helt ny,trenger ph meter

Hvor ofte kalibrerer du?
Hanna Edge kaliberer jeg vær gang jeg skal bruke den - pH2go har jeg nå brukt 2 uker (nr 2 altså) - 1 gang kalibrert og så bruker jeg kalibrerings væske fra «Hanna» for å sjekke om pH2Go er fortsatt ok, og det er den (4.01 og 7.01).

Det er slik jeg fant ut at min først pH2Go ikke fungerte slik det skulle. Avvik var mer en 0.3-0.4 avhengig hvor jeg målte i pH skala.

Etter samtaler direkte med Anton Paar og flott service fra Ølbrygging.no fikk jeg en ny tilsendt.

Hanna Edge kaliberer jeg vær gang jeg skal bruke den - pH2go har jeg nå brukt 2 uker (nr 2 altså) - 1 gang kalibrert og så bruker jeg kalibrerings væske fra «Hanna» for å sjekke om pH2Go er fortsatt ok, og det er den (4.01 og 7.01).

Det er slik jeg fant ut at min først pH2Go ikke fungerte slik det skulle. Avvik var mer en 0.3-0.4 avhengig hvor jeg målte i pH skala.

Etter samtaler direkte med Anton Paar og flott service fra Ølbrygging.no fikk jeg en ny tilsendt.
Jeg må innrømme at jeg kalibrerer heller sjelden. Jeg veit jeg burde gjøre det hver gang - men det ser faktisk ut som om det funker greit med min slurvete praksis.

Det jeg lurer på er om hvor stor rolle det spiller på hvor bredt man setter måleintervallet til kalibrering ved 2-punkt. Jeg satt opp måleområde 3-8.

Godt poeng å dobbeltsjekke med buffervæsker - kjekt at det skal så lite mengde til :)

Ny elektrode til mitt Hanna 98128 koster omtrent en tredjedel av hva pH2Go koster. Den bør egentlig skiftes mye oftere enn jeg har gjort - men så er spørsmålet om det er helt nødvendig.

hmm - jeg ser at det blir vesentlig enklere å være opptatt av nøyaktighet med det elektroniske vidunderet. Jeg bør nok skaffe et sånt, ja.

Et spørsmål: Veit vi noe om holdbarhet?

Det jeg lurer på er om hvor stor rolle det spiller på hvor bredt man setter måleintervallet til kalibrering ved 2-punkt. Jeg satt opp måleområde 3-8.

Godt poeng å dobbeltsjekke med buffervæsker - kjekt at det skal så lite mengde til :)
«Du kalibrerer i temperatur og pH område du måler» For meg er det 25 Celsius og mellom 3 og 8 og for pH2Go bruker jeg 2 kalibreringsvæsker lik du har.

Min Hanna trenger 3 væsker og derfor bruker jeg også 10.01 her.

Tilbake
Topp