Kan man berge flatt øl?

Ølet har stått på karbonering i godt og vel 2 uker, og har fått 3-4 dager på kjøl.
Nå har jeg åpnet 3 på rappen som er flate før jeg endelig traff på en med kullsyre.
Det viser seg at korkemaskinen har fjusket i mange tilfeller og mange korker sitter på som en sixpence.

Spørsmålet er om jeg kan berge disse og få på kullsyre?
Jeg har ikke corneliusfat tilgjengelig.
Jeg hørte noen snakke om at man kan tilsette 1-2 korn tørrgjær og ei klype sukker før man korker på nytt og sette bort til karbonering på nytt i 2 uker i romtemperatur.
Men er det mulig, eller nødvendig?

Er takknemlig for alle gode innspill her.
Brygget ble knallbra, så det er skikkelig crap at så mange er uten kullsyre.
 
Det er bare å prøve. Det er to farer her: enten blir brygger oksidert, eller så blir det over- eller underkarabonert. Det kan bli overkarbonert om det fremdeles er sukker igjen når du tilsetter mer, og det kan bli underkarbonert om du pyser ut og tenker at det kan bli overkarbonert, og tilsetter for lite nytt sukker.

OK, det var tre farer, men ikke vær redd.

Tilsett en konservativ mengde sukker, litt gjær, og kork flaskene skikkelig. Det går sannsynligvis bra.

Ellers har jeg opplevd at en sixpence kan sitte ganske bra. Men dette var på nittitallet.
 
Takker for svar.
Jeg tenker at det er verdt et forsøk.
Regner også med at restgjæren har spist opp sukkeret vi tilsatte og at kullsyren har forsvunnet ut.
Så jeg tipper det ikke blir overkarbonert i alle fall. Men jeg skal holde meg til "moderat" ja. :)
Skal i alle tilfeller klage på korkeren. Det er ikke godt nok at korkene ikke sitter bedre enn dette.
Men noen er bra og noen er løse. Bruker kun Nøgne Ø og Haandbryggeriet flasker, så det kan ikke være noe tull med de heller.

Jaja, vi prøver uansett en bergingsaksjon i morgen.
 
Jeg har et teknisk rom som er egnet + plastesker.
Men hvor mye sukker og hvor mye gjær tenker dere er nok?
2 gram sukker og 2-3 korn tørrgjær?
 
Ikke helt enkelt siden noen har og noen mangler kullsyre. Tror jeg hadde kjølt ned mot 0C og dosert sukkerlake med f eks 2g/l på de som er ok karbonert og normal dose på de som er uten kullsyre.
Om det er nødvendig med ny gjær er ikke sikkert. Hadde isåfall brukt karboneringsgjær (CBC eller F2?, husker ikke hva de heter).
 
Jeg tilsatte 120 gram sukker i lake på 20 liter ferdig øl i omstikk, så jeg er nokså sikker på at det er tilstrekkelig sukker ja.
Samtidig er det slik at på de ølene som er flate kan jeg fjerne korken med fingrene, slik de kule gjør på film.
Mens de som er OK må jekkes. Så det er nok et korkeproblem ja.
Jeg hiver oppi drops på de hvor korkene løsner med et knips og setter bort i 2 uker.
Så får vi se hva som skjer.

Det er for øvrig flere som er åpnet nå som er meget godt karbonert, så det lover i alle fall godt.
Satser på at flertallet er OK.
 
Jeg tilsatte 120 gram sukker i lake på 20 liter ferdig øl i omstikk, så jeg er nokså sikker på at det er tilstrekkelig sukker ja.
Samtidig er det slik at på de ølene som er flate kan jeg fjerne korken med fingrene, slik de kule gjør på film.
Mens de som er OK må jekkes. Så det er nok et korkeproblem ja.
Jeg hiver oppi drops på de hvor korkene løsner med et knips og setter bort i 2 uker.
Så får vi se hva som skjer.

Det er for øvrig flere som er åpnet nå som er meget godt karbonert, så det lover i alle fall godt.
Satser på at flertallet er OK.
Kanskje du skal vurdere å bytte ut korkemaskinen din - de små toarmede dingsene i rød plast er ikke helt patente, og det er irriterende å få ødelagt godt øl (og mye arbeid!) med en korker som feiler altfor ofte!
 
Jeg har en bordkorker, men den gir liksom litt etter slik at korken kommer skjevt på.
Hittil har ca 10% av de 80 flaskene jeg har korket feilet.
Så det blir nok en fiks eller ny ja. :)
 
Tilbake
Topp