helt ny,trenger ph meter

hei.
jeg har litt lesevansker+ så jeg hadde satt stor pris på om kun en som har skikkelig/personlig greie på dette svarer. hvis andre har tillegg er det selvfølgelig ønsket,så lenge man vet at det er riktig. så ofte får jeg flere svar som går diametralt mot hverandre,da detter jeg helt ut.
da det blir flere like svar og mange som svarer har jeg problemer med å følge med. jeg kan ikke lese bøker,engang. vær vennlig å respekter dette.
på forhånd takk.
jeg trenger et rimelig meter og alt av lagringsvæsker jeg måtte trenge. jeg har sett flere svar her,men alle trådene inneholder motsetninger,og da vet jeg ikke hvem jeg skal ta seriøst. jeg kan nemlig ingenting om dette.
jeg skal måte i vinsats,ikke øl,og vanlig filtrert springvann.

håper ingen blir skremt av berammingene mine! og takk for all hjelp!
 
Om du kun ønsker å høre på en. Skal du høre på @AndyHagen

Her ser du hvorfor
Tråd 'Online-kurs i bruk og vedlikehold av pH-meter 30. november' https://forum.norbrygg.no/threads/online-kurs-i-bruk-og-vedlikehold-av-ph-meter-30-november.43246/

Jeg har aldri sett han komme med en spesifikk anbefaling, men leser mellom linjene at Hanna/ Milwaukee er bra.

Strømmen selger ph56 pro til en bra pris.

Dette brukes av flere, Andy får selv svare på om han går god for dette.
 
Hei og velkommen! Her er alle velkomne.

Det fins mange muligheter i forskjellige prisklasser. Du kan kjøpe en helt enkel sak fra kina til nesten ingenting, som kan fungere ok ~6-12mnd eller så kan du kjøpe kvalitet som er litt dyrere, men varer lengre. Sistnevnte er også bedre for miljøet.

Om 5-700,- er mye penger for deg må nesten du avgjøre, men olbrygging.no - homebrew.no - brewshop.no med flere har forskjellige modeller. Det kan være en fordel å kjøpe oppbevaringsveske til selve proben, da holder den mye mye lengre.
 
Hei og velkommen hit, eddie! :)
pH er en kødden parameter å måle pålitelig. I tillegg er ofte instrumentene man kjøper av middelmådig kvalitet, og varer kort tid fordi elektroden tørker ut (og ofte oppbevarer feil).
Hvis du ikke har veldig store krav til nøyaktighet, vil jeg ofte anbefale å bruke denne typen pH-papir i stedet. Særlig en kombinasjon av flere av disse (med ulik måleområde) vil kunne gi en grei nok antydning på hva pH er.

Jeg ville spurt meg selv hva jeg tapte på å bomme med kanskje 0,5 pH-enheter i målingen. Hvis det ikke gjør noe, så er pH-papir helt ok. Hvis dette er helt krise og gir dårlig vin/øl, økonomisk tap eller alvorlig skade på stoltheten, så kan pH-meter være løsningen.

I så fall ville jeg valgt å bruke penger på et pH-meter der elektroden kan byttes ut når den blir dårlig. Det er også fint hvis meteret kompenserer for temperatur (forsøk likevel å måle ved 15-25C, og aldri i varmt vann).

Jeg har ikke fått testet særlig pH-metere mot hverandre (ja takk, alle forhandlere i Norge, jeg kjører gjerne en samletest. :) ), så mitt råd blir bare basert på hva forhandleren skilter med av info!

Denne fra Milwaukee er ganske billig og vil antagelig gi helt greie avlesninger. Den har utbyttbar elektrode, som er en stor fordel så du slipper å kjøpe helt nytt hvis elektroden sliter. Siden meteret ikke måler temperatur bør du legge deg nærmest mulig 20*C for å få greie tall.
Krever manuell kalibrering ved å skru to skruer med et lite skrujern.

Denne litt dyrere fra Milwaukee har både utbyttbar elektrode og temperaturkompensering (ATC). Kalibrering skjer mer automatisk ved bruk av knapper på meteret.
Prisen får bestemme for deg.

