Kaldgjæring av pils

SveinB

Norbrygg-medlem
Har hittil gjæret16 brygg med US Safale 05, og det har gått fint. Har nå lyst til å prøve å kaldgjære en pils, og har tenkt å bruke Gahr sin Andrimne. Kan jeg sette gjæringskaret i kjøleskap (ca 5 grader C), og i tilfelle ja; hvor lang gjæringstid må jeg påregne, hvilken gjær er å anbefale,, bør jeg bruke gjærstarter, og dersom jeg er helt på jordet: kan noen gi et tips om kaldgjæring som kan sette meg på sporet?

Jeg pleier å gjære pilsner på 10 grader C. Har brukt WLP 833 og WLP 800. Du trenger ca dobbelt så mange gjærceller som ved gjæring av en ale, så jeg anbefaler å lage en starter, med mindre du har veldig god råd :) Jeg pleier å la mine pilsnere gjære i 3-4 uker før jeg flasker/tapper på fat.

tl;dr Du trenger mer gjær, nok oksygen, det tar lenger tid og gjærer ikke like voldsomt som ale.

Har hittil gjæret16 brygg med US Safale 05, og det har gått fint. Har nå lyst til å prøve å kaldgjære en pils, og har tenkt å bruke Gahr sin Andrimne. Kan jeg sette gjæringskaret i kjøleskap (ca 5 grader C), og i tilfelle ja; hvor lang gjæringstid må jeg påregne, hvilken gjær er å anbefale,, bør jeg bruke gjærstarter, og dersom jeg er helt på jordet: kan noen gi et tips om kaldgjæring som kan sette meg på sporet?
Veldig viktig at du har kontroll på temperaturen. Det er særlig temperaturfall som er kritisk. Selv et fall på 1 grad kan sende gjæren i dvale. Svak temperaturøkning i gjæringsforløpet er bra. 5 gr. høres litt lavt ut. Lagere gjærer normalt på 8-10 gr. i en måned. En gradvis økning til 12 gr iløpet av de ukene, og så diacetylrest på 16 gr. noen dager før cold crash.

Tilbake
Topp