Kalsiumsulfat er ikke alltid kalsiumsulfat, men gips!

Mange tilsetter kalsiumsulfat til brygget, det fremhever humlesmak - og det er jeg glad i, derfor tilsetter jeg gjerne det. Det finnes oppskrifter som sier noe om hvor mange ppm kalsium (Ca) og sulfat (SO4) man bør ha, og da er det bare å tilsette i forhold til antall liter vann - eller?

Nei, så enkelt er det ikke fordi kalsiumsulfat kommer i 2 forskjellige former, og avhengig av hvilken av dem du har, blir mengden du må tilsette forskjellig for å oppnå samme kalsium (Ca) konsentrasjon. De 2 formene er CaSO4 og CaSO4*2H2O - med og uten krystallvann. Problemet er at det står ikke spesifisert på pakke du kjøper hvilken form du har - det står bare kalsiumsulfat.

Krystallvann er ikke "fuktighet", men rett og slett vannmolekyler som er en del av krystallsturkturen i forbindelsen. Mange salter inneholder krystallvann, kalsiumklorid og magnesiumklorid er andre eksempler.

CaSO4 - uten krystallvann - danner et mineral som heter anhydritt. CaSO4 inneholder 29.4 wt% Ca, slik at om du veier ut 10 gram CaSO4, får du 2.94 gram Ca.

CaSO4*2H2O - med krystallvann - danner mineralet som heter gips. Mange har stiftet bekjenskap med det i forbindelse med bein/armbrudd. Formelen viser at for hver Ca og SO4 er det også 2 vannmolekyler. Det betyr at kalsiuminnholdet er kun 23.3% Ca, slik at om du veier ut 10 gram gips, får du 2.33 gram Ca. Forskjellen er kanskje ikke dramatisk, men noen av oss liker jo å vite hva vi driver med.

Mest sannsynlig er den "kalsiumsulfaten" du kjøper gips (med krystallvann), siden det er den stabile formen ved temperaturer lavere enn ca 50°C. Du kan imidlertid lett finne ut hva du har. Vei ut noen gram og legg det på en bit aluminiumsfolie og sett det i ovenen på 200°C i ca 30 minutter. Ved denne temperaturen vil gips være ustabil og dekomponere til anhydritt (uten krystallvann). Vannet utgjør ca 21%, slik at når du veier etterpå vil vekten være 21% lavere hvis det var gips. Hvis vekten ikke endrer seg, hadde du anhydritt (CaSO4) uten krystallvann.

REGNEEKSEMPEL:
Hvis du ønsker å oppnå 150 ppm (=150 mg/l) og batchen din er på 25 liter, trenger du:
Ca=25 l * 150 mg/l *1/1000 g/mg = 3.75 gram kalsium

Gips (CaSO4*2H2O): 3.75 g/0.233 = 16.1 gram (0.233 er prosentinnhold Ca i gips)
Anydritt (CaSO4): 3.75 g/0.294 = 12.7 gram (0.294 er prosentinnhold Ca i anhydritt)

Lykke til!

NB! ppm betyr PartsPerMillion. Konsentrasjon oppgis gjerne i pr liter, feks mg/l. Siden 1 liter vann (eller øl), veier omtrent 1 kg - og 1 kg = 1000 gram = 1 000 000 mg, vil mg/l blir det omtrent det samme som mg/(million mg vann), altså mg/l = ppm (i alle fall nesten - hvis ikke OG er veeldig høy).

Kan også nevne at kalsiumsulfat også kommer i en 3 utgave CaSO4*1/2H2O, altså bare halvt vannmolekyl pr CaSSO4. Det er denne formen som brukes når man legger gips på en arm/ben. Når denne kommer i kontakt med vann, vil den reagere med vannet og bli hard - som gips.
 
