Test/kalibrering av termometere?

Har hatt en Beerbrew30 v3 i et par år, men dessverre ikke fått brygget så ofte som jeg ønsker. Igår tok jeg frem igjen BB30'en og brygget på nytt etter en ganske lang periode uten brygging. Da oppdager man fort de problemene man hadde sist og hadde glemt.
For min del ble det problemer med termometeret/termometerene.
Har et termometer med "lang spiss" som jeg kjøpte sammen med BB'en. Er nok dette her: http://www.olbrygging.no/products/termometer

I tillegg har jeg kjøpt et rimelig fra en Kina-butikk som backup: http://www.aliexpress.com/item/High...ewing-Temperature-Control-Kit/1914056814.html

I tillegg til dette har jeg et steketermometer som nevnes kun fordi jeg ble veldig usikker på temperaturen da jeg brygget igår og endte opp med å prøve ut 3 termometere for å se om ihvertfall 2 hadde nogenlunde lik temp.

Det termometeret som jeg antok at skulle fungere best (det fra Ølbrygging.no) så ut til å vise altfor høy temp. Det lå rundt 10 grader over de 2 andre. Blant annet viste den rundt 105 grader mens jeg ventet på første tegn på koking.

De 2 andre (steketermometeret og det fra Kina/AliExpress) viste ganske lik temp hele tiden. Og ja...jeg tok hensyn til at det fra Ølbrygging.no har en lang spiss/probe på 30 cm som kommer vesentlig lenger ned i vørteren. Jeg løftet det opp slik at det målte på ca samme høyde i vørteren som de 2 andre.

Jeg endte opp med å stole på de 2 som viste ganske lik temp. Om dette var et feilvalg er alt mesket på ca 10 grader for lavt. Så det vil tiden vise.

Så til spørsmålet: Er det noen måte å teste ut termoemetere på?
Vann koker vel på 100 grader, og is i vann holder vel 0 grader? Mener å ha lest noe om å teste termometere basert på disse fakta, men husker ikke detaljene.


Noen som kan utdype?

PS: Eventuelt forslag til hvordan sikre seg sikker temp-måling mottas med takk. Ekstremt høyprisede termometer er dog neppe aktuelt.
 
du skriver at høyprisede termometre neppe er aktuelt, men jeg vil allikevel anbefale Thermapen. Kjøpte min på eBay for 450,-(tror jeg det var).

Is og vann = 0 ja.
Koketemp varierer(som du sikkert vet) med høyde over havet.
 
du skriver at høyprisede termometre neppe er aktuelt, men jeg vil allikevel anbefale Thermapen. Kjøpte min på eBay for 450,-(tror jeg det var).

Is og vann = 0 ja.
Koketemp varierer(som du sikkert vet) med høyde over havet.

Takk.
450 kr er nok innenfor grensa. Det er når vi nærmer oss over tusenlappen jeg får litt betenkeligheter.
Jeg er nok få meter over havet. Maks 100 meter antar jeg.
 
Hvorfor er thermapen overlegent alt annet?

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Vil no si at ved koking så er vel det visuelle godt nok? Ved mesk temp så må man vel litt ned for å måle? Og dette dere nevner som er nøyaktig ikke er langt nok, kan man da bruke det på overflaten til å lese avvik med det som kan måle dypt? Hva tenker dere angående dette?
 
Jeg har flere ganger opplevd at digitale termometere blir u kalibrerte etter litt bruk. Jeg mistenker fukt som hovedproblemet her.

Men analoge termometere er vel safe? Når disse først er kalibrerte, så er de vel det for alltid?
 
Analoge er enten væskebaserte eller mekanisk-fjærbaserte. Væskebaserte kan generelt ikke justeres, men på de fjærbaserte er det ofte en stillskrue i bunnen , hvor man kan justere termometeret ved kalibrering. Denne skruen kan løsne/vris dersom man er uforsiktig, så det kan lønne seg med en sjekk med ujevne mellomrom...

Billige digitale er egentlig bortkastede penger pga fuktinntrengning....
 
Takk for mange svar. En liten oppdatering fra min side.

