Justere OG med spraymalt

Jani

Norbrygg-medlem
Hei

vurderer å kjøpe en speidel 20 l som etter hva jeg har forstått har en maksgrense på 6 kg malt.
Dette kan jo by på litt utfordringer dersom jeg ønsker å brygge en litt mer heavy øltype.

lurer derfor på hvordan det blir dersom jeg justere ganske mye med spraymalt i koken, feks 10 poeng eller enda mer. vil dette føre til store smaksendringer, dårligere utgjæring eller andre ting sammenlignet med dersom jeg hadde brukt kun malt.?

Hvis 6 kilo malt ikke er nokk så må du kompensere med å gå ned i volum eller øke sukkermengden med dme eller sukker, candi sirup o.l.

Du erstatter basis maltet med DME og ikke spesial maltet. Dette vil gi minimalt til ingen smaksendring. F.eks en oppskrift som har 80% pale malt, 10% munich og 10% assosierte spesialmalt som tilsammen gir 8 kg malt. Her erstatter du 2 kg pale malt med DME slik at OG blir lik. Husk at selv ekstra lys DME har høyere EBC enn pale malt, så en må kompensere litt med spesial maltene som gir farge til ølet også. F.eks litt mer carapils en caramalt 25 ebc.

DME sin utgjæringssgrad kan ikke jeg svare så mye på, tror dette blir avhengig av type/produksjonsmetode.

Hei brygget i går følgende : http://beersmithrecipes.com/viewrecipe/495847/abc-brewing-henrik-imperial-amber.

Denne har altfor mye malt for en speidel 20L. Så jeg ville se om jeg greide å brygge den på speidelen uten SPRAYMALT eller DOBBEL MESKING.
Laget en profile Speidel 15L (bruker Beersmith), som jeg skalere oppskriften ned med og håpet på 15 Liter i dunken. Med 6KG malt i speidel 20L vil total effektiviteten gå ned i fohold til en vanlig batch (pumpen jobber hardere), satt den til 63% mot 72% som vanlig.

Fikk da 15L i dunken på 8.6% , helt etter oppskriften, så jeg var veldig fornøyd selv om slutt resultatet ble 15 liter mot 21 liter vanlig batch.

se der ja, tydeligvis flere løsninger. ser ikke ut som jeg trenger å bekymmre meg noe særlig for dette dersom jeg går for speidelen da

Tilbake
Topp