Kan dette brannslokkingsapparatet brukes?

Topic sier vel det meste... Fikk det gratis:

brann1.png

brann2.png

brann3.png

brann4.png

brann5.png
 
Det er jo nettopp om det er et CO2 apparat eller ikke jeg prøver å finne ut av. Ut ifra fyllingsinstruksjonene står det jo: fylles med vann og kullsyre.
Jeg finner ikke noe mer info enn det som står på bildene...
 
Nei.
Det er som skrevet på det, testet og godkjent ved 25 atmosfares trykk. (25 ATM)
Det er halvparten av trykket på co2 beholdere, og de er testet og godkjent på 200 bar. Som er ca samme som 200 ATM...
 
magne1972 skrev:
Nei.
Det er som skrevet på det, testet og godkjent ved 25 atmosfares trykk. (25 ATM)
Det er halvparten av trykket på CO₂ beholdere, og de er testet og godkjent på 200 bar. Som er ca samme som 200 ATM...

Ser det er flere som bruker ombygde brannslukkere, får man fyllt ett Co2 apparat om det er gått ut på dato?
 
Tom-Andre´ skrev:
magne1972 skrev:
Nei.
Det er som skrevet på det, testet og godkjent ved 25 atmosfares trykk. (25 ATM)
Det er halvparten av trykket på CO₂ beholdere, og de er testet og godkjent på 200 bar. Som er ca samme som 200 ATM...

Ser det er flere som bruker ombygde brannslukkere, får man fyllt ett CO₂ apparat om det er gått ut på dato?
Ja, men de må trykkteste og godkjenne det først. Det er en grei affære, og koster ikke all verden.
Hvis man vill bytte til rattventil, eller kappe stigerøret, må det uansett trykktestes og godkjennes etterpå.
Jeg bruker selv et utrangert co2 apparat, som jeg fikk trykktestet og godkjent samt fylt for litt over 400. (2 kg)
 
Takker for svar! Det ser ut som dette ble en bomtur, men det var jo heldigvis bare bensinpengene som var bortkastet...

Men hva slags appart er dette? (Har snudd på bildene så det blir litt lettere å se, det gikk ikke så lett fra telefonen!)
Det står jo bl.a. "Kullsyreinnholdet undersøkes ved å veie ladningen."

Jeg hadde jo håpet at jeg kunne som magne1972, kun få sjekket og fylt et apparat som jeg fikk tak i gratis. NOHA skal ha 1500,- (usikker om det er inkl. moms) for et apparat som er fylt og klart til bruk, og Firesafe skal ha 1500,- pluss moms (1875!!) . Det er de eneste alternativene jeg har funnet i Trondheim, og jeg synes det var stivt...
 
Jeg fant et gammelt på fyllinga, ommbygd trykktestet og fylt hos noha tillerbyen. (i krysset til biltema)
Regner med at det er der du hørte etter....
 
Ja. Jeg var på gjennvinningsstasjonen på Stjørdal. Ringte her i Trondheim, men de sa at de ikke hadde, og at det var forhandlerne som tok imot apparatene i retur, så jeg måtte høre med de. Men de tipset meg om at de kanskje hadde i Stjørdal. Der snakket jeg med en hyggelig dame som sa at, ja, vi har en pall stående med CO2-apparater. Men det viste seg jo at alt var skum eller pulver (bortsett fra dette ene, som jeg ikke helt vet hva er....)
Hvor var det du fant ditt? På returstasjonen på Heggstadmoen?
 
Jeg fant mitt på returstasjonen på otta :)
Jeg bor der, men nærmeste/enkleste fylling for meg er trondheim.
Sist jeg leverte søppel så jeg mange gammle co2 her....
Mulig det er dårlig med returordning her. :)
 
Hvis noen skulle ha noen tips om gratis eller billig CO2-apparat i Trondheim, ville jeg blitt veldig takknemlig!
 
Tilbake
Topp