Jungel IPA? (fruktsalat)

GardQ

Hei folk.
Tenkte jeg skulle prøve meg på en IPA, der jeg skal bare bruke humle som gir frukt smaker. (Så mange som mulig)
Eks
Nelson Sauvin- Drue.
Cascade- Sitrus.
Osv.

Men siden jeg ikke er så bevandret i humleverden så lurer jeg på om dere har noen tips/erfaringer dere  vil dele?

GardQ skrev:
Summit høres ut som er midt i blinken  ;)

Vær dog litt forsiktig med Summit. I større mengder kan den fort bli litt rå, med løk- og hvitløkstoner.

Gahr skrev:
GardQ skrev:

Vær dog litt forsiktig med Summit. I større mengder kan den fort bli litt rå, med løk- og hvitløkstoner.

Takk for tips, greit å prøve og holde det på "tropisk fruktsalat" og ikke "russisk løksuppe"

Gahr skrev:
GardQ skrev:

Auda, så den lett fruktige IPAen med Summit som vi har brygget til sommeren kan fort bli en smaksopplevelse for de spesiellt interesserte? OK, da må vi visst kjøpe enda flere bøker, denne gang om Humler...

Da ser det ut som jeg har litt å velge i.

Nelson Sauvin- Drue.
Amarillo: Fersken/generell tropisksitrus
Mosaic: Mango
Summit: mandarin/appelsin.
Sorachi Ace - sitron?
warrior-grapefrukt?

Da har jeg kladdet ned en oppskrift i bryggeprogrammet mitt (notatboka).
Tatt utgangspunkt i en kinn vestkyst oppskrift.
Og 1.072
Fg 1.18
Vol 23 liter
Ibu ca 75
Alc  7

Malt:
Pale ale          7300 g
Pale crystal      300 g

Humle: 300gram

Nelson sauvin11% ,
amarillo 11,9%,
mosaic 11,1%,
citra 12%,
summit 14%.     

15 g av hver ved 30min, 15 min, 0min og 10 dager tørr.

Mesk:
65 grader i 90 min
Utmesk:
78 grader i 10 min

75 min koking.

Noen tanker rundt denne oppskriften?

Hvilken gjær anbefales for en fruktig IPA? Gleder meg til å høre om resultatet, har selv laget en egen frukt IPA i beersmith, men med en litt annen humle og malt sammensetning enn den du har her.

Stianhb skrev:
Hvilken gjær anbefales for en fruktig IPA? Gleder meg til å høre om resultatet, har selv laget en egen frukt IPA i Beersmith, men med en litt annen humle og malt sammensetning enn den du har her.
Jeg har ikke satt meg så mye inn i forskjellige gjær typer, (dette var mitt 10 brygg).
Så jeg brukte en pose med us-05 tørrgjær, er nok ikke den mest spennende gjæren men det var det jeg hadde liggende.
Hadde vært morro og se oppskriften din!
Og noen gjær tips kunne jeg ha trengt selv  :skitbra:

Batch size 22

IBU            75
EBC          20,5
Est OG      1070
Est FG      1010
EST ABV  7,9%

Pale malt            6440 g
Crystal malt          280 g
Pale Crystal malt    280 g

12,5 g amarillo 30 min
12,5 g citra      30 min
12,5 g Mosaic  30 min
12,5 g Simcoe 30 min

samme mengde på 15 min
samme mengde på  0 min

Tørrhumle etter 4 dager:
19g Amarillo
19g Citra
19g Mosaic
19g Simcoe

Vurderer å gå enda mer opp på mengden v/ tørrhumling.

Så til det store spørsmålet om hvilken gjær? Har satt opp 2 glass WLP001 i oppskrift, men det er mest pga den skal være veldig allsidig.

Det finnes mye fruktigere gjær enn US-05, men noen av dem har det med å døyve humlepreget. Om du vil ha en dæsj ananas i brygget, kan du få det av Columbus ved 0 minutter. Oppskriften ser uansett fin ut.

Brygga den i dag, gjorde ett par endringer, kutta ut Citra humlen og økte mengden på de andre, brukte litt mer malt. Målte OG på 1075, så får vi se om den estimerte FG`en blir på 1010.
Isåfall blir det en imperial frukt ipa på ca 8.7%  ;D
Oppdaterer så snart det blir smakt på.

:skitbra: brygget min den 25.04 endte med en fg på 1.065.
Tørrhumlet i går og det luktet ihvertfall fantastisk..

Tilbake
Topp