karboner øl på gjæringsdunken?

For to uker siden brygget jeg to bacher. En lucky jack pale ale og en ekstrakt fra mangrove jacks (bitter) har sjekket over to dager nå og målingene ligger stabilt på begge 1012 på lucky jack og 1010 på bitteren. Her er det snodige, det virker som bitteren har begynnt å få kullsyre på dunken. Smakte på den i stad og det var et hint av kullsyre, ikke mye men litt. Mens lucky jacken var helt fri for kullsyre. Burde jeg vente med å tappe bitteren på flaske? Hva kan dette komme av i såfall?

men på dunken? har bare et brygg under beltet, men er det safe å ha over på flaske? kan legge til at jeg brukte 0.5kg mer spraymalt en det som stod i oppskriften

For å presisere det Miguel sier: Siden gjæringen produserer CO2 (kullsyre) vil det være noe CO2 løst i ølet på slutten av gjæringen. Reaksjonen hvor CO2 går over i gassform (CO2(aq)<->CO2(g) for dere som har hatt kjemi) går ganske tregt, og det er dette som er grunnen til at man kan se plopping i gjærlåsen selv om FG er stabil.

derfor taes tempen med i beregning av sukkermengde ved flaskekarbonering, noe vi slipper ved tvangskarbonering.

Tilbake
Topp