Justering av ph i mesk.

Mc.

Norbrygg-medlem
Jeg lurer på å begynne med justering av ph i mesk.
Har sjekket med ph strips som går ned til 5.2 men det ser ut til at ph er enda lavere.
Har kjøpt inn kalsiumhydroksid for å ev. heve ph.
Hvordan går jeg egentlig fram her? Skal ph måles i avkjølt mesk eller er det greit å måle rett i mesken? Hvis en da leser av og må justere, er det da ikke allerede for sent å begynne justering?
Noen som kan forklare meg hvordan jeg skal gå frem?
 
Litt usikker hvordan det funker med strips, men med pH-meter viser den 0.1-0.3 feil på meske temp.. ph skal alltid måles i romtemp har jeg lært..
 
Jeg lurer på å begynne med justering av ph i mesk.
Har sjekket med ph strips som går ned til 5.2 men det ser ut til at ph er enda lavere.
Har kjøpt inn kalsiumhydroksid for å ev. heve ph.
Hvordan går jeg egentlig fram her? Skal ph måles i avkjølt mesk eller er det greit å måle rett i mesken? Hvis en da leser av og må justere, er det da ikke allerede for sent å begynne justering?
Noen som kan forklare meg hvordan jeg skal gå frem?

I romtemperatur (=25 grader, men det er ikke blånøye), ja - med strips også, fordi pH ganske enkelt er 0.2 - 0,3 lavere ved mesketemperatur.

Det er ikke for seint å justere. Mål noen minutter inn i mesken. Er du utenfor den ideelle sonen, skjer det ingen katastrofer; enzymene jobber bare ikke optimalt. Det de ikke har fått gjort pga. det, tar de igjen når de får skikkelige arbeidsforhold.

Vet du noe om alkaliniteten/hardheten i vannet ditt? Normalt er norsk vann ganske bløtt, og da kan du vel fort havne under 5,2 om du mesker et mørkt øl. (Fin innføring i dette med hardt/bløtt vann her: https://no.wikipedia.org/wiki/Hardhet_(vann) ).

Den ideelle sonen er forøvrig 5,3 - 5,5 for lyse øl, og 5,4 - 5,6 for mørke, i følge Kai Troester.
 
Takk for svar.
Får ta av en skvett og avkjøle før jeg måler.
Regner med at det er bløtt vann jeg har. Har ikke hørt noe om kalkavleiringer osv.
 
Takk for svar.
Får ta av en skvett og avkjøle før jeg måler.
Regner med at det er bløtt vann jeg har. Har ikke hørt noe om kalkavleiringer osv.

Vannverket ditt har vel en rapport som kan fortelle noe om det. Det finnes kalkrike områder nord på Hitra, og om du har brønnvann eller grunnvann derfra, kan det sikkert være hardt og mineralrikt. Men ellers er det nok veldig bløtt vann.

Gå til side 19 her: https://www.fylkesmannen.no/Documen...rt kartlegging naturtyper Hitra 2007-2008.pdf
 
Må innrømme at jeg syntes jeg var litt snedig der, ja;).

Inne på vann
a556ca764dd5ec2c96be447e72d75dc5.jpg


Gi meg en 4-1-1 på hva du ser her Finn ;) (om jeg må få be)
På forhånd takk for hjelpen [emoji1309][emoji56]


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tilbake
Topp