Har en porter som skal på flaske i helgen. Jeg fikk en ide om å tilsette en espresso shot til de siste 5-6 litrene. Hva tror dere om det?
Noen som har prøvd noe slikt?
Har brukt espresso i en stout før. Hadde da espresso fra en Saeco. Funka fjell det. Mikkeller har også brukt presskannekaffe i sin Beergeek Breakfast. Jeg har ikke merka noe på skummet mtp. fett eller oljer. Har du dog tilfeldigvis en Aeropress tilgjengelig, som man iofs. seg hør og bør, kan nok denne nyttes med stort hell.
Istedet for å skyte i blinde med mengden espresso kan du ta ut en prøve og smake deg frem på denne. Når du synes den smaker rett kan du oppskalere mengden espresso til ølet som er igjen. Det krever kanskje et millilitermål for å få til. (tror de har 50 ml-sprøyte på apotek?) Har ikke prøvd dette selv.
"Til vores øl med kaffe bruger vi ikke espresso, men stempelkande. Til 50 liter brugte vi i sin tid: 1 stempelkande med 0,8 liter vand i 75 gram kaffebønner.
Da jeg brygget mitt stakkarslige forsøk på Beergeek Breakfast, hadde jeg 4 kopper Ristretto fra Nespresso oppi 18-20 liter øl. Dette var det noen andre på forumet som foreslo. Det funka fint det.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.