Karamellmalt/sjokolademalt gjærer ikke?

Spesialmalt, skal de meskes og vil de gi gjærbart sukker? Leser litt og ser videoer, og flere som brygger partial ekstrakt (som er det neste for meg) de lager omtrent kun en slags te av disse malt-typene, og sier" kun for smak, vil ikke gjære".

hva betyr dette? Får man kun "ugjærbare" sukkerarter ved å lage en slags te av denne type malt, og hva er forskjellen hvis samme malt-typen meskes?

hvis du søker "oversikt malt" så finner du en oversikt på hvem malt som må meskes og div annen info om malten her på forumet.

Det stemmer ikke at spesialmalt ikke gjærer. Men det gir generelt sett lavere utgjæring enn basemalt.

Det stemmer ikke at spesialmalt ikke gjærer. Men det gir generelt sett lavere utgjæring enn basemalt.[/QsUOTE]
Såvidt jeg ser av andelene på norbrygg sin side så er det ikke vits omtrent å meske, jeg mener,jeg mister ikke særlig gjærbart sukker ved en steep ifm partial ekstrakt? :)

Det kommer selvsagt an på hvilke spesialmalttyper du tenker på, men krystall-, karamell-, sjokolade- og svartmalt samt ristet bygg trenger ingen mesking.

Sist redigert:
Har hørt at spesialmalt av det mer brente slaget som sjokolademalt og svarmalt ikke bør inn i mesken før skyllingen. Stemmer dette?

Har hørt at spesialmalt av det mer brente slaget som sjokolademalt og svarmalt ikke bør inn i mesken før skyllingen. Stemmer dette?

Noen bryggere og bryggerier praktiserer dette. Men det er ikke noe problem å ha dem med under hele meskingen.

Et eksempel er å tilsette Carafa Special på toppen av meskesengen ved skylling for å kun trekke ut farge.

Da begynner jeg å skjønne litt mer ;) Takk. Da betyr det at meskingen gjøres for å få ut "alt" og at det er ikke like viktig med spesialt-malt for det er begrenset hvor mye man får ut?

Jeg ser at "brewersfriend" ikke tar hensyn til om det er spesial malt eller basemalt når den regner ut ABV... Det blir jo helt feil potensielt sett da

Det vil uansett alltid dannes gjærbare sukkerarter. Alfa amylase klipper stivelsesmolekylene vilkårlig. Det vil si at de også blant annet klipper glukose maltose og maltotriose. Forsøk har vist at mesking med 100% alfa amylase gir 40% forgjærbare sukkerarter. Så selv om konverteringen i crystall/karamell skjer ved høye temperaturer vil det dannes forgjærbare sukkerarter.

Til det siste Gahr skriver. De fleste meskeskjemaer for dekoksjon foreskriver første forsukringstrinn på dekoksjonen på 70 grader. Nettopp fordi man vil få en videre nedbrytning av de komplekse sukekrartene når man setter dekoksjonen tilbake til mesken. Jeg har ikke tenkt på det Gahr skriver men det må da være slik at dersom man tilsetter crystal/karamell malt tidlig i mesken så vil betaamylasen fra basemalt i mesken kunne bryte ned de store sukkermolekylene videre?

mvh
Bårdd

Det vil uansett alltid dannes gjærbare sukkerarter. Alfa amylase klipper stivelsesmolekylene vilkårlig. Det vil si at de også blant annet klipper glukose maltose og maltotriose. Forsøk har vist at mesking med 100% alfa amylase gir 40% forgjærbare sukkerarter. Så selv om konverteringen i crystall/karamell skjer ved høye temperaturer vil det dannes forgjærbare sukkerarter.

Til det siste Gahr skriver. De fleste meskeskjemaer for dekoksjon foreskriver første forsukringstrinn på dekoksjonen på 70 grader. Nettopp fordi man vil få en videre nedbrytning av de komplekse sukekrartene når man setter dekoksjonen tilbake til mesken. Jeg har ikke tenkt på det Gahr skriver men det må da være slik at dersom man tilsetter crystal/karamell malt tidlig i mesken så vil betaamylasen fra basemalt i mesken kunne bryte ned de store sukkermolekylene videre?

mvh
Bårdd

Ja, enzymene fra basemaltet vil selvsagt jobbe med sukkeret i spesialmaltet også.

Hva skulle vi gjort uten deg Gahr,
men hvor henter du kunskap fra?
du kan ikke finne så mye her;)

Hehe. Tenker de fleste hadde overlevd bra likevel. Det meste kommer herfra:

Vis vedlegget 15398

Jeg brukte 100 gram sjokolade malt og 200 gram karamell malt (100 med 30 ebc og 100 med 120 ebc) sammen med 3 liter til "steepping" i en kjele i 30 minutter. Malten ble tilsatt ved 65-67 grader.

Men jeg det eneste jeg kunne smake i denne vørteren var en brent kaffe-aroma og kanskje et hint av bitter sjokolade.. Smakte ingen søthet, er det normalt? Kun "aroma".

Du har ikke brukt spoeaielt store mengder, så det vil ikke gi så mye sødme.

Tilbake
Topp