Kaffemalt

Petit Agentur har kaffemalt frå Castle og eg har brukt den litt på mørke ale med godt resultat. Den har 500 EBC. Er dette tilsvarande som Pale Chocolate malt som har EBC 400-500?
 
Jeg har brukt petit sin kaffemalt selv, men jeg brukte litt mye i en stout engang(200-300gr/20L) og den smakte espresso :godtoel:.
Jeg likte kaffepreget, men ikke alle syns det var like snadder. Tror ikke pale chocolate malt har noe mer til felles med coffemalt enn fargen. De gangene jeg har brukt chocolate malt har det ikke gitt den smaken jeg har fått fra kaffemalten.
 
Dette er det Castle Malting skriver om kaffemalten sin. De har visst også Coffee Light på 250 EBC, men jeg fant ingen tekst til den.

EDIT: Kaffebrenning foregår også ved temperaturer opptil 220 gr.. Jeg tipper at maillard-reaksjonene som finner sted i maltkorn og kaffebønner er like pga lik temperatur. Se her for mer info om maillard.
 
På BeerTools Pro står det at Pale Chocolate Malt gir "roasted coffee flavor". Det var då eg tenkte at det kanskje var omtrent samme sak...men eg har aldri prøvd den.

Brukte 4,4% coffee malt i ein dark mild og det var utsøkt. Og 1% i brown ale var også veldig bra.

Forøvrig er eg veldig godt nøgd med BeerTools Pro, men det er ein annan diskusjon...
 
Hei, jeg har laget en slik stout litt før jul  :skaal2:


Russiian Imperial Stout 46 liter - OG 1091(24) 9 prosent alkohol (73 prosent utbytte av mesking).
15 kg Pale Malt
1,5 kg Hvete Malt
1 Kg Roasted Barley
0,3 kg Crystal Malt
0,2 kg Sjokolade Malt
0,2 kg kaffe malt
130 gram Chinook 14,3 AA -> 60 min kok 100IBU
700 gram blanding av amarillo og Cascade pellets, gammelt jafs fra fryser 5 min kok og mer trekk.
10 min kok 4 oz lakris rot
15 min kok 2 tabletter klaring
WLP001 California Ale flytende gjærslurry fra tidligere brygg (1 liter slurry)


Den er så proppfull av alkohol og annet snadder at jeg vet ikke helt om det er kaffe eller lakris eller alkohol jeg smaker  ;D

Jeg tok nesten alt på fat som jeg har tvangskarbonerte samt 10 flasker. De 10 flaskene er helt døde, den har ikke klart å ettergjære. Den fordømte WLP001-gjæren var så full og kåt at den sovnet helt fra sukkerspiseprosjektet.

Drikker jeg en halv liter av denne ølen, blir jeg god og salig  :ilike:
 
Den oppskriften er kjempegod :skaal: :skaal: . Jeg har fått samplet litt og det er ikke mye som skal til for at kvelden stopper seg selv.

Det jeg husker fra min espresso stout var at jeg drakk den forholdsvis ung og at bare etter noen mnd med lagring var nærmest all kaffesmaken borte. Richard drakk den både ung og lagret og han syns den ble bedre og bedre med tiden, mens jeg syns den ble kjedeligere og kjedeligere.

Humle skriver dette om pale Chocolate malt
Pale chocolate malt är en ljusare variant av chokladmalt. Används i små mängder för att förstärka smak och färg hos mörka öl.

Jeg har bare brukt vanlig sjokolademalt og jeg syns ikke den ligner i smaken på kaffemalt, men har ikke prøvd pale versjonen.
 
Espen Lothe skrev:
Ja den oppskrifta såg fin ut. Ganske bra med aromahumle må eg seie!

Jepp, jeg brukte en del rester som lå i fryseren. Kan ikke si med hånden på hjertet at jeg kjenner så mye humlearoma, men mener å kjenne lakrisrot duft og smak. Veldig greit og hive på det man ønsker på store øl, neste gang jeg skal lage sånne øl vil jeg bruke High gravity gjæren til Whitelabs. Den skal klare opp mot 20 prosent alkohol, og da må flaskegjæringen gå bedre tipper jeg.
 
Tilbake
Topp