Kan virkelig Safale US-05 være "ferdig" etter bare et par dager?

US-05 skuffer sjelden. Har blitt overrasket flere ganger. Når det gjelder blod off tube hat jeg aldri brukt det men legger bare lokket løst oppå. Bare et par ganger hat jeg opplevd at det renner over. Pleier dog stort sett å har litt plass i toppen. Har kjøpt nye kar fra bryggselv nå så jeg er litt spent. Tygger litt på noe belgisk og frykter trøkk..
 
Det går nok fint, om du har vanlig gjæringsdunk på 30 liter.

En ting jeg har merket noen ganger med US05, er at jeg har fått antydning til smørsmak på flasker som er åpnet tidlig (etter 10-14 dager). Denne forsvant etter noe lagring. Er det noen som kan forklare dette?
 
Sist jeg brygga så brukte jeg 3. eller 4. generasjons US-05 og fikk en FG på 1005. Er dette innafor, eller kan det være noe galt med gjæren. OG var på 1060, så det ble litt sterkere enn jeg foretrekker.
 
Sist jeg brygga så brukte jeg 3. eller 4. generasjons US-05 og fikk en FG på 1005. Er dette innafor, eller kan det være noe galt med gjæren. OG var på 1060, så det ble litt sterkere enn jeg foretrekker.

Det spørs hvordan du har høstet den egentlig, og når. Jeg brukte en us-05 stamme i over et år, og merket fort at den spiste mer enn fra pose, men så stabiliserte den seg og da var det mer eller mindre å ta det i hodet for forventet FG.
 
Tilbake
Topp