kanel i stout

Maarten

Norbrygg-medlem
Hei
jeg har en stout stående til gjæring.
skal gjerne sped i litt kanel.

jeg har en kanelbit (et sånn rør), knekt i to biter, liggende i vodka med tanke på å sterilisere den.
etter 10 dager har jeg nå disse to kanelbiter og en liten mengde med brun kanel-vodka.

er det noen som har erfaring med kanel i stout som kan fortelle meg hva slags mengde jeg trenger? bare kanelbiten eller også vodkaen?
hadde tenkt å ta det opp i gjæringspanna

takk for hjelpen
maarten

Jeg ville prøvd meg fram. Tapp en kjent mengde øl (la oss si en halv liter) og doser kanelessensen i glasset, én dråpe av gangen. Smak og lukt underveis, og når du så har den smaken du vil ha, kan du gange opp mengden til det aktuelle volumet.

Da får du vel fortified stout pg siden du har tilsatt alkehyler i tillegg til det som er naturlig gjæret i ølet.  Stemmer ikke det?

Vi brygga for en stund siden en kanelstout, hvor vi brukte fire stenger kanel på en batch på ca. 25 liter. Disse stengene ble kokt sammen med vørteren de siste 10 minuttene av koketiden. Denne mengden var vel ganske passende, ølet ble helt greit, men kanelet tilførte en slags tynn, syrlig smak til ølet som ikke var så heldig. Den gode kanelsmaken du kjenner fra grøten var ikke til stede. For moro skyld prøvde vi også å legge en kanelstang i en halvlitersflaske med ølet, og der var den samme smaken bare mer fremtredende.

Mulig vi trakk ut noen uheldige tanniner fra kokinga, og at metoden du bruker vil være mer gunstig. Jeg tipper en kanelstang til en 25-liters batch i alle fall ikke er for mye :).

Tilbake
Topp