi opp syv år gamle tråder, gitt  :yes:

:fyflate: hehe.. ja av en aller annen grunn så bare blei det sånn.. hehe.. Man drar fram gamle saker med Robuste Portere innabords vøtt.. hehe.. :bank2:
 
Hehe.. Temaet er forsåvidt relevant i år også.

Hvilken tilfeldighet, jeg nyter en porter fra nøgne ø selv!
 
MortenB82 skrev:
Hvilken tilfeldighet, jeg nyter en porter fra nøgne ø selv!

Strålende ! Da koser du deg like mye som meg da!  :ilike:
min er forøvrig en hjemmebrygga Nøgne Ø klone !
Fortsatt god kveld  :biersmile:
 
Tilbake
Topp