Du trenger å kalibrere før hver bruk, og for å spare deg både for lesing av manualer og mye styr, så anbefaler jeg at du kjøper ferdig blandet
buffer 4 og buffer 7. Ikke stikk måleren rett ned i flasken. Hell over i mindre flasker så du ikke forurenser hovedflasken.

Hvis du ofte kommer til å lagre pH-meteret en god stund uten å bruke det, så skal dette gjøres med meteret stående, og med elektroden dyppet i en slik lagringsløsning som dette (fylles som regel i korken på elektroden før du setter den på).

Hvis riktig pH er veldig viktig for deg, kan du gå ett hakk opp til dette. Skal du ha noe skikkelig pålitelig så må du øke prisen 10-20x over dette igjen. Det bør være helt unødvendig til ditt bruk med mindre du eier et større bryggeri.

Håper dette hjelper!
Kan evt skrive noen helt forenklede bruksanvisninger til deg på norsk når du har bestemt deg for produkt og trenger å komme i gang.

A
 
Sist redigert:
Hei og velkommen hit, eddie! :)
pH er en kødden parameter å måle pålitelig. I tillegg er ofte instrumentene man kjøper av middelmådig kvalitet, og varer kort tid fordi elektroden tørker ut (og ofte oppbevarer feil).
Hvis du ikke har veldig store krav til nøyaktighet, vil jeg ofte anbefale å bruke denne typen pH-papir i stedet. Særlig en kombinasjon av flere av disse (med ulik måleområde) vil kunne gi en grei nok antydning på hva pH er.

Jeg ville spurt meg selv hva jeg tapte på å bomme med kanskje 0,5 pH-enheter i målingen. Hvis det ikke gjør noe, så er pH-papir helt ok. Hvis dette er helt krise og gir dårlig vin/øl, økonomisk tap eller alvorlig skade på stoltheten, så kan pH-meter være løsningen.

I så fall ville jeg valgt å bruke penger på et pH-meter der elektroden kan byttes ut når den blir dårlig. Det er også fint hvis meteret kompenserer for temperatur (forsøk likevel å måle ved 15-25C, og aldri i varmt vann).

Jeg har ikke fått testet særlig pH-metere mot hverandre (ja takk, alle forhandlere i Norge, jeg kjører gjerne en samletest. :) ), så mitt råd blir bare basert på hva forhandleren skilter med av info!

Denne fra Milwaukee er ganske billig og vil antagelig gi helt greie avlesninger. Den har utbyttbar elektrode, som er en stor fordel så du slipper å kjøpe helt nytt hvis elektroden sliter. Siden meteret ikke måler temperatur bør du legge deg nærmest mulig 20*C for å få greie tall.
Krever manuell kalibrering ved å skru to skruer med et lite skrujern.

Denne litt dyrere fra Milwaukee har både utbyttbar elektrode og temperaturkompensering (ATC). Kalibrering skjer mer automatisk ved bruk av knapper på meteret.
Prisen får bestemme for deg.

Du trenger å kalibrere før hver bruk, og for å spare deg både for lesing av manualer og mye styr, så anbefaler jeg at du kjøper ferdig blandet
buffer 4 og buffer 7. Ikke stikk måleren rett ned i flasken. Hell over i mindre flasker så du ikke forurenser hovedflasken.

Hvis du ofte kommer til å lagre pH-meteret en god stund uten å bruke det, så skal dette gjøres med meteret stående, og med elektroden dyppet i en slik lagringsløsning som dette (fylles som regel i korken på elektroden før du setter den på).

Hvis riktig pH er veldig viktig for deg, kan du gå ett hakk opp til dette. Skal du ha noe skikkelig pålitelig så må du øke prisen 10-20x over dette igjen. Det bør være helt unødvendig til ditt bruk med mindre du eier et større bryggeri.

Håper dette hjelper!
Kan evt skrive noen helt forenklede bruksanvisninger til deg på norsk når du har bestemt deg for produkt og trenger å komme i gang.

A

Jeg har den siste "proffutgaven" her og kan skrive under på at det er et skikkelig bra pH Meter. Er også svært lett å oppbevare proben riktig, da det følger med en slags "sleeve" man fyller oppbevaringsvæske oppi før man dypper proben nedi etter bruk.
 
