Kan jeg bare flaske min ipa nå?

Hei. Jeg har brygget en ipa. Brukt safale 05. Hadde en OG på 1061 og har målt det nå til 1010. Har ikke lyst på mer alkohol i den så kan jeg flaske den nå? Den har gjæret i 9 dager. Den skal egentlig stå i 14 dager. Men da blir vel alko prosenten enda høyre!?

Gjæra skal alltid spise opp alt den kan spise opp,  du styrer ikke abv men tidspunkt for flasking. 2 uker er en tommelfingerregel,  men det som må gjøres av prosesser i karet er at gjæren må spise opp alt gjærbart, deretter bør den få en stund på seg for å rydde opp i usmaker.
Godt mulig at den kan flaskes, kommer an på om fg er stabil over 2-3 dager. Deretter bør den som sagt få noen dager til å rydde opp. Med to uker er du som oftest safe.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Du stoppar ikkje gjæringen ved å flaske. Er det meir gjærbart i ølet vil det fortsette å gjære på flaskene. 10-14 dagar er tommelfingerregelen, gjerne med litt høgare temperatur på slutten for å sikre acetaldehyd og andre usmakar blir redusert.
Eg har faktisk servert IPA 14 dagar etter brygging. Då skrudde eg opp tempen til 21 etter verste stormgjæring, bråkjølte på dag 12, tappa på fat og tvangskarbonert dag 13, og servert dag 14. Det er på grensa men det gjekk fint.

Sjangsen for at ølet ditt er utgjæra er stor, men vis du ikkje har det travelt kan du likegkerne vente nåkre dagar.

Conrad0612 skrev:
Takker for svar var det jeg tenkte men var litt usikker her. Hehe. Da lar jeg den stå i 5 dager til

Har den gjæret i 9 dager er den mest sansynlig utgjæret.  Det vil du se på antall "plopp" i gjærlåsen din.  Hvis du har et "plopp" hvert minutt eller lenger, kan du anse ølet som ferdig uitgjæret.  Du kan jo nå stikke ølet over til ny gjærdunk, slik at du får ut bunnfallet.  Tilsett ca 5-6 gram sukker /l (oppløst i litt vann) og ha i ølet, og du kan flaske ølet.   La flaskene stå 4-5 dager i romtemperatur, så kan det lagres kjølig.  Lykke til.

Da er det nok ikke helt utgjæra for der plopper 1 gang vært 15.sek. tenkte jeg skulle får stoppa gjæringen ved og flaske. Men så klart funker ikke det. Egentlig logisk når jeg tenker meg om har ikke det så travelt så jeg venter .. men setter pris på alle svarene jeg har fått!
Da øker jeg temperaturen litt da .

Plopping er ikke en god indikator på hvor langt gjæringa har kommet. Det eneste som gir et sikkert svar er å måle SG. Luft kan unnslippe via andre veier enn gjennom låsen...

Tilbake
Topp