Som nevnt i trådstarten har jeg 3 termometere:
1) Termometer med "lang spiss" http://www.olbrygging.no/products/termometer
2) Rimelig fra en Kina-butikk som backup: http://www.aliexpress.com/item/High...ewing-Temperature-Control-Kit/1914056814.html
3) Et steketermometer som har vist seg å være gull verd

Ny brygging igår. Bestemte meg for å forsøke å teste termometerene FØR brygging denne gangen.
Husker ikke resultatene 100% men i det store og hele var det slik:

Ref nummer over:
1) I bolle med mange is-biter og vann: +14 grader (!!!) I kokende vann: Den makset 110 som er maks på skiva og gikk ca 4 grader videre i beste Reodor Felgen stil til ca +114 grader (!!!) Dette er for dårlig. Vurderer å klage til ølbrygging.no for dette selv om det vel er 2 år og 1 mnd siden det ble kjøpt. Kan jo virke som skiva er 14 grader forskjøvet?
2) I bolle med mange is-biter og vann: +1.6 grader I kokende vann: Termometert gikk bananas i displayet mens den jobbet seg oppover. Problemene startet rundt 80-85 grader.
3) I bolle med mange is-biter og vann: 0 grader I kokende vann: Ca 98 grader

KONKLUSJON: Steketermometeret wins..hands down
Så for gårsdagens brygging ble 1 og 2 lagt vekk og steketermometeret måtte til pers. Målinger av SG/OG og hendelsesforløpet ellers tyder på at dette var mitt best kontrollerte brygg av de 4 jeg har rukket å gjøre.

KONKLUSJON2: Thermapen skal og bør snarlig kjøpes inn.
 
Vedr. nr. 1 på lista di, har du prøvd om det går an å vri hele huset med skive slik at det viser riktig/riktigere? Har sett noen lignende hvor det er mulig.
Eller om det er en nulljusteringsskrue et sted?
 
Nei det har jeg ikke sjekket. Om det er mulig vil jo termometeret kunne vise eksakte verdier siden det ser ut som den er fiksert på +14 grader feil.

Men Thermapen skal jeg nok ha uansett. Å brygge øl uten å kunne stole på termometeret blir som å gå langrenn uten staver.
 
Sist redigert:
Vi har også et slikt lang fra ølbrygging. Det viser 4 grader for mye. Vi bruker nå et weber grilltermometer som er nokså nøyaktig. Det kostet ca 100 lappen. Det viser nå det samme som pid med pt 100.
 
Vi har også et slikt lang fra ølbrygging. Det viser 4 grader for mye. Vi bruker nå et weber grilltermometer som er nokså nøyaktig. Det kostet ca 100 lappen. Det viser nå det samme som pid med pt 100.
Kan man anta at en pt-100 element viser temmelig nøyaktig temp, eller kan de også vise +/- 5 grader feil?
 
Kan man anta at en pt-100 element viser temmelig nøyaktig temp, eller kan de også vise +/- 5 grader feil?
PT-100 elementet er sannsynligvis nøyaktig nok (avh av hvilke nøyaktighetsklasse du har) men den som tolker signalet (f.eks en PID) kan godt ha et avvik på noen grader. Det er derfor ofte en offset-instilling for å kompensere for det.
 
Sist redigert:
Kan man anta at en pt-100 element viser temmelig nøyaktig temp, eller kan de også vise +/- 5 grader feil?
Ja det kan man. PT 100 finnes i forskjellige toleranseklasser fra 0,1 til 0,3. Altså dette er maks prosent avvik. PT100 er en definert standard som har 100 ohm ved 0 grader og 138,51 ved 100grader. Når det er sagt så finnes det nok en del kina PT100 som ikke er i henhold til standarder.
 
Hvilken Thermapen er det man bør kjøpe?

Ser det er flere modeller. Holder det med "versjon 3 superfast"?

Og hvilken leverandør er den riktige? Forstår det slik at om man bestiller fra UK er det ETI og fra USA er the Thermaworks? Antar det uansett er samme produkt?
Selv om det sannsynligvis blir toll/moms så blir det vel en del billigere enn å kjøpe i Norge?

Så feks på denne til £36 og lurer på om dette blir det riktige produktet?
http://www.amazon.co.uk/Classic-SuperFast-Thermapen-professional-thermometer/dp/B005Z02NZK/
 
Tilbake
Topp