@AndyHagen Jeg kalibrerer ikke mitt hver gang jeg skal bruke det - faktisk veldig mye sjeldnere. Og sida jeg brygger ganske ofte, og mye likt, kan jeg si at det virker som om instrumentet er stabilt likevel. Men jeg oppbevarer det sjølsagt alltid med elektroden i lagringsvæske, og stående.
 
@AndyHagen Jeg kalibrerer ikke mitt hver gang jeg skal bruke det - faktisk veldig mye sjeldnere. Og sida jeg brygger ganske ofte, og mye likt, kan jeg si at det virker som om instrumentet er stabilt likevel. Men jeg oppbevarer det sjølsagt alltid med elektroden i lagringsvæske, og stående.
Det går antagelig greit-ish, så lenge alt rundt er stabilt. Men dypp den kjapt i pH 7 en gang i blandt for å sjekke at den fortsatt viser riktig. Ved avvik kalibrerer man jo bare.
 
Hei og velkommen hit, eddie! :)
pH er en kødden parameter å måle pålitelig. I tillegg er ofte instrumentene man kjøper av middelmådig kvalitet, og varer kort tid fordi elektroden tørker ut (og ofte oppbevarer feil).
Hvis du ikke har veldig store krav til nøyaktighet, vil jeg ofte anbefale å bruke denne typen pH-papir i stedet. Særlig en kombinasjon av flere av disse (med ulik måleområde) vil kunne gi en grei nok antydning på hva pH er.

Jeg ville spurt meg selv hva jeg tapte på å bomme med kanskje 0,5 pH-enheter i målingen. Hvis det ikke gjør noe, så er pH-papir helt ok. Hvis dette er helt krise og gir dårlig vin/øl, økonomisk tap eller alvorlig skade på stoltheten, så kan pH-meter være løsningen.

I så fall ville jeg valgt å bruke penger på et pH-meter der elektroden kan byttes ut når den blir dårlig. Det er også fint hvis meteret kompenserer for temperatur (forsøk likevel å måle ved 15-25C, og aldri i varmt vann).

Jeg har ikke fått testet særlig pH-metere mot hverandre (ja takk, alle forhandlere i Norge, jeg kjører gjerne en samletest. :) ), så mitt råd blir bare basert på hva forhandleren skilter med av info!

Denne fra Milwaukee er ganske billig og vil antagelig gi helt greie avlesninger. Den har utbyttbar elektrode, som er en stor fordel så du slipper å kjøpe helt nytt hvis elektroden sliter. Siden meteret ikke måler temperatur bør du legge deg nærmest mulig 20*C for å få greie tall.
Krever manuell kalibrering ved å skru to skruer med et lite skrujern.

Denne litt dyrere fra Milwaukee har både utbyttbar elektrode og temperaturkompensering (ATC). Kalibrering skjer mer automatisk ved bruk av knapper på meteret.
Prisen får bestemme for deg.

Du trenger å kalibrere før hver bruk, og for å spare deg både for lesing av manualer og mye styr, så anbefaler jeg at du kjøper ferdig blandet
buffer 4 og buffer 7. Ikke stikk måleren rett ned i flasken. Hell over i mindre flasker så du ikke forurenser hovedflasken.

Hvis du ofte kommer til å lagre pH-meteret en god stund uten å bruke det, så skal dette gjøres med meteret stående, og med elektroden dyppet i en slik lagringsløsning som dette (fylles som regel i korken på elektroden før du setter den på).

Hvis riktig pH er veldig viktig for deg, kan du gå ett hakk opp til dette. Skal du ha noe skikkelig pålitelig så må du øke prisen 10-20x over dette igjen. Det bør være helt unødvendig til ditt bruk med mindre du eier et større bryggeri.

Håper dette hjelper!
Kan evt skrive noen helt forenklede bruksanvisninger til deg på norsk når du har bestemt deg for produkt og trenger å komme i gang.

A
takk for akkurat slik post jeg trengte for å forstå dette litt bedre. jeg tester strips først,kan ikke tenke meg at jeg trenger mer enn 0.1/0.5 nøyaktighet. neste gang jeg skal oppgradere er det HIT jeg kommer for å lese denne posten en gang til.
mange,mange takk skal du ha!
 
Tilbake
Topp