Juleølkonkurranse 2008

Hei,

Vi ble som Eduard sier og flere av deltakerne har fått beskjed om nødt til å flytte bedømmingen noen dager, så den skjer i kveld. Resultatene burde derfor være tilgjengelige i morgen, og vinnerølene blir overlevert Norøl før helga.

For de som er interessert er det fem deltakende brygg i klassen for tradisjonelle juleøl, og ti i klassen for spesialjuleøl. I forhold til tidligere år er dette en helt grei deltakelse, selv om vi selvfølgelig skulle ønsket oss flere.

Når det gjelder ølet ditt, Jan, så vet jeg ikke hva som har skjedd, men jeg fikk altså aldri noen hentelapper på pakke fra deg. Det hender riktignok rett som det er at post blir feillevert der jeg bor, men at det skal skje med to hentelapper på samme pakke må nok skrives på kvoten for grov uflaks.

-- Anders H
 
I går kveld ble Juleølkonkurransen gjennomført og all innlevert juleøl blindtestet av dommerne. Vinneren av klassen Tradisjonelt Juleøl er Svein Kvinnsland med sin 'Juleanger 08' (40 poeng), og det er Steinar Andersen som vant i klassen Spesialjuleøl med 'RIBS' (42,33 poeng).

Vi gratulerer vinnerne og gjør oppmerksom på at disse to bryggene vil gå videre til dommerjuryen i Norøls Juleølfestival på Chateau Neuf, som foregår fredag 14. november. Forhåpentligvis så vil begge brygg skåre høyt blant de kommersielle bryggene også! Vinneroppskrifter og dommerskjemaer vil legges ut etter hvert når de er ferdig innskannet.

Årets dommere var Yngve Ydersbond, Geir Ove Grønmo og Ketil Froyn.

Tradisjonell juleøl:

[tt][size=10pt]Plass    Kode  Poeng Brygger                            Ølets navn
1 GULL  ANG008 40,00 Svein Kvinnsland                  Juleanger 08
2 SØLV  KOB777 39,33 Tore Bjørgo                        Juleøl
3 BRONSE SLD286 38,00 Oddvar Demmo                      Juleøll
4        AOA101 37,00 Trygve Torsteinsen & Rune Arnesen  Holmen Graa Julelys
5        VMS788 22,67 Ørjan Moe                          Very Merry Jolasnadder [/size] [/tt]

Spesialjuleøl:

[tt][size=10pt]Plass    Kode  Poeng Brygger                            Ølets navn
1 GULL  MUN001 42,33 Steinar Andersen                  RIBS
2 SØLV  TVT202 41,00 Trygve Torsteinsen & Rune Arnesen  Holmen Graa Nyttaarsbukk
3 BRONSE NSX008 38,00 Gustav Foseid & Svein Y, Wilassen  Nordstrand Juleextra
4        TWC145 37,67 Anders Christensen & Steinar Hamre Cerveisia Sancti Nicolai
5        THM123 37,00 Terje N. Haugen & Halvor Bjåland  Morgedalsjuleøl
6        QOS007 34,33 Trond Holthe                      Juleale
7        BOK888 33,67 Tore Bjørgo                        Julebokk IV
8        MUN002 33,00 Steinar Andersen                  Weizenbock
9        SSC078 32,33 Ørjan Moe                          Special St. Christmas
10        ØAK666 25,67 Øyvind G. Gryt, Andreas Grimstad  Fredsæl jul [/size] [/tt]
 
Jeg er ihvertfall veldig godt fornøyd med plassering av vårt brygg :)

Når kan vi forvente at dommerskjemaene legges ut?
 
gustavf skrev:
Når kan vi forvente at dommerskjemaene legges ut?

Disse må først skannes  og det kan ta litt tid. Jeg håper å ha mottatt og få lagt dem ut innenfor ca 2 uker ifra idag.
 
GRATULERER til Svein Kvinnsland og Steinar Andersen, og lykke til i møtet med proffene.    :skaal2: :clap:

Ellers må jeg si at jeg var overrasket over at det bare er 15 stykker med? Det var mange navn jeg savnet, og er det noe vi kan gjøre for å få opp deltakelsen. Eller er det NM som er det store?

mvh Trygve
 
Det å treffe i klassen tradisjonelt juleøl er jo ikke lett for oss som ikke har mulighet til å kjøle ned ølet annenet enn i kjelleren. For første gang brygget jeg juleølet som min siste lager i sesongen (før kjelleren ble varmere enn 14 grader) i stedet for som min første. Dette gav en lang sekondærgjæring gjennom hele sommeren. Så frøs jeg ølet net da utetempen sank til 0, og tappet.

Det gav god uttelling - takk dommere!

Tidligere har jeg slitt med å få ølet klart innen begynnelsen av november. Kjelleren når 14 grader i begynnelsen av september, og det gir for kort tid til for å klarne for et så kraftig øl. De gangene jeg har levert har ølet vært fruktig og uklart, men i år...

En meget stolt Svein
 
Skjønt jeg ikke deltok som dommer fikk jeg smake en liten slant av Svein sitt øl, og jeg likte det godt også. :p
 
I går fikk jeg høre at Steinarja sitt øl kom på 3. plass i Juleølfestivalens kåring av spesialjuleøl! Gratulerer Steinar med disse gode resultatene!  :skaal2:
Dessverre har jeg ikke fått tak i en endelig resultatliste ennå. Så snart den er på plass vil den legges ut på nettsiden vår.

Se også [iurl=http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=440&Itemid=1]her[/iurl]!
 
Applaus til begge to; nok en bekreftelse på at miljøet i Norge holder et nøyt nivå. 

mvh Trygve
 
Så snart jeg får gitt dem til Geir Ove og han kommer seg på jobb for å få scannet dem til PDF. Vi håper å få det til i løpet av uka.
 
Ah, det glemte jeg faktisk å nevne for Eduard. Det var ikke nok innleverte etiketter, så etikettkonkurransen ble i henhold til konkurransereglene ikke avholdt.

-- Anders
 
Tilbake
Topp