Test/kalibrering av termometere?

Ref termometer1, har et lignende og det er sannsynligvis en mutter på baksiden der pinnen stikker ut. Bruk fastnøkkel og juster denne til du får 100gr i kokende vann, dobbelsjekk mot isvann....
 
Ref termometer1, har et lignende og det er sannsynligvis en mutter på baksiden der pinnen stikker ut. Bruk fastnøkkel og juster denne til du får 100gr i kokende vann, dobbelsjekk mot isvann....

Om dette stemmer så tar jeg tilbake alt negativt om det termometeret (har ikke fått sjekket ennå). Den viste jo fast +14 grader, så om det kan justeres kan det jo bli riktig så bra. Og kjekt med lang probe.
Thermapen blir det nok fortsatt med et mer manuelt som backup.
 
Hvilken Thermapen er det man bør kjøpe?

Ser det er flere modeller. Holder det med "versjon 3 superfast"?

Og hvilken leverandør er den riktige? Forstår det slik at om man bestiller fra UK er det ETI og fra USA er the Thermaworks? Antar det uansett er samme produkt?
Selv om det sannsynligvis blir toll/moms så blir det vel en del billigere enn å kjøpe i Norge?

Så feks på denne til £36 og lurer på om dette blir det riktige produktet?
http://www.amazon.co.uk/Classic-SuperFast-Thermapen-professional-thermometer/dp/B005Z02NZK/
Bestilte akkurat den der i dag fra Amazon, og satser på at den er like bra som den mye dyrere Sous Vide modellen.
 
Kan de analoge runde med den lange proben kalibreres??Jeg likte de veldig godt me har kastet to av de pga feil avlesning.
 
Mener å huske at det har vært en liten sekskant på baksiden ja. Men nå får jeg ikke sjekket siden de ligger på de evige marker. De er billige, og nøyaktige (før de går i bakken). Tror det blir et til for å komme ned til der hvor thermapennen ikke strekker til, kun for forvirring.
 
Har sjekket. Termometeret fra ølbrygging.no har en skrue under skiven (festet rundt proben). Og den kan tydeligvis brukes til å justere viseren i forhold til skiven om dette har forskjøvet seg. Det som var litt foruroliggende var at jeg enkelt med fingrene kunne snurre pinnen og dermed skiva, så den satt ikke godt. Og såvidt jeg skjønte er "mutteren" under festet i proben slik at den ikke kan skrus fast bedre (altså uten å flytte viseren i forhold til skiva). Men mulig jeg misforsto konstruksjonen.
Uansett kan jeg altså kalibrere termometeret. Så får jeg bare være forsiktig slik at jeg ikke står og snurrer pinnen uten å tenke meg om. Eventuelt bør den kalibreres med koking (100 grader) og isvann (0 grader) før hver brygging.
 
Sist redigert:
Har sjekket. Termometeret fra ølbrygging.no har en skrue under skiven (festet rundt proben). Og den kan tydeligvis brukes til å justere viseren i forhold til skiven om dette har forskjøvet seg. Det som var litt foruroliggende var at jeg enkelt med fingrene kunne snurre pinnen og dermed skiva, så den satt ikke godt. Og såvidt jeg skjønte er "mutteren" under festet i proben slik at den ikke kan skrus fast bedre (altså uten å flytte viseren i forhold til skiva). Men mulig jeg misforsto konstruksjonen.
Uansett kan jeg altså kalibrere termometeret. Så får jeg bare være forsiktig slik at jeg ikke står og snurrer pinnen uten å tenke meg om. Eventuelt bør den kalibreres med koking (100 grader) og isvann (0 grader) før hver brygging.
Samme erfaring, at det er fort gjort at den vrir seg når du setter klypa fast på kjelekanten og vrir litt på termometeret for å se tallene på skiva bedre. Jeg har laget et "overrett merke" (tynn sprittusj) mellom mutter og huset slik at jeg lett kan sjekke om den har kommet ut av stilling...
 
Samme problem. Arkiverte det i den runde dunken. Det er nok å passe på når man brygger. Det å gjette om et termometer er riktig er ikke noe for meg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvilken Thermapen er det man bør kjøpe?

Ser det er flere modeller. Holder det med "versjon 3 superfast"?

Og hvilken leverandør er den riktige? Forstår det slik at om man bestiller fra UK er det ETI og fra USA er the Thermaworks? Antar det uansett er samme produkt?
Selv om det sannsynligvis blir toll/moms så blir det vel en del billigere enn å kjøpe i Norge?

Så feks på denne til £36 og lurer på om dette blir det riktige produktet?
http://www.amazon.co.uk/Classic-SuperFast-Thermapen-professional-thermometer/dp/B005Z02NZK/

Eg kjøpte herifrå:
http://thermapen.co.uk/superfast-thermapen-4/45-superfast-thermapen-4-thermometer.html

Det er den nyaste utgaven som er meire vanntett.
 
Har sjekket. Termometeret fra ølbrygging.no har en skrue under skiven (festet rundt proben). Og den kan tydeligvis brukes til å justere viseren i forhold til skiven om dette har forskjøvet seg. Det som var litt foruroliggende var at jeg enkelt med fingrene kunne snurre pinnen og dermed skiva, så den satt ikke godt. Og såvidt jeg skjønte er "mutteren" under festet i proben slik at den ikke kan skrus fast bedre (altså uten å flytte viseren i forhold til skiva). Men mulig jeg misforsto konstruksjonen.
Uansett kan jeg altså kalibrere termometeret. Så får jeg bare være forsiktig slik at jeg ikke står og snurrer pinnen uten å tenke meg om. Eventuelt bør den kalibreres med koking (100 grader) og isvann (0 grader) før hver brygging.
Ta en dråpe neglelakk mellom mutter og klokkehus så sitter mutteren der den skal være.
 
Tilbake
Topp