Takk for den! Hadde ikke tenkt på at CaSO4 hadde krystallvann men er klar over at kalsiumklorid foreligger i minst tre former. Uten vann, med 2 vannmolekyler eller med 6 vannmolekyler.
Vet du hvilken form som er vanligst? Det jeg kjøper er tørre stabile flak. Mistenker at det er veisalt. 2xH2O?
Har vært borti en form som var et fint pulver som ble klissete ganske fort i et ikke helt tett glass. Regner med at det var formen uten krystallvann og at den dro til seg vann fra lufta..

Noen som vet hvilke former av CaCl og CaSO4 beersmith legger til grunn for sine beregninger?
 
Takk - dette har jeg ikke visst om.

Nå liker jeg også å vite hva jeg driver med, men det er grader av visshet:). Jeg veier ikke tilsetningene mine, men hiver det oppi med teskje som måleenhet. Jeg har måleskjeer, men det blir selvfølgelig alltid bare sånn omtrent ei teskje. Så så veldig farlig er det ikke, egentlig.

Det som er litt kjedelig, er at det vel så å si aldri opplyses hvilken form det snakkes om i bøker og på nett når mengder anbefales i andre former enn ppm.

Det jeg har av sulfat er gips, og jeg regner med at kloridet er veisalt - altså den flakete formen. Skulle tro at det stort sett er disse formene vi får tak i?
 
Vet du hvilken form som er vanligst? Det jeg kjøper er tørre stabile flak. Mistenker at det er veisalt. 2xH2O?
Har vært borti en form som var et fint pulver som ble klissete ganske fort i et ikke helt tett glass. Regner med at det var formen uten krystallvann og at den dro til seg vann fra lufta..

Du blander ikke kalsiumklorid og kalsiumsulfat nå? Det første du omtaler (veisalt-flak) er kalsiumklorid, mens det potensielt klissete pulveret høres ut som den formen for kalsiumsulfat jeg er vant med.
 
Kalsiumsulfat finnes i praksis i kun 3 former: Anhydritt (CaSO4), Gips(CaSO4*2H2O) og hemihydrat (CaSO4*1/2H2O). Den siste formen brukes til å lage gips på armer og ben. Hemihydrat er imidlertid ikke stabil, og vil over tid omdannes til gips eller anhydritt, avhengig av temperatur. Ingen av disse så hygroskopiske at de vil oppfattes som "klissete" eller "våte", med mindre man har oppbevart de i et veeeldig fuktig miljø eller sølt vann oppi.

Kalsiumklorid derimot, er mer komplisert. CaCl2 kan ha 0, 1,2,4 eller 6 krystallvann. Versjonen med 6 krystallvann er svært ustabil og dekomponerer og avgir vann. Da vil man over tid gå fra tørt pulver til vått pulver, og dette kan nok også skje ved romtemperatur. Dersom man har versjonen av CaCl2 med 6 vann vil det nok oppfattes som "vått" eller "klissete". Versjonen med 4 krystallvann dekomponerer ved 30°C og den med 2 krystallvann dekomponerer ved 45.5°C. Versjonen med 1 krystallvann (monohydrat), dekomponerer ikke før ved 117°C.

Det betyr at dersom man tørker CaCl2-saltet i en ovn ved ca 70°C i co 30-60 min (avhengig av mengde), vil man ende opp med CaCl2*1H2O - så da vet man i alle fall hva man har.

Hvis saltet er flakete/klumpete kan man evt bare knuse det i en vanlig morter. Skyll den etterpå.

Jeg kjøpte nylig CaCl2 på flaske i en 33% løsning. Da unngår man dette problemet, og kan bare veie ut litt av løsningen og helle oppi.

Det vanskelige med vannjustering er jo å vite hvor mange ppm(=mg/l) av de forskjellige ionene/saltene man trenger for å lage godt øll! Når man først vet det, så er det lett å veie ut riktige mengder av de forskjellige saltene - forutsatt at man vet hvilke salter man har. Dersom noen trenger guideline for å vite hvordan man regner om fra ppm Ca/Cl/SO4 til gram CaCl2 eller CaSO4, så kan jeg hjelpe med det.
 
Tilbake
Topp