Kalibrering av termometer.

Heisann igjen.
Har kjøpt meg en TC-10 fra Fortex som styrer fryseboksen min. Dessverre så er ikke min TC-10 og TECPEL 315 Thermometer http://www.tecpel.net/DTM-315.html enige om temperaturen i fryseboksen. TC-10 påstår at temperaturen er 1-2 grader lavere en den egentlig er. (begge probene ligger inntil gjæringsbøtta med isolasjon tapet på utsiden)
Da jeg er i gang med å ordne meskekar og skal prøve meg på enstegsmesk, er det litt viktigt at TECPEL 315 er ordentlig kalibrert.

Bruksanvisningen på termometeret angir noen forskjellige kalibreringspunkt.
Normally, performing offset Calibration with thermal stabled ice water through VR1 will give a very good calibration result
 

Hva er thermal stabled ice water.

Jeg ordnet ett glass med vann i går, fylte det med isbiter, fylte det opp med vann, 3-4 ss salt og rørte godt. Temperaturen i vannet MELLOM isbitene kalibrerte jeg til 0 °C
Er dette riktig?

Jeg sjekket så kokende vann, men kokende vann er utrolig varierende fra å kunne bruke det som kalibreringspunkt da dette termometeret oppdateres 2,5 ganger i sekundet
 
espen.talset skrev:
Hva er thermal stabled ice water.

Jeg ordnet ett glass med vann i går, fylte det med isbiter, fylte det opp med vann, 3-4 ss salt og rørte godt. Temperaturen i vannet MELLOM isbitene kalibrerte jeg til 0 °C
Er dette riktig?

Hvis man tilsetter salt til vannet, senker frysepunktet. det betyr at en løsning av salt+vann fryser ikke ved 0 C men kaldere, altså hvis du har tatt isbiter ved -18 C opp i van ved 4 C og tilsettet salt, ville temperaturen av vannet være mindre enn 0 grader.
detter er faktisk en bra teknikk å kjøle ølbokser/flasker litt raskere omm sommeren, ved å holde vann kaldere pga salt.

prøv å måle temperaturen igjen med bare is og vann. se hva du måler.

kokende vann funker også bra, i hvert fall for meg.
 
Kalibrer slik som Maarten sier. Et glass med is og vann og la det stå litt så har du 0 grader  :yes:
Alt du blander i vann "forurenser" dets renhet, og frysepunktet går ned. Hvis du blander like deler is vann og salt skal du i teorien få en frysetemperatur på ~ -21 °C  :)
 
Oddvar Demmo skrev:
Vil tro like deler vann og knust is hjelper. Like deler i vekt.

Da gjorde jeg akkurat det.
Knuste isen og fylte vann i likt med vann og tro det eller ei, jeg måtte justere 2,8 grader Celsius ned, og da traff jeg akkurat på samme temp som TC-10. :)

Takk for hjelpa,
 
Tilbake
Topp