Kan termometeret ta så feil?

Moi

Har et sånt gult termometer fra bryggselv som jeg kjøpte da mitt forrige tok kvelden (størknede bobler). Fikk samtidig litt høy FG på bryggene jeg har brygget med det, og ble mistenkelig på om noe kunne være galt. Har nå sjekket det mot et steketermometer fra IKEA og STC-1000 med følgende resultat:

Isvann:
Gult termometer: 1C
Steketermometer: 1C
STC-1000: 0C (jeg har kalibrert det til isvann)

Kokende vann:
Gult termometer: 93C
Steketermometer: 99C
STC-1000: 97,5C

Vann i "mesketemperatur":
Gult termometer: 63C
Steketermometer: 66C
STC-1000: 65,5C

Som dere ser virker det som om det gule termometeret blir helt på bærtur når tempen blir høy. Har jeg fått noe med produksjonsfeil her, eller er de bare så dårlige?

Brygger helt manuelt og har så langt nedslående erfaringer og store avvik på tempfronten for bryggetermometere og clas ohlson eller biltema greier, spesielt rundt mesketemp. Bruker mest ohmeter og en PT1000 føler nå, og leser av tempen i ohm.
Sikler litt på en termapen, men lurer på om proben er for kort?

Sist redigert:
Sorry skrev feil, mente PT1000 temperatursensor, med maks 0,3 grader avvik Tror at STC med medfølgende sensor også er god men jeg har ikke noen måte beskytte sensoren mot vørteren. Selve sensoren virker litt pinglete i forhold til miljøet i mesken.

Tror kanskje du har vert uheldig med det gule. Har brukt ett slikt fra første dag og det viser 99C når det koker.
Har sammenlignet det med andre/ andre typer (rimelige og ukalibrerte) og får ikke større forskjell enn 1C.

Noe lignende bare en PT1000 som gir 1000ohm på 0 grader. Kobla rett på et ohmmeter så har vi printa ut en tabell som konverterer fra ohm til celsius. Upraktisk men kult og nøyaktig. Apparatet kom i stand en fuktig bryggekveld hvor vi drukna clasohlson termometer nummer 4.

Jeg tror tollen opererer med periodevis vekslingskurs. Altså at en kurs mot en valuta gjelder så og så lenge før de oppdaterer den igjen.

Ja, den må nok ligge godt under en stund før jeg tør bestille. Blir for dumt å betale 25% moms + 150-200kr i gebyr på noe som koster 380kr. Blir jo fort over 600kr for det...

Jeg er en tålmodig sjel, samt liker å bruke pengene der det gir mest bang for the buck, så nøyer meg med et par presise men trege termometere til 20 kroner fra ebay inkludert frakt. Billig plastikk etc. men når du fester de slik at de stikker ned i mesken permanent, betyr det ikke så mye at de er trege.;) Hadde jeg hatt ubegrenset med kronasjer hadde jeg selvfølgelig kjøpt en Thermapen

Ja, den må nok ligge godt under en stund før jeg tør bestille. Blir for dumt å betale 25% moms + 150-200kr i gebyr på noe som koster 380kr. Blir jo fort over 600kr for det...
Uansett er Thermapen verd både prisen, momsen og gebyr tilsammen. :)

20 kroner kan man vel alltids spandere. Takk for tipset!

Hvor lang tid er det snakk om? Er de tregere enn de vanlige gule?
Kjenner ikke de gule, men tok tiden på å stikke proben i et glass varmt vann med temperatur 51 og probe med temperatur 17. Tok ca. 40-45 sekunder før temperatur stabiliserte seg i display.
Altså best egnet der proben kan være i kontakt med det du måler hele tiden, da er jo tregheten lite relevant, f.eks tapet utenpå gjæringskar eller festet slik at proben er i mesken hele tiden. Jeg har tatt et hull i lokket i meskekjelen og setter termometere gjennom det, funker fint. Men altså, billig byggekvalitet uten garanti, men til 23 kroner får du neppe bedre.
Mine to viser nøyaktig temperatur, kalibrert både mot PT100 probe og kvalitets glasstermometer som forøvrig er tre ganger raskere minst ;) men lettlest display trumfer lett raskere analogt glasstermometer

Måler STC-1000 nøyaktig helt opp til mesketemperatur?

Min STC gjør det. Men proben er ikke beregnet til høy temperatur, selv om jeg har brukt den til å måle både mesk og skyllevann i starten av bryggekarrieren. Sluttet raskt med dette da svart plast av ukjent opprinnelse neppe er matvaresikker,samt at en probe sluttet å virke i kokende vann. Fungerte igjen etter noe tørking riktignok.

Tilbake
Topp