Kan det reddes?

Hei igjen!

Har prøvd å søke litt, men finner ikke svar på mitt problem.
Jeg har vært for snill med korkemaskinen, og dette endte med en batch flasker som ikke ble karbonert.  :bank2:
Flaskene har nå stått 1 uke kaldt.

Kan jeg tømme alle flaskene tilbake i gjæringsdunken sammen med nytt sukker, for så å ettergjære på nytt?
Vil gjæren fortsatt lage kullsyre i ølet, eller trengs det ny gjær?

La de stå i romtemperatur i 1-2 uker. Da skal du se det blir futt i de.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Ja, det bør ikke være noe problem. Prøv evt å riste litt forsiktig for å rørt opp litt bunnfelt gjær.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Gjæren burde fint tåle en uke i kulda. Jeg ville droppet tilbakehellingen og heller sukret direkte i flaskene. Tar du en tur på apoteket og får en sprøyte kan du dosere sukkerlake ganske nøyaktig i hver flaske.

Sotrajohnny skrev:
Gjæren burde fint tåle en uke i kulda. Jeg ville droppet tilbakehellingen og heller sukret direkte i flaskene. Tar du en tur på apoteket og får en sprøyte kan du dosere sukkerlake ganske nøyaktig i hver flaske.

Dette høres lettvint ut!
Blir fremgangsmåten slik?
- Kok opp 2 dl vann med 200 gram sukker
- Tilsett 0,07 dl i hver flaske
- kork
- la stå i 2 uker til

(Redigert: Mener 0,07 dl per liter, ikke flaske)

Man skal ikke se bort i fra at noen av flaskene har vært tette og inneholder bra med kullsyre. Skal jeg da bare sette korken tilbake? Eller bør jeg tilsette sukker i disse og, siden de har blitt åpnet og mistet "psst'n"?

Jekk en flaske og mål SG. Dersom den er høyere en FG så har gjæra streiket. Tilsett bittelitt rehydrert tørrgjær med omlag samme attenuasjon.  Dersom SG er den samme eller bittelitt lavere enn FG så har karboneringssukkeret gjæret ut og det er nærliggende å tro at korkene ikke er tette.
Desinfiser nye korker å jekk alle flaskene. Dersom det er noen med futt i så korker du disse bare med en gang igjen. Du mister minimalt med co2 på dette, særlig dersom ølet er nedkjølt. De flaskene som er uten futt kan du tilsette nytt karboneringssukker. Hvordan du gjør det er opp til deg. Lake i sprøyte eller bake karboneringsdrops eller sukkerbiter i stekovnen for desinfisering. Kork på nytt å la stå i romtemp i 14 dager.

Det er essensielt å sjekke SG. Det nytter ikke å tilsette gjær dersom korkene var utette. Dersom gjæren har konket og du tilsetter mer sukker så skjer det fortsatt ingenting, da må du tilsette mer gjær. Men dersom du har allerede tilsatt mer sukker så får du overkarbonert øl.

Skjønner?

Hærlig! :) Er nesten helt sikker på at det skyldes utette korker. (Noen løsner alt for lett. Har lært at man må bruke mer kraft nå!) Da skal jeg åpne alle flaskene og tilsette mer sukker i de flate :)

Hvor lenge kan ølet stå før gjæren dør? Kan jeg vente til neste helg med å tilsette karboneringssukker? (Da har det stått 2 uker kaldt)

Tilbake